Tidningsutgivarna

Nomineringar klara till Årets Dagstidning 2025

Dela

Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Medieledare, Bildjournalistik, Innovation och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 26 mars.

Årets Dagstidning 2025 har nio olika klasser. I dessa är 16 tidningar och mediehus samt 3 personer nominerade.

”I år har vi fått fler bidrag än någonsin tidigare, och det med råge: 177 stycken! Vi tar det här som ytterligare ett kvitto på att svensk dagspress fortsätter satsa helhjärtat på att utveckla publicistiken, stärka affären och värna demokratin”, säger Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna.

Nominerade

Årets Medieledare

Cecilia Benedelle, Aftonbladet

Hon har med sin energi och sitt uppmuntrande ledarskap byggt upp självförtroendet hos en ung redaktion. Hon har vänt vilsenhet till mod, fått medarbetare att växa och saker att hända. Under hennes ledning har teamet avslöjat skandaler, prövat nytt och fått internationell uppmärksamhet.

Linda Eriksson Storbacka, Södra Dalarnes Tidning

Med entusiasm, driv och uthållighet visar hon att en liten redaktion kan göra stora avtryck. Hon är chefredaktören med fyra reportrar som förnyat, vunnit Guldspaden och nominerats till Stora journalistpriset.

Mattias Lundell, Expressen

I en tid som präglas av skjutningar och våld krävs chefer med djup kunskap och mod. Han får sina medarbetare att orka, våga och vilja göra sitt jobb. Ett generöst lagarbete som lyft kriminaljournalistiken och flyttat fram positionerna i en hel genre.

Jury Årets Medieledare:

Gruppordförande Viveka Hansson programdirektör TV4, Kenneth Danielsson vd IAB Sverige, Kerstin Neld vd Sveriges Tidskrifter, Anne Lagercrantz vd Sveriges Television

Årets Bildjournalistik

Kirurgerna som har livet i sina händer, Dagens Nyheter

Med bilder som tidigare aldrig nått publiken ges en ny inblick i en värld där liv och död går hand i hand. Vi möter människor som hanterar svåra beslut under stark tidspress. Deras dagliga utmaningar blir tydliga samtidigt som respekten för alla inblandade är självklar och djup.

Klimatåret, Göteborgs-Posten

Trots att klimatet är en ödesfråga är det svårt att väcka publikens engagemang. GP har knäckt koden med storslagen bildjournalistik och gedigen fakta. Med 12 publiceringar om allt från Ingemar Stenmarks gröna OS-backe till mygginvasionen vid nedre Dalälven har GP skickligt lyckats fånga läsarnas och tittarnas intresse.

Krigets barn, Expressen

Genom avgörande bilder tas läsarna på ett gripande sätt med till en av årets mest svårbevakade internationella konflikter. Då och nu ställs mot varandra vilket skapar en stark känsla av närvaro, förståelse och empati. Barnens fasansfulla vardag etsar sig fast. 

Jury Årets Bildjournalistik:

Gruppordförande Anne Lagercrantz vd Sveriges Television, Lena Allerstam kommunikationschef Svenska filminstitutet, Cilla Benkö vd Sveriges Radio, Anna Rastner content director Bauer Media Group

Årets Innovation

SvD Kompakt

Genom att bryta ut nya vinklar från större nyheter skapas ett intresse av att kunna få mer och djupare information, om läsaren vill. Att skapa nytt format som passar en kortare lästid gör Svenska Dagbladet relevant i ovana nyhetsläsares vardag. Med ny paketering som utgår ifrån en förståelse för hur unga vill konsumera nyheter visar man att det går att få en ny målgrupp att bli betalande kunder.

Newsworthy

Genom tekniskt nytänkande skapas en nyhetstjänst som gräver neråt i data för att skapa artiklar på såväl lokal, hyperlokal som nationell nivå. För vem vill inte veta vilken gata som har flest parkeringsböter i Härnösand. Här utvecklas den datadrivna journalistiken för att fylla ett behov och en möjlighet på marknaden, som både kan ge nya affärsmöjligheter och fler artiklar i våra tidningar.

Daily Arabic av Alkompis och Aftonbladet

Med ett integrationsfrämjande syfte, nytänk gällande teknik och mätbar framgång är podcasten Daily Arabic ett inspirerande exempel på hur man kan skapa förnyelse inom medielandskapet i Sverige. Genom att nå en ny målgrupp har de visat hur innovativa lösningar kan bidra till en bredare publik och större genomslag. Och en nominering i Årets Innovation!

Jury Årets Innovation:

Gruppordförande Kenneth Danielsson vd IAB Sverige, Niklas Bondesson docent marknadsföring Stockholms Universitet, partner NoA Consulting, Johnny Lindqvist marknadschef TV4, Madeleine Thor vd Institutet för reklam- och mediestatistik

Årets Dagstidning Helhetspriset

Borås Tidning

Nya sajter och appar. Nytt system för prenumerationer. Ny nominering till Guldspaden. Totalt ombyggda lokaler. Ny svart färg i bokslutet. Och nya läsare. Tidningen bär den lokala kulturjournalistiken, men lyckas med långt mer än så.

Dagens industri

För en jämn och hög nivå på journalistiken, en avgörande roll för genomlysningen av svenskt näringsliv. En synnerligen god lönsamhet, och ständigt innovativa idéer för att göra den ännu bättre.

Upsala Nya Tidning

Det är lätt att leka med tanken om ett vitt papper. Hur skulle vi göra om vi började från noll? Men att förändra är en svårare övning i praktiken. Den här redaktionen lyckades. Det gav en kraftigt ökad räckvidd, ökat engagemang och en imponerande lönsamhet.

Jury Helhetspriset:

Huvudordförande Viveka Hansson programdirektör TV4, Lena Allerstam kommunikationschef Svenska Filminstitutet, Cilla Benkö vd Sveriges Radio, Niklas Bondesson docent i marknadsföring Stockholms universitet, partner NoA Consulting, Oscar Björkenfeldt fil.dr. i rättssociologi Göteborgs Universitet, Kenneth Danielsson vd IAB Sverige, Erik Halkjaer chefredaktör och ansvarig utgivare Sveriges Natur, Anne Lagercrantz vd Sveriges Television, Johnny Lindqvist marknadschef TV4, Kerstin Neld vd Sveriges Tidskrifter, Anna Rastner content director Bauer Media Group, Otto Sjöberg vd SPCMO, Madeleine Thor vd Institutet för reklam- och mediestatistik

Vilka som nominerades i kategorierna Bevakning, Redaktion, Ljudjournalistik, Annonsaffär och Läsaraffär offentliggjordes igår och redovisas på TU:s sajt >>

Tävlingen är öppen för landets alla mediehus och vinnarna presenteras under branschdagen Årets Dagstidning den 26 mars. Mer om evenemangets program, medverkande och galafest finns på TU:s sajt >>

 

Mer info

För frågor om juryns arbete och de nominerade bidragen, kontakta:

Viveka Hansson, programdirektör TV4, huvudordförande, viveka.hansson@tv4.se

För frågor om Årets Dagstidning, kontakta:

Johan Taubert, vd TU, johan.taubert@tu.se, 076-545 24 05

Bodil Gidlund, projektledare TU, bodil.gidlund@tu.se, 070-823 07 67

Kontakter

Länkar

Om Tidningsutgivarna

Följ oss gärna på LinkedIn!

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye