Mars minskar förpackningsplast med ny digital simuleringslösning

Dela

Under 2024 presenterade Mars ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar. Samtidigt pågår också ett omfattande arbete att förnya och stöpa om förpackningsdesigner, vilket ska göra det enklare för konsumenter att återvinna Mars förpackningar. Mars användning av Ansys simuleringslösning har redan minskat mängden plast som Mars köper in för testning med ungefär 246 ton och har potential att minska utvecklingstiden med upp till 40 procent.

Samarbetet mellan Mars och Ansys introducerar en digital lösning för förpackningsutveckling, som sträcker sig från design till tillverkning. Genom att ersätta fysiska tester med virtuella prototyper i testfasen minimeras bland annat behovet av plastmaterial. Detta har hittills resulterat i en plastavfallsminskning på 246 ton samt en snabbare och effektivare utvecklingsprocess.

Mars arbetar med att göra om cirka 12,000 förpackningstyper i sin förpackningsportfolio och fortsätter att satsa på innovation. Nästan hälften av förpackningsportfolion genomgår positiva förändringar för att möta den återvinningsstruktur som finns i dag och som kommer att krävas i framtiden. Nya designer ska alltså göra det enklare för konsumenter att återvinna Mars förpackningar. I arbetet kommer Ansys simuleringsteknologi kunna effektivisera processen genom att både minska plastavfallet och nästan halvera utvecklingstiden.

Detta är en del av Mars vision för en mer hållbar framtid, där målet är att göra alla förpackningar 100 procent återanvändbara och återvinningsbara. För att möta utmaningen med förpackningsavfall har Mars utvecklat en strategi i tre delar: minska onödiga förpackningar, göra om de kvarvarande förpackningarna så att de kan återvinnas, och satsa på att skapa ett slutet kretslopp för material.

– Mars har framgångsrikt implementerat Ansys simuleringsinsikter för att optimera design- och förpackningsprocesser. Samarbetet med Ansys är ett utmärkt exempel på hur partnerskap och innovation kan driva långsiktiga framsteg inom förpackningsdesign, och i linje med vår vision för vår hållbarhetsplan, där banbrytande vetenskap och nytänkande är avgörande för att nå våra mål, säger Cecilia Stenberg, kommunikationsansvarig Mars Sverige.

Under förra året publicerade Mars sin rapport Sustainable in a Generation och meddelade att de planerar att sammanlagt investera cirka 29 miljarder kronor (2.7 miljarder dollar) under tre år mellan 2023–2025 för att driva planen för en hållbar generation framåt.

Kontakter

Om Mars

Mars, Incorporated drivs av tron att den värld vi vill ha imorgon formas av hur vi gör affärer idag. Som ett familjeägt företag med en omsättning på över 50 miljarder dollar stödjer vi djur världen över genom vår mångsidiga och växande portfölj av ledande djurvårdsprodukter och veterinärtjänster. Samtidigt glädjer våra kvalitetsprodukter inom snacks och mat miljontals människor varje dag. Vi erbjuder några av världens mest älskade varumärken, såsom ROYAL CANIN®, PEDIGREE®, WHISKAS®, CESAR®, DOVE®, EXTRA®, M&M’s®, SNICKERS® och BEN’S ORIGINAL™. Våra internationella nätverk av djursjukhus, inklusive BANFIELD™, BLUEPEARL™, VCA™ och ANICURA™, omfattar förebyggande, allmän, specialiserad och akut veterinärvård, och vår globala verksamhet inom veterinärdiagnostik, ANTECH®, erbjuder banbrytande kapacitet inom djurdiagnostik. Mars Fem principer inkluderar ledorden Kvalitet, Ansvar, Ömsesidighet, Effektivitet och Frihet, och inspirerar våra över 150 000 medarbetare att varje dag arbeta för att skapa en bättre värld för människorna, djuren och planeten.

För mer information om Mars, besök www.mars.com och följ oss på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn och YouTube.

Följ Mars

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mars

Mars konfektyrfabriker i Europa drivs nu helt av förnybar energi23.9.2025 10:27:15 CEST | Pressmeddelande

Alla tio Mars Snacking-fabriker i Europa drivs nu av förnybar energi. Detta omfattar den årliga produktionen av cirka 900 000 ton av några av Europas mest populära varumärken såsom SNICKERS®, TWIX®, M&M’S®, SKITTLES® och EXTRA®. Detta är ett av exemplen på de investeringar på 1,5 miljarder euro som Mars har gjort i sitt tillverkningsnätverk i EU för att modernisera anläggningar, öka produktionskapaciteten och påskynda insatserna för att fasa ut fossila bränslen i värdekedjan.

Mars presenterar plan på att investera 1 miljard Euro för att stärka tillverkning och innovation i EU18.9.2025 08:02:17 CEST | Pressmeddelande

Med över 90 år i Europa driver Mars sammanlagt 24 fabriker i tio EU-länder, sysselsätter 25 000 personer och exporterar till över 100 marknader – vilket gör regionen central för företagets globala framgång. De senaste fem åren har Mars investerat över 1,5 miljarder Euro i EU:s tillverkningssektor och kommer investera ytterligare 1 miljard Euro i slutet av 2026 – investeringar som bidrar till konsumentdriven innovation, ekonomisk tillväxt, motståndskraft samt modern och energieffektiv infrastruktur. 85 procent av de Mars-produkter som säljs inom EU produceras lokalt inom EU.

Mars levererar ytterligare en absolut minskning av växthusgaser med 1,9 procent12.8.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Mars fortsätter att frikoppla sina koldioxidutsläpp från sin tillväxt, efter att ha vuxit med över 69 % till cirka 55 miljarder dollar i årlig nettoomsättning samtidigt som företagets koldioxidavtryck har minskat med 16,4 % jämfört med 2015 års baslinje. En stor del av framstegen härrör från en påskyndad utveckling av jordbrukssamarbeten. Just nu pågår över 60 projekt i 29 länder som syftar till att förbättra jordbrukarnas försörjning samtidigt som deras verksamhet och mark blir mer motståndskraftiga för kommande generationer. Som ett led i att driva den positiva utvecklingen framåt har företaget etablerat Mars Sustainability Investment Fund (MSIF), som är avsedd att främja affärsinnovationer och tillväxt. Fonden på 250 miljoner dollar syftar till att erbjuda kapital till företag som utvecklar banbrytande lösningar för att hantera viktiga hållbarhetsutmaningar i branschen.

Pälsklingar före partners: människor föredrar att spendera tid med husdjur när de är stressade28.5.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

6 av 10 (61 %) svenska djurägare uppger att de föredrar att spendera tid med sina husdjur, framför partners eller familj, när de känner sig stressade En ny global undersökning med över 30 000 husdjursägare utförd av Mars och Calm visar hur våra husdjur påverkar vårt dagliga välbefinnande Från att vara den bästa följeslagaren när vi är stressade, till att se till att människor tar fler pauser, hjälper husdjur oss att bli mer zen Husdjur uppmuntrar oss till och med att ta pauser från aktiviteter som kan öka vår stress – från doomscrolling, hushållsysslor, jobb och andra uppgifter Många värdesätter det tysta stödet ett husdjur ger, men 79 % tycker även att det är avslappnande att prata med sina husdjur

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye