Volkswagen Personbilar

Volkswagen ID.7 Pro S klarade 941 km på en enda laddning under räckviddstest

Dela

Volkswagen har nått en ny milstolpe vad gäller effektivitet. På en bana i Nardò i södra Italien klarade en ID.7 Pro S i standardutförande och 286 hk hela 941 kilometer på en enda batteriladdning (86 kWh netto). Den officiella WLTP-räckvidden vid blandad körning på upp till 709 kilometer överträffades därmed avsevärt – med 232 kilometer eller 32,7 procent.

En ID.7 Pro S i standardutförande klarade 941 km på en enda laddning under räckviddstestet i Italien.
En ID.7 Pro S i standardutförande klarade 941 km på en enda laddning under räckviddstestet i Italien.
  • En ID.7 Pro S i standardutförande utan tekniska modifieringar förbrukade endast 9,2 kWh/100 km vid effektiv körning
  • WLTP-räckvidden på upp till 709 km överträffades med nästan en tredjedel
  • Elektrisk körning för långa sträckor: Tack vare den högeffektiva drivlinan, ett 86 kWh-batteri och en utmärkt aerodynamik (luftmotståndskoefficient 0,23), kan ID.7 Pro S uppnå mycket långa räckvidder i vardagen
  • Martin Sander, medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad: "ID.7 är för närvarande en av våra bästsäljare. Feedbacken från kunderna är mycket positiv."

Under den 941 kilometer långa körningen förbrukade ID.7 Pro S i genomsnitt endast 9,2 kWh/100 km – en exceptionellt låg siffra. Omräknat till dieseldrift motsvarar denna förbrukning endast cirka 1 liter per 100 km. Målet med testet var att fastställa den maximala effektiviteten för ID.7 Pro S som lanserades 2024.

9,2 kWh/100 km

Testkörningen med nya ID.7 Pro S slutfördes i december av en professionell förare från Volkswagen Driving Experience på Low Speed Ring i Nardò i södra Italien. Omgivningstemperaturen låg på 5 till 15 grader Celsius. Den 12,5 kilometer långa banan möjliggör effektiv simulering av många olika trafikscenarier och uthållighetstester.

Genomsnittshastigheten under räckviddstestet var 29 km/h, vilket motsvarar typiska hastigheter i rusningstrafik i storstäder. Enligt det senaste ”Traffic Index” från navigationsspecialisten TomTom ligger denna siffra mellan 22 km/h (Hamburg) och 31 km/h (Amsterdam).

Högeffektiv elbil

ID.7 Pro S med ett batteri på 86 kWh (netto) är konstruerad för högsta möjliga effektivitet och har en av de längsta räckvidderna i sin elbilsklass. Testbilen genomgick inga tekniska modifieringar inför testet, utan kom från produktionen i Volkswagens elbilsfabrik i Emden, Tyskland. 

Grunden för den extraordinära effektiviteten hos ID.7 Pro S är den utmärkta aerodynamiken och det toppmoderna drivsystemet. Luftmotståndskoefficienten är låga 0,23 (kan variera beroende på utrustning). Den innovativa, högeffektiva drivenheten ”APP550” är lika ekonomisk som den är kraftfull. Elmotorn som är integrerad i bakaxeln utvecklar 286 hk (210 kW) och ett maximalt vridmoment på 545 Nm. 

Beroende på tillvalsutrustning förbrukar ID.7 Pro S mellan 13,6 och 16,2 kWh/100 km i den officiella WLTP-körcykeln. ID.7 Pro S accelererar från stillastående till 100 km/h på 6,6 sekunder vid behov. ID.7 Pro S laddar dessutom extra snabbt tack vare en DC-laddningseffekt på upp till 200 kW. Med denna laddeffekt får den ytterligare 244 kilometer energi på bara 10 minuter. Vid full DC-laddningskapacitet laddas batteriet från 10 till 80 procent på cirka 26 minuter. 

Positiv utveckling i Europa

Oavsett om det gäller ID.7 eller ID.7 Tourer är båda versionerna perfekta för familjer och långfärdsförare. De erbjuder generösa utrymmen, hög komfort och lång räckvidd helt på el.

Martin Sander, medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad:
– Vi ser en positiv trend i orderingången i Europa och säljer för närvarande fler ID.7-bilar än Passat. Det visar att ID.7 är ett meningsfullt helelektriskt tillskott till märkets produktportfölj och som förutom vår framgångsrika Passat lämpar sig för långfärdsförare och som tjänstebil.

I Sverige hamnade ID.7 (inklusive ID.7 Tourer) på en nionde plats på elbilslistan under 2024 med 3 376 nyregistrerade exemplar. Sedan kombiversionen ID.7 Tourer lanserades under sensommaren 2024 har ID.7/ID.7 Tourer varit den mest registrerade Volkswagen-modellen under september, oktober och december. Den aktuella orderingången visar att ID.7/ID.7 Tourer är den populäraste Volkswagen-modellen i Sverige just nu. 


ID.7 Pro S – Energiförbrukning blandad körning (WLTP): 13,6-16,2 kWh/100 km; CO2 -utsläpp blandad körning: 0 g/km; CO2 -klass: A

Räckvidden är fastställd på dynamometer med rullar enligt WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) i den utrustningsversion som ger bäst räckvidd. D
en faktiska WLTP-räckvidden kan variera beroende på utrustning. Den faktiska räckvidden under verkliga förhållanden varierar beroende på körsätt, hastighet, användning av komfort- eller extrautrustning, yttertemperatur, antal passagerare/last, topografi samt batteriets åldrande och slitage.

Det angivna nettoenergiinnehållet i batteriet är ett typiskt batterivärde som är oberoende av bilen. Den fastställs med en konstant belastningsprofil under definierade gränsvillkor och tar hänsyn till hela det användbara energiinnehållet i batteriet tills bilen stannar. Den faktiska urladdningsenergin kan avvika från detta, eftersom den beror på den specifika körprofilen och batteritemperaturen. Den homologerade räckviddsangivelsen enligt WLTP-lagstiftningen motsvarar den användbara urladdningsenergin för en ny bil.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

En ID.7 Pro S i standardutförande klarade 941 km på en enda laddning under räckviddstestet i Italien.
En ID.7 Pro S i standardutförande klarade 941 km på en enda laddning under räckviddstestet i Italien.
Ladda ned bild
ID.7 Pro S förbrukade endast 9,2 kWh/100 km i testet.
ID.7 Pro S förbrukade endast 9,2 kWh/100 km i testet.
Ladda ned bild
ID.7 Pro S med ett batteri på 86 kWh (netto) är konstruerad för högsta möjliga effektivitet och har en av de längsta räckvidderna i sin elbilsklass.
ID.7 Pro S med ett batteri på 86 kWh (netto) är konstruerad för högsta möjliga effektivitet och har en av de längsta räckvidderna i sin elbilsklass.
Ladda ned bild
ID.7 och ID.7 Tourer erbjuder generösa utrymmen, hög komfort och lång räckvidd helt på el.
ID.7 och ID.7 Tourer erbjuder generösa utrymmen, hög komfort och lång räckvidd helt på el.
Volkswagen
Ladda ned bild

Länkar

Om Volkswagen Personbilar

År 2024 levererade Volkswagen cirka 4,8 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 29 156 nya personbilar under 2024, vilket gav en marknadsandel på 10,8 procent. Av dessa var 39 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 12 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, T-Roc, Tiguan, Tayron, Passat Sportscombi, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye