Klimatjournalistpris till Dagens ETC och Supermiljöbloggen
Eigil Söderin och Anton Borgström, Dagens ETC, samt Jan Lindsten och Lukas Frisell, Supermiljöbloggen, är 2024 års mottagare av Aftonbladets klimatjournalistpris. De får priset för att i flera reportage granskat hur näringslivets tankesmedja Timbro under 1990-talet tagit emot minst 400 000 kronor från oljebolaget Exxon, förmedlade via lobbyorganisationen Atlas. Pengarna var enligt granskningen öronmärkta för att sprida en bild av klimatfrågan som gynnade fossilindustrin.

Juryns motivering:
”Dagens ETC och Supermiljöbloggen visar i sin granskade serie hur stora summor från oljejätten Exxon, via Atlas, gått till den marknadsliberala tankesmedjan Timbro – detta under den tid då både statsminister Ulf Kristersson och justitieminister Gunnar Strömmer hade höga positioner i tankesmedjan. Granskningen frilägger därmed hur djupa rötterna för fossillobbyns engagemang är och hur tentaklerna från ett av världens största företag slingrat sig in även i svensk opinionsbildning med syfte att ge förnekelsemaskineriet muskler.”
I juryn sitter Johan Rockström, professor i jordsystemvetenskap och chef på Potsdaminstitutet, Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio och gästprofessor vid JMG, samt Jonathan Jeppsson, gräv- och samhällschef på Aftonbladet. Prissumman är på 25 000 kronor.
– Att oljeindustrin pumpat in hundratals miljoner för att manipulera sanningen om mänskligt orsakad global uppvärmning är väl etablerat i USA, men att Exxon också penetrerat Sverige, genom att utnyttja Timbro som spridare av klimatförnekelse, är remarkabelt. Och utan tvekan ett viktigt journalistiskt gräv, säger Johan Rockström..
– Det här är precis vad bara den undersökande journalistiken ska och kan göra; blottlägga
strömmen av det cyniska vinstintressets lobbypengar avsedda för att investera i desinformation, säger Kerstin Brunnberg.
ETC-reportern Eigil Söderin är glad och hedrad över priset.
– Det är jättekul, vi är väldigt glada. I dessa dagar när vi ser att klimatjournalistiken håller på att avvecklas, så är det extra roligt att få uppskattning. Vi satsar stort på klimatjournalistik, så det här ger oss energi och en bekräftelse på att vi når ut med våra gräv, säger han.
Jan Lindsten på Supermiljöbloggen instämmer.
– Det är överrumplande, trevligt och viktigt. Det här innebär ett erkännande från en tidning som idkar klimatjournalistik, som vill upplysa och folkbilda i frågan. Nu ger man ett pris för en ganska svår granskning som har väldigt stora följder – den här granskningen visar hur starka tankesmedjor i USA med fossilintressen i botten är, och hur de påverkat svenska tankesmedjor och svensk politik.
Aftonbladets Klimatjournalistpris ska gå till en eller flera journalister som under det senaste året utmärkt sig med särskilda prestationer inom klimatjournalistikens område. Stor vikt läggs vid det ansvarsutkrävande perspektivet.
Priset delades ut för första gången 2021 och gick då till Alexandra Urisman Otto, reporter på Dagens Nyheter. 2022 tilldelades Malin Crona och Lisa Svensson på SVT:s Uppdrag granskning priset. 2023 års pris delades ut till Aftonbladets Staffan Lindberg.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Jeppsson, grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Schibsted Media ingår avtal om att köpa TV4 i Sverige och MTV i Finland från Telia Company25.2.2025 07:01:34 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media har ingått en överenskommelse om att förvärva Telia Companys TV & Media-verksamhet (TVM), som omfattar TV4 i Sverige och MTV i Finland. Överenskommelsen om att köpa två av de mest populära tv-kanalerna i Sverige och Finland befäster Schibsted Medias strategi att stärka oberoende journalistik, investera i kvalitets-innehåll och utveckla attraktiva medieprodukter i hela Norden.
Schibsted Media ostamassa Ruotsin TV4:n ja Suomen MTV:n Telia Companylta25.2.2025 07:01:34 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media on tehnyt sopimuksen Telia Companyn kanssa TV/Media-liiketoiminnan (TVM) eli Ruotsin TV4:n ja Suomen MTV:n ostamisesta. Schibsted Media vahvistaa sitoutumistaan riippumattomaan journalismiin, korkealaatuisiin sisältöihin ja houkutteleviin mediatuotteisiin Pohjoismaissa investoimalla kahteen Ruotsin ja Suomen suosituimpaan tv- ja mediataloon.
Schibsted Media agrees to acquire TV4 in Sweden and MTV in Finland from Telia Company25.2.2025 07:01:34 CET | Press Release
Schibsted Media has entered into an agreement to acquire Telia Company’s TV & Media business (TVM), consisting of TV4 in Sweden and MTV in Finland. By agreeing to acquire two of the most popular TV brands in Sweden and Finland, Schibsted Media reaffirms its commitment to investing in independent journalism, high-quality content and attractive media products across the Nordics.
Schibsted Media och Stampen i native-samarbete för ökad räckvidd och precision24.2.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media och Stampen Media inleder ett samarbete kring native advertising som ger annonsörer möjligheten att nå ut till sina målgrupper via två av Sveriges ledande nyhetstitlar, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten.
Sportbladet sänder slutspelet i Hockeyettan21.2.2025 11:42:57 CET | Pressmeddelande
Sportbladet sänder slutspelet i Hockeyettan med start på tisdag, den 25 februari, och fram till mitten av april. Totalt sänds ett 70-tal matcher co-exklusivt i Aftonbladet Plus tillsammans med Hockeyettan Play.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum