Klimatjournalistpris till Dagens ETC och Supermiljöbloggen
Eigil Söderin och Anton Borgström, Dagens ETC, samt Jan Lindsten och Lukas Frisell, Supermiljöbloggen, är 2024 års mottagare av Aftonbladets klimatjournalistpris. De får priset för att i flera reportage granskat hur näringslivets tankesmedja Timbro under 1990-talet tagit emot minst 400 000 kronor från oljebolaget Exxon, förmedlade via lobbyorganisationen Atlas. Pengarna var enligt granskningen öronmärkta för att sprida en bild av klimatfrågan som gynnade fossilindustrin.

Juryns motivering:
”Dagens ETC och Supermiljöbloggen visar i sin granskade serie hur stora summor från oljejätten Exxon, via Atlas, gått till den marknadsliberala tankesmedjan Timbro – detta under den tid då både statsminister Ulf Kristersson och justitieminister Gunnar Strömmer hade höga positioner i tankesmedjan. Granskningen frilägger därmed hur djupa rötterna för fossillobbyns engagemang är och hur tentaklerna från ett av världens största företag slingrat sig in även i svensk opinionsbildning med syfte att ge förnekelsemaskineriet muskler.”
I juryn sitter Johan Rockström, professor i jordsystemvetenskap och chef på Potsdaminstitutet, Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio och gästprofessor vid JMG, samt Jonathan Jeppsson, gräv- och samhällschef på Aftonbladet. Prissumman är på 25 000 kronor.
– Att oljeindustrin pumpat in hundratals miljoner för att manipulera sanningen om mänskligt orsakad global uppvärmning är väl etablerat i USA, men att Exxon också penetrerat Sverige, genom att utnyttja Timbro som spridare av klimatförnekelse, är remarkabelt. Och utan tvekan ett viktigt journalistiskt gräv, säger Johan Rockström..
– Det här är precis vad bara den undersökande journalistiken ska och kan göra; blottlägga
strömmen av det cyniska vinstintressets lobbypengar avsedda för att investera i desinformation, säger Kerstin Brunnberg.
ETC-reportern Eigil Söderin är glad och hedrad över priset.
– Det är jättekul, vi är väldigt glada. I dessa dagar när vi ser att klimatjournalistiken håller på att avvecklas, så är det extra roligt att få uppskattning. Vi satsar stort på klimatjournalistik, så det här ger oss energi och en bekräftelse på att vi når ut med våra gräv, säger han.
Jan Lindsten på Supermiljöbloggen instämmer.
– Det är överrumplande, trevligt och viktigt. Det här innebär ett erkännande från en tidning som idkar klimatjournalistik, som vill upplysa och folkbilda i frågan. Nu ger man ett pris för en ganska svår granskning som har väldigt stora följder – den här granskningen visar hur starka tankesmedjor i USA med fossilintressen i botten är, och hur de påverkat svenska tankesmedjor och svensk politik.
Aftonbladets Klimatjournalistpris ska gå till en eller flera journalister som under det senaste året utmärkt sig med särskilda prestationer inom klimatjournalistikens område. Stor vikt läggs vid det ansvarsutkrävande perspektivet.
Priset delades ut för första gången 2021 och gick då till Alexandra Urisman Otto, reporter på Dagens Nyheter. 2022 tilldelades Malin Crona och Lisa Svensson på SVT:s Uppdrag granskning priset. 2023 års pris delades ut till Aftonbladets Staffan Lindberg.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Jeppsson, grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum