Färre dödsolyckor men längre från målet för nollvisionen
2024 dog färre i trafiken jämfört föregående år. Men vägen mot nollvisionen tycks allt längre.
Det blev enligt Transportstyrelsen 210 personer som miste livet i trafiken under 2024. Det är färre än året innan och är fortfarande lägre än åren innan pandemin. Transportstyrelsen hänvisar det bättre resultatet till att hastigheterna blivit lägre på vägarna. Men målet för Nollvisionen, att ingen skall omkomma i trafiken, är en halvering av dödssiffrorna till år 2030. Det skulle innebära så lite som 133 omkomna.
– För att nå dit måste Trafikverket se till mer än bara sänkta hastigheter på våra vägar. 2024 borde det som mest ha varit 188 omkomna om man skulle hålla jämn takt mot målet. Mittseparerade vägar är avgörande för att minska dödsolyckorna. På vägar med högre hastigheter minskar de med minst sjuttio procent när det kommer upp mittvajer eller räcke, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på M Sverige.
Transportstyrelsen visar att de vanligaste olyckstyperna är singelolyckor och mötesolyckor mellan motorfordon. Det är också olyckor som det finns bra insatser mot: att mötesseparera vägarna försvårar kollision mellan mötande bilar, att se till att det inte finns farliga föremål i vägarnas sidoområde, som felaktiga räckesändar, minskar skadorna vid avåkning. Att bygga bort farliga kurvor samt minska antalet obevakade järnvägsövergångar bidrar också positivt.
– Det är resurskrävande insatser, men tar man nollvisionen på allvar måste den fysiska miljön för trafikanter bli bättre. Fem år är kort tid i infrastrukturvärlden och vill man nå målet för 2030 är det dags att satsa nu, säger Jacob Sidenvall.
2024 dog färre i trafiken, men målet för nollvisionen tycks längre bort. Det krävs riktiga förändringar längs vägarna för att på allvar minska antalet omkomna under de kommande åren.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Var tredje trafikant slarvar med att använda körriktningsvisare9.1.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En undersökning genomförd av Riksförbundet M Sveriges klubbar och avdelningar visar att 32 procent av trafikanterna inte använder körriktningsvisare på korrekt sätt eller inte alls.
Så kör du säkert i helgtrafiken17.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Under jul- och nyårshelgerna är trafiken som mest intensiv när alla samtidigt är på väg för att besöka släkt och vänner, vilket varje år leder till många allvarliga trafikolyckor. – Att komma tryggt fram är viktigare än att komma precis i tid, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, och ger tio tips till säker jultrafik.
Brister i yrkesförarutbildningen en risk för trafiksäkerheten12.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsens granskning av fortbildningen för yrkesförare, som presenterades i en delrapport den 5 december, visar på omfattande och allvarliga brister i utbildningens kvalitet. Detta är djupt oroväckande och en direkt risk för trafiksäkerheten, säger Riksförbundet M Sverige.
Årets smartaste bilköp 2024: Volkswagen Golf Sportscombi11.12.2024 14:21:37 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige och tidningen Motor utser årligen det smartaste bilköpet, där säkerhet, köregenskaper och ägarekonomi vägs in. Årets smartaste bilköp är Volkswagen Golf Sportscombi.
Oansvarig politik bakom floppad skrotningspremie4.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En halv miljard kronor riskerar att brinna inne när regeringens vision om en ny skrotningspremie inte gått att omsätta i praktiken. Riksförbundet M Sverige kräver att förutsättningarna för landets bilägare förbättras. – Vi för gärna en dialog om hur stödet borde se ut, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum