Ving utses till Nordens mest välskötta varumärke 2025
Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda sitt varumärke. Priset är instiftat av Groth & Co och delades igår ut för 30:e gången på Varumärkesdagen i Stockholm. För första gången någonsin tilldelades priset en researrangör då Ving kammade hem utmärkelsen som ”Nordens mest välskötta varumärke 2025” och prisades för sitt långsiktiga varumärkesarbete.
Indirekt prisades även Vings systerföretag i Norden då varumärkesidentiteten hålls samman inom hela koncernen Nordic Leisure Travel Group.
-Ving har funnits på den svenska semestermarknaden i snart 70 år och det är givetvis ett stort ansvar att förvalta det gedigna varumärkesarbete som byggts upp under dessa år samtidigt som vi ständigt har velat utveckla oss. Vårt varumärke är en central del av vår identitet och något som genomsyrar hela kundresan, från produktutveckling, marknadsföring och kundkommunikation till hur vi väljer att utforma våra tjänster. Genom att kontinuerligt följa upp, analysera och förbättra vår varumärkesstrategi skapar vi en stark och hållbar position på marknaden och en tydlig igenkänning för kunderna i alla våra kanaler och genom hela kundresan. Vi är väldigt stolta över att bli uppmärksammade med detta pris. Det stärker vår motivation att fortsätta leverera kvalitet, trygghet samt att skapa det lilla extra för våra kunder så de får uppleva de bästa veckorna på året, säger Camilla Miranda, Head of Brand and Creative på Ving/Nordic Leisure Travel Group.
Kriterierna som bedömts bland årets nominerade har bland annat varit om det finns en genomtänkt och långsiktig varumärkesstrategi, en enhetlig och klar linje vid varumärkesexponeringen och en tydlig strategi för varumärkesskydd. Förutom Ving var även GöteborgsOperan, Liljeholmens Group AB, Svensk Fastighetsförmedling och Håll Sverige Rent nominerade till Signumpriset 2025.
I nomineringen till vinsten av året Signumpris lyfts Ving fram som ett inspirerande exempel på hur strategisk varumärkesutveckling och långsidig konsekvens skapar framgång som består över tid – även genom ”luftgropar” i konjunktur och ägarförhållanden.
-Med stark närvaro på marknaden har varumärket stått emot förändringens vindar och framgångsrikt hävdat sig i en av de mest turbulenta branscherna. Genom att hålla fast vid sina ikoniska färger och uttryck, återanvända kommunikationselement på ett kreativt sätt och samtidigt kontinuerligt förnya sig har varumärket skapat en stark och ständigt relevant identitet över tid. Dessutom möter varumärket sina kunder genom hela resan – med samma höga igenkänning i varje kontaktpunkt. Varumärket har förblivit en stabil kraft och ett föredöme i långsiktigt varumärkesarbete. Vi är därför väldigt glada att få tilldela Ving Signumpriset, som är Nordens viktigaste varumärkespris, säger Michael Persson Gripkow, Signumprisets sekreterare.
Med priset sällar sig Ving till tidigare vinnare av Signumpriset som bland andra If (2024), Svenska Spel (2023) och BabyBjörn (2022).
Om Groth & Co och Signumpriset
Groth & Co har arbetat med innovationer och framgångsrikt företagande sedan 1869. I vår roll som immaterialrättsrådgivare har vi assisterat små svenska företag att bli internationella framgångssagor. Vi skrev patentansökan för Nobels Extra-Dynamit, de Lavals separator och Johanssons skiftnyckel när industrialismen tog fart. Och så har det fortsatt. Vi har på nära håll sett små innovationer, som bland annat Primusköket, Bahco, säkerhetständstickan, Cederroths styckförpackade plåster, popgrupperna ABBA och Europe samt klädföretaget J Lindeberg, växa till internationella succéer med starka varumärken.
Norden är ett relativt litet område i den norra delen av världen vilket föder en naturlig internationell strävan. Hemmamarknaden är begränsad, så vill små- och medelstora företag växa ytterligare krävs en internationell expansion. De nordiska företagen måste vara duktiga på att innovera – att skapa nya attraktiva varor och tjänster. Immateriella tillgångar som patent och varumärken ökar företagens konkurrenskraft betydligt. Vi vet att ett välskött varumärke, både juridiskt och kommunikativt, är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för nordiska företag att lyckas.
För att stimulera framgångsskapande varumärkesarbete instiftade Groth & Co Signumpriset® redan 1995.
Kontakter
CLAES PELLVIKKommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group
Tel:+46709513032claes.pellvik@ving.seBilder
Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.
Följ Ving AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ving AB
Ving utökar antalet destinationer från Växjö Småland Airport till nästa sommar20.11.2024 13:45:34 CET | Pressmeddelande
Ving har inlett säsongen till Gran Canaria från Växjö Småland Airport för vintern, men det finns även de som börjat blicka framåt mot nästa sommar. Nu finns Vings resor för sommaren 2025 uppe till försäljning. Till nästa sommar utökas antalet destinationer från Växjö Småland Airport. Nytt är att smålänningarna kan resa till Mallorca under högsäsong samt att Rhodos tillkommer som ett nytt resmål, dessutom fortsätter Ving erbjuda resor till Cypern.
Ving fortsätter med eftertraktade avgångar till Rhodos från Sundsvall nästa sommar14.11.2024 14:35:47 CET | Pressmeddelande
Inför sommaren 2024 presenterade Ving Rhodos som ett nytt resmål från Sundsvall Timrå Airport, och det var minst sagt en nyhet som uppskattades hos många. Till nästa sommar väljer Ving därför att fortsätta med sina avgångar till solguden Helios ö. Säsongen till Rhodos kommer att pågå under två perioder med start i början på maj och resorna finns nu uppe till försäljning.
Ving fortsätter med direktavgångar till Rhodos och Mallorca från Visby nästa somma14.11.2024 14:27:57 CET | Pressmeddelande
Det är många som uppskattar att resa direkt från sin lokala flygplats, och det gäller även gotlänningarna. Till nästa sommar kommer Ving att ha tre avgångar från Gotland, en till Mallorca och två till Rhodos.
Ving fortsätter med charterresor till Mallorca från Skellefteå nästa sommar14.11.2024 14:17:24 CET | Pressmeddelande
Vinterns kyla och mörker börjar att bli alltmer märkbar runt om i Sverige och det är många som då lockas till sydligare breddgrader. Redan nu är 7 av 10 platser sålda på de första avgångarna med Ving från Skellefteå i januari. Men det finns även de som även nu börjar blicka söder ut inför nästa sommar. Ving kommer nästa sommar att fortsätta med charterresor till Mallorca från Skellefteå Airport.
Räntebonanza får svenskarna att boka sommarresor11.11.2024 15:22:08 CET | Pressmeddelande
Förra veckans dubbelsänkning av räntan från Riksbanken kom som en tidig julklapp för alla ressugna svenskar. Hos Sveriges största researrangör talar de senaste bokningssiffrorna sitt tydliga språk och Ving vittnar nu om en tydlig ränteeffekt där antalet bokningar av sommarresor ökade med 39 procent från torsdag till söndag jämfört med samma helg i fjol.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum