Skansen satsar på mat och dryck – ingår partnerskap med Stureplansgruppen
Stureplansgruppen blir från och med i år ny restauratör och kreativ partner till Skansen och Restaurang Solliden. Modern gastronomi ska kombineras med svenska traditioner och tillsammans skapa hållbara, inspirerande och kvalitativa matupplevelser för Skansens gäster.

– Mat och dryck behöver utvecklas för att bli en mer integrerad del i Skansens erbjudande till gäst. Det finns ett stort intresse för skandinaviska råvaror och mat som Skansen självklart ska vara en del av. Partnerskapet med Stureplansgruppen är ett viktigt steg för att nå ambitionen om högkvalitativa matupplevelser och samtidigt leverera stora volymer, säger Maria Groop Russel, vd för Skansen.
Helhetsgrepp för en förbättrad gästupplevelse
Skansen tar ett helhetsgrepp om mat- och dryckesutbudet för att skapa en högkvalitativ och varierad upplevelse till gästen. Ambitionen är även att knyta ihop gastronomin med program, evenemang och årstidernas variation för att skapa ett sammanhållande erbjudande till gäst. Hållbarhet är också viktigt, och serveringen ska kännetecknas av god mat och hälsosamma val.
Samarbete med Stureplansgruppen
Som en av Sveriges ledande aktörer inom restaurang- och eventbranschen kommer Stureplansgruppen tillföra erfarenhet och kreativitet till Skansens gastronomiska utbud.
– Solliden är en plats som alla svenskar har en relation till – en ikon fylld av minnen och traditioner. Vi är stolta över förtroendet att få utveckla denna historiska plats till en destination som bjuder in till både härliga helgbesök, oförglömliga event och riktigt mathantverk. Vår ambition är att Solliden ska bli en plats där historia och framtid möts, som stockholmare och besökare älskar att återvända till om och om igen, säger Vimal Kovac, vd och grundare av Stureplansgruppen.
Tillsammans ska Skansen och Stureplansgruppen skapa en destination där mat, dryck och upplevelser smälter samman till något unikt och oförglömligt för gäster i alla åldrar.
Om Restaurang Solliden
Restaurang Solliden har en lång, rik historia och är en ikonisk del av Skansen. Det är en unik miljö med oslagbar utsikt över Stockholm. Den nuvarande byggnaden från 1950–52 är känd för sina konstnärliga inslag, som Hilding Linnqvists fresk Sagan om Sverige och Stig Lindbergs Solbåt. Under 2025 pågår en större renovering av Solliden och restaurangen öppnar i ny regi med Stureplansgruppen under 2026.
Kontakter
Amanda StåhlbrandPresskontakt
Tel:070-289 72 00amanda.stahlbrand@skansen.seBilder




Om Skansen
Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.
Om Stureplansgruppen
Stureplansgruppen är en av Sveriges främsta aktörer inom restaurang, hotell, bar och evenemang, kända för att leverera gästupplevelser i världsklass. I portföljen ingår ett brett utbud av prisbelönta restauranger och barer. Några av dem är Chez Jolie, Nour*, Ekstedt*, L’Avventura, Bank Hotel (Small Luxury Hotels) och Röda Huset (The World’s 50 Best Bars 2024). Stureplansgruppen grundades 1996 och har idag verksamheter i Stockholm, Göteborg, Åre och Visby.
Följ Stiftelsen Skansen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Stiftelsen Skansen
Framtidens havsyrken i fokus – inspirerande mässa för gymnasieelever på Skansen18.3.2025 10:08:14 CET | Pressmeddelande
Efter fjolårets stora succé återvänder nu yrkesmässan som öppnar dörrar till karriärmöjligheter inom hav och vatten. Den 20 mars välkomnas 600 gymnasieelever till Baltic Sea Science Center (BSSC) på Skansen, där de får upptäcka yrken som bidrar till en hållbar framtid.
Skansen har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen för tredje året i rad13.3.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
För tredje året i rad har Stiftelsen Skansen utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen. Utmärkelsen baseras på varumärkesstudien Sustainable Brand Index 2025, där svenska konsumenter bedömt hur hållbara olika varumärken är.
Skansen prisas av stockholmarna för trivsammaste miljö och starkaste varumärke 202512.2.2025 11:09:35 CET | Pressmeddelande
Skansen har ännu en gång hyllats av stockholmarna och tilldelats prestigefyllda utmärkelser i Evimetrix undersökning Stockholmarnas favoritmuseum 2025. Skansen tar hem förstaplatserna i kategorierna Trivsammaste miljö och Starkaste varumärke (Nöjd Kund Index vägt mot kännedom). Dessutom placerar sig Skansen som tvåa för barnperspektivet och trea som barnfamiljernas favoritmuseum.
Skansens drop in-bröllop 2025: Utökade bokningsbara tider och ny exklusiv vigselplats11.2.2025 09:50:49 CET | Pressmeddelande
Den 14 juni 2025 arrangeras Skansens omtyckta drop in-bröllop, en tradition som sedan starten 2010 har lockat över 4 000 par att säga ja i en historisk och naturskön miljö. Förra året lanserades möjligheten att förboka en vigselplats och ett klockslag – i år utökas dessa till 200 vigseltider på 13 vackra vigselplatser runt om på Skansen. Bokningen öppnar den 14 februari. För den som vill gifta sig på Skansen en annan dag än under drop in finns även möjlighet att boka vigsel året om.
Samisk kultur i fokus på Skansen – fyra dagars firande3.2.2025 09:36:51 CET | Pressmeddelande
Med start på samernas nationaldag den 6 februari bjuder Skansen in till fyra fördjupande och inspirerande temadagar. Mellan 6–9 februari uppmärksammas Sveriges urfolk och deras kultur – då och nu. Med ett program som passar både stora och små, är detta en möjlighet att lära känna och uppleva samernas unika kulturarv.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum