Stark tillväxt för EU Ecolabel
Sverige har varit med i EU i 30 år och ett av unionens syften är att samarbeta i avgörande frågor som miljö- och konsumentpolitik. För att hjälpa EU:s konsumenter och inköpare att göra miljömässigt hållbara val startades den officiella europeiska miljömärkningen EU Ecolabel 1992. Senaste åren uppvisar EU Ecolabel en stark tillväxt.
Antalet miljömärkta varor och tjänster har ökat till nästan 100 000 produkter i EU – en ökning med 10 000 produkter på bara ett år, enligt EU-kommissionens sammanställning. Även i Sverige växer intresset för EU Ecolabel och antalet produkter ökar stadigt. I Sverige finns det 6 500 produkter, topp tre produktgrupper är mjukpapper, golv, färg & lack.
– Den här utvecklingen återspeglar en ökad efterfrågan på miljömässigt bättre val. Med både EU Ecolabel och den nordiska officiella miljömärkningen Svanen blir det enklare för konsumenter, företag och offentliga upphandlare att bidra till den gröna omställningen. Det finns ett brett utbud, allt från golv, papper, blöjor till målarfärg och maskindiskmedel, säger Lina Harström, koordinator för EU Ecolabel på Miljömärkning Sverige.
Varje medlemsstat ansvarar för licensiering och bidrar till utveckling av miljömärkningskriterier i samarbete med EU-kommissionen.
En faktor bakom EU Ecolabels tillväxt är att efterfrågan har ökat. En annan är att EU:s krav har skärpts på de företag som vill kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Då är det en fördel att ha en officiell Typ 1-miljömärkning som EU Ecolabel och Svanen. För att öka transparens, trovärdighet och stoppa greenwashing har EU genom Green Deal stiftat nya lagar och regler. Till exempel för marknadsföring av miljöpåståenden (Empowering consumers (klar) och Green claims (förhandlingar pågår), hållbarhetsredovisning (CSRD) och miljöanpassad design (Ecodesign).
– Vi ser väldigt positivt på att EU driver igenom så många viktiga lagar för att stärka konsumenters rättigheter, skydda miljö, hälsa och minska klimatutsläppen. Det är bråttom att agera i klimatkrisen och viktigt att hantera flera miljöproblem samtidigt. Vi behöver samarbeta ännu mer i EU för att vända utvecklingen, säger Lina Harström.
Fakta EU Ecolabel i Sverige
Topp tre största produktgrupperna i Sverige:
Mjukpapper: 2 585 produkter
Golv: 1 784 produkter
Färg och lack :1 199 produkter
Totalt: 6 500 produkter, fördelade på licenser från 50 företag som sökt licens i Sverige (mars-september 2024). EU Ecolabelmärkta produkter, från företag med licens i Sverige, har omsatt 27,8 miljarder SEK på den europeiska marknaden enligt prognos 2024.
Fakta EU: Fler hotell att välja på
De produktgrupper som växer mest i EU är möbler, städprodukter och hotell, campingplatser, bed & breakfast och andra boenden. Den sistnämnda produktgruppen har ökat med 14 % under de senaste sex månaderna. Det innebär att semesterfirare nu har nästan 800 olika miljömärkta alternativ att välja mellan i Europa.
För kommentarer: Lina Harström, koordinator för EU Ecolabel på Miljömärkning Sverige. lina.harstrom@svanen.se.
Läs mer:
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seFölj Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Resurseffektiva städtjänster sopar banan för den gröna omställningen22.1.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny genomgång visar att företag, som erbjuder Svanenmärkta städtjänster, i genomsnitt minskat sin användning av städkemikalier med 39 %. Att effektivisera städningen och hushålla med resurser är ett viktigt bidrag för att genomföra den gröna omställningen av samhället. Nu lanseras Svanens nya skärpta kriterier för städtjänster, som driver på utvecklingen ytterligare.
Peak Sand kräver mer cirkulära fönsterflöden17.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Världen står inför Peak Sand. Utvinningen av sand måste minska, annars riskerar sanden att ta slut. Så vi behöver bli bättre på att hushålla med naturresursen. Dessutom orsakar utvinningen av råvaran stora miljöproblem på sandbankar vid sjöar och floder.
Ny trend: Gröna strimmor i den svarta veckan?27.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När Black Week-erbjudandena trillar in utsätts konsumenter för hårt köptryck. Försäljningen väntas öka med en miljard svenska kronor under Black Week till 9,7 miljarder SEK i år. Men allt ser inte nattsvart ut för klimatet och miljön. Svenska konsumenter konsumerar mer hållbart, enligt Nordic Consumer Sustainability Index 2024. Frågan är om det kommer att avspegla sig i Black Week?
Nya CSRD-reglerna – Svanen förenklar städföretagens rapportering12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny analys visar att Svanens krav för städtjänster underlättar företagens rapportering av hållbarhetsdata enligt Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD. År 2025, ska företag rapportera hållbarhetsdata för 2024.
Nya krav på fastighetsdrift kan minska klimatavtrycket25.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu är det möjligt att Svanenmärka fastighetsdrift, vilket kommer att ge fastighetsägaren ett verktyg för en effektiv fastighetsdrift och för att minska klimatavtrycket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum