Svenska Golfförbundet

Egmont förvärvar Svensk Golf

Dela

Svenska Golfförbundet säljer sin medieverksamhet till Egmont. I köpet ingår tidningen Svensk Golf, Golfguiden och sajten svenskgolf.se. Egmont tar över verksamheten inklusive de fem anställda från den 4 maj 2015. Svensk Golf kommer även i fortsättningen vara tidningen för medlemmar i svenska golfklubbar.

– Vi är glada för att vi lyckats nå en överenskommelse med ett stort förlag och seriös aktör inom mediebranschen som kan utveckla och fortsätta ge ut en tidning till Sveriges golfare, säger Svenska Golfförbundets ordförande Christer Bergfors.

Svensk Golf är med en utgåva på ca 310 000 exemplar tio gånger om året en av landets största tidskrifter. Den grundades 1946, köptes 1964 av Svenska Golfförbundet och blev samtidigt förbundets officiella medlemstidning.

I ett samarbetsavtal med Egmont som löper över fem år, beställer Svenska Golfförbundet tidningar till golfklubbarnas medlemmar enligt nuvarande princip med en tidning per hushåll.

Egmont Publishing ger idag ut Golf Digest och under hösten 2015 kommer Egmont bilda en ny golfredaktion. Detta sker i samband med att Svenska Golfförbundets förbundssajt Golf.se lanseras i sin nya form, där Min Golf fortsatt finns kvar.

– Detta förvärv är i linje med den del av vår strategi som handlar om att ta marknadsledande positioner inom ett antal intresseområden och dessutom förstärker affären vårt digitala erbjudande, säger Per Kjellander, VD för Egmont Publishing.

För mer information vänligen kontakta,

Per Kjellander, VD Egmont Publishing, telefon +46 70 715 37 79, e-post per.kjellander@egmont.se

Gunnar Håkansson, Generalsekreterare SGF, telefon +46 8 622 15 25, e-post gunnar.hakansson@golf.se

Läs mer om Egmont på www.egmontpublishing.se och Svensk Golf på www.golf.se.

Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmont-koncernen som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Dokument

Om Svenska Golfförbundet

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 445 klubbar och 561 677 medlemskap (2024) fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla. Förbundet arbetar, tillsammans med övriga Golfsverige, med att förvalta och utveckla golfen för alla, i hela landet, i olika former, under hela livet. Läs mer på golf.se.

Följ Svenska Golfförbundet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Golfförbundet

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye