Lidl Sverige

Lidl Sverige halvvägs mot målet om mindre socker och salt

Dela

Senast 2025 ska Lidl Sverige ha minskat socker- och salthalten i egna märkesvaror med 20 procent, jämfört med 2015. Nu är livsmedelskedjan halvvägs mot målet.
Vi vet att minskat socker- och saltintag är viktigt för att främja folkhälsan, och därför vill vi erbjuda konsumenterna det bästa sortimentet för en hälsosam livsstil, säger Mia Brodén Borgvall, kvalitetschef på Lidl Sverige.

Livsmedelsverkets senaste matkorgsundersökning visar att svenskarna fortfarande äter för mycket socker och salt. Samtidigt rankas saltet som en av de största riskerna för folkhälsan. Men undersökningen visar också att salthalterna minskar, och att livsmedelsföretagens arbete för att bidra till detta gett effekt.

Under 2024 växlade Lidl Sverige upp arbetet för att minska den genomsnittliga halten av socker och salt i de egna märkesvarorna. Fokus har legat på de produkter som säljer mest – och där en minskning därför gör störst skillnad. Målet ligger i linje med Lidls globala hälsopolicy ”Medveten kosthållning” som är vägledande för företagets arbete med att erbjuda det bästa sortimentet för en hälsosam och hållbar livsstil.

– Vi vill inspirera de svenska hushållen att leva hälsosamt och äta nyttigt. Eftersom vi vet att det kan vara svårt att hålla koll på alla detaljer i vardagen vill vi göra det enkelt för våra kunder att välja god och nyttig mat när de handlar på Lidl, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

De senaste åren har målet om minskat socker och salt i egna märkesvaror blivit en alltmer prioriterad fråga för Lidl Sverige. Och det visar sig ha gett resultat. Med 2023 års försäljning inräknat har livsmedelskedjan nått halvvägs till målet om att minska socker- och salthalterna med 20 procent. Det har möjliggjorts genom gedigna tester och produktutveckling, utan att använda sötningsmedel och med bibehållet fokus på smak, kvalitet och livsmedelssäkerhet. Exempelvis har sockerhalten sänkts i frukostflingor och söta drycker, och saltmängden har minskats i vissa charkuterivaror och färdigmat.

Dessutom arbetar Lidl kontinuerligt med att utöka sortimentet av mindre energitäta produkter som innehåller mindre socker och salt. Intensifieringen av arbetet under det gångna året gör att Lidl ser positivt på att nå sitt mål under 2025.

– Nu ser vi fram emot att ytterligare utöka sortimentet av mer hälsosamma varor. För Lidl är det viktigt att alla ska ha råd med näringsrik och hälsosam mat, därför vill vi också ta ansvar för att våra egna märkesvaror håller hög kvalitet när det gäller både smak och hälsa, säger Robert Stekovic.

Kontakter

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye