Ny limiterad whisky och skrotade förpackningar - Agitator fortsätter tänja gränser
I slutet av januari lanseras Agitators senaste whisky, Argument: Sweet Toast. Det är ett begränsat släpp, endast tillgänglig en månad. Efter detta fasar destilleriet ut de flesta produktförpackningarna. “Vi har samma attityd till hållbarhet som vi har till whiskyproduktion”, säger destillerichefen Oskar Bruno.

Agitator Whiskymakare inleder det nya året lika offensivt som tidigare. Efter lanseringen i slutet av januari av sin nya limiterade whisky Argument: Sweet Toast, blir företaget det första destilleriet i Sverige att ta bort yttre förpackningar på de flesta av sina produkter. Detta i linje med EU:s förväntade direktiv rörande onödiga förpackningar för att hantera det växande avfallet.
– Vi vill ha låg miljöpåverkan och reducerar därför antalet förpackningar. För oss finns ingen anledning att vänta på att en lag ska träda i kraft, vi väljer att agera redan nu. Det enda vi bryr oss om är hur själva whiskyn smakar och att vi tar ansvar för att minska klimatavtrycket hela vägen fram till provsmakning, säger Oskar Bruno, destillerichef på Agitator.
Sweet Toast - ljust, lätt, sött och rostat
Nya Agitator Argument: Sweet Toast kommer endast att säljas under en månads tid, från den 29 januari fram till den 29 februari 2024 och är en riktig utmanare. I produktionen har Agitator använt sig av fat gjord på ny amerikansk ek som är rostade på ett sätt som framhäver det söta i träet – en så kallad Sweet Toast. Produkten finns att beställa via Systembolaget.
– Vi har lagrat Sweet Toast på sauternvinstunnor för att låta det franska dessertvinet ge mjuka inslag på drycken. Allt som allt ger det en inbjudande whisky som passar perfekt till lite krämigare ostar eller en kaffe på maten. En skål för det ljusa, lätta, söta och rostade helt enkelt, säger Oskar Bruno,
För att fira utfasningen kommer produktens ytterförpackning att innehålla en personlig hälsning från destilleriets chef, Oskar Bruno, via en QR-kod på baksidan.
Om Argument: Sweet Toast
Artikelnummer: 8571901
Procent: 46 %
Smaker: Vanilj, honungsmelon, ananas, mango och mandarinzest, apelsinchoklad, marsipan
Volym: 70 cl
Pris: 649 SEK
Försäljningsperiod: 29 januari-29 februari 2024
Kontakter
Oskar Kalmaruvd Agitator Whiskymakare
Tel:+46736330749okalmaru@agitatorwhisky.seBilder














Om oss:
På Just Drinks distribuerar och marknadsför vi en exklusiv samling dryckesvarumärken. Vårt övergripande mål är att skapa värde både för våra partners och våra kunder genom hög kvalitativa produkter, minnesvärda aktiveringar och förstklassig service.
Vi är del av Hans Just-gruppen, men vi opererar med en hög grad av självständighet. Vår profil, liksom vår marknadsavdelning, är helt oberoende, vilket ger oss friheten att skräddarsy och implementera strategier för bästa möjliga effekt.
Följ Just Drinks Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Just Drinks Sweden AB
Agitator Distillery utsedd till Årets Tillverkare 2025 av Spritakademien2.12.2025 15:03:46 CET | Pressmeddelande
Agitator Distillery har utsetts till Årets Tillverkare 2025 av Spritakademien – en av de mest betydelsefulla utmärkelserna inom svensk dryckeskultur. Priset lyfter fram producenter som driver utvecklingen framåt, sätter nya standarder och vågar utmana invanda föreställningar om hur sprit ska skapas.
Braastad Cognac lanserar Borealis – en hyllning till 150 års hantverk och arv1.12.2025 18:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 1 december lanserar Braastad Cognac den exklusiva och limiterade utgåvan Borealis, framtagen i endast 30 flaskor. Lanseringen markerar det anrika cognachusets 150-årsjubileum. I Sverige släpps endast tre flaskor via Systembolagets beställningssortiment. Pris: 42 990 kr. Artikelnummer: 82939.
Lauder’s Whisky & Cola lanseras på Systembolaget den 1 december1.12.2025 16:01:33 CET | Pressmeddelande
Lauder’s tar nästa steg i sin svenska satsning med lanseringen av Lauder’s Whisky & Cola, en färdigblandad drink där klassisk skotsk whisky möter en elegant och välbalanserad cola – serveringsklar direkt ur burken. Produkten lanseras på Systembolaget den 1 december för 23,90 kr + pant
Fyra innovativa whisky från InchDairnie Distillery – Skotsk ingenjörskonst möter smakmässig precision1.12.2025 11:09:59 CET | Pressmeddelande
RyeLaw och KinGlassie lanseras nu på Systembolaget, fyra uttryck som utmanar vad skotsk whisky kan vara. I hjärtat av Kingdom of Fife står InchDairnie Distillery som ett av de mest tekniskt avancerade destillerierna i Skottland. Med en ingenjörsdriven syn på whiskyhantverket lanserar man nu fyra unika produkter på den svenska marknaden: RyeLaw Vintage 2017, RyeLaw Vintage 2018, KinGlassie Raw 8YO och KinGlassie Double Matured 8YO. Alla med samma mål: att tänja på gränserna för smak, textur och innovation. ”Vi startade InchDairnie för att skapa whisky på ett nytt sätt – genom att använda modern teknik för att förädla traditionen snarare än att ersätta den,” säger Ian Palmer, grundare av InchDairnie Distillery. ”Varje detalj, från hur vi mal vårt korn till hur vi designar våra pannor, handlar om att skapa fler lager av smak.”
Tre unika Archibald Lauder whisky lanseras på Systembolaget den 24 november24.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 24 november lanseras de tre första av sex exklusiva buteljeringar ur Archibald Lauder Single Cask Collection – Batch 3 i Systembolagets beställningssortiment. Kollektionen är en hyllning till Skottlands mångfald av whisky och till Glasgows whiskypionjär Archibald Lauder, vars arv lever vidare mer än 150 år efter att hans första blend såg dagens ljus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum