Akut kompetensbrist i den grafiska branschen
Det finns totalt 50 utbildningsplatser, men den grafiska branschen har ett årligt rekryteringsbehov på 250 personer. En ekvation som inte går ihop. För att möta kompetensbristen lanserar Grafiska Företagen tillsammans med GS-facket Grafisk validering som kan användas vid rekrytering och kompetensutveckling.

Det är alarmerande att utbildningssystemet inte klarar av att täcka den branschens behov. Därför är det viktigt att Grafiska Företagen nu kan lansera Grafisk validering som hjälper företagen att klara kompetensförsörjningen, säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen.
Kompetensförsörjningen är en stor utmaning för den grafiska branschen. Samtidigt som antalet utbildningsplatser med inriktning mot grafisk produktion på gymnasie- och YH-nivå minskar är branschen inne i ett generationsskifte. Sveriges tryckerier och förpackningsföretag har ett behov av att anställa 250 yrkesarbetare per år men det utbildas bara knappt 50.
En konsekvens av bristen på utbildningsplatser är att företagen tvingas ställa lägre krav på yrkesanpassad utbildning än tidigare. Med hjälp av Grafisk validering är det nu enkelt att testa kompetensnivån hos arbetssökande, men även att mäta och upptäcka eventuella kompetensutvecklingsbehov hos redan anställda.
Elisabeth Trydell, HR-chef på Trydells Tryckeri har testat valideringsprov för Grafisk Grund och Offsettryck tillsammans med personalen:
Vi behöver utbildad personal trots att utbildningsplatserna minskar. Med hjälp av Grafisk validering kan vi introducera, utbilda och tillvarata kompetens från andra industrier på ett effektivt sätt.
Grafisk validering omfattar fyra specifika områden: Grafisk Grund, Digitaltryck, Offsettryck och Screentryck. Verktyget har utvecklats av Grafiska Företagen tillsammans med GS-facket, och har även godkänts av erfarna branschexperter. Målet med valideringar är att förbättra och säkerställa kompetensförsörjningen inom den grafiska sektorn. Rätt kompetens är avgörande för företagens konkurrenskraft och lönsamhet.
Nyckelord
Kontakter
Johan Grauerskommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seGrafiska Företagen
Bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen som består av 350 tryckerier och förpackningsföretag. Företagen utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Allt från undervisningsmaterial för våra barns lärande till hållbara förpackningar för den gröna omställningen.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Illustrerar död och semester på Medelhavet – får pris11.4.2025 06:33:23 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Mare Nostrum – Vårt hav”, där badbollar och semesterparadis samsas med livbojar och kamp för livet, vinner den 27-åriga designstudenten Ebba Brännholm årets Print Power Award. Affischen belyser hur nära världens orättvisor är och rädslan för när saker vi i Sverige tar för givna, som mänskliga rättigheter, plötsligt är uppe för diskussion.
Försiktig nedväxling av löneökningstakten1.4.2025 02:41:42 CEST | Pressmeddelande
Löneavtalen för svensk industri är klara efter tuffa slutförhandlingar. Arbetsgivarna och Facken inom industrin har enats om ett tvåårigt löneavtal med ett sammanlagt avtalsvärde på 6,4 procent. Därmed är lönemärket satt för hela arbetsmarknaden.
Grafiska Företagen accepterar Opo:s hemställan21.3.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent. Nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
NYTT PRIS LYFTER FRAM SVENSK BOKPRODUKTION21.1.2025 08:10:00 CET | Pressmeddelande
9 av 10 svenska böcker trycks utomlands. Sverige riskerar att tappa kompetensen att självständigt producera böcker. För att lyfta fram svensk bokproduktion kommer ett nyinstiftat pris att belöna en bok som är formgiven och producerad i Sverige.
”det får inte bli fokus på kortsiktig kompensation”19.12.2024 08:44:51 CET | Pressmeddelande
”För att det här ska gå i mål måste fokus ligga på företagens konkurrenskraft och medarbetarnas jobb”, säger förhandlingschef Anna Freij. Hon tycker att fackens krav på 4,2 procent rimmar illa med läget i den grafiska branschen och vittnar om att man inte inser allvaret.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum