Kommuner och regioner ska få större inflytande över flyglinjer
Trafikverket öppnar i en ny rapport upp för större kommunalt och regionalt inflytande över flygtrafiken. Det är ett steg i rätt riktning, men kan också innebära utmaningar.

I rapporten Ökat regionalt inflytande avseende flyglinjer med allmän trafikplikt föreslår Trafikverket att kommuner och regioner ska få större inflytande över flygtrafiken. Antingen genom att medfinansiera utökade krav på befintliga statliga flyglinjer, eller att själva initiera och upphandla trafik på nya, icke-statliga linjer. I båda fallen med fullt kostnadsansvar.
Kommunal och regional upphandling av flyglinjer kan vara ett viktigt steg för att stärka tillgängligheten, den regionala utvecklingen och tillväxten i hela landet. Rapportens förslag är i rätt riktning, men det finns också utmaningar.
– Många regioner är beroende av goda flygförbindelser för att bibehålla konkurrenskraft, kompetensförsörjning och attraktivitet. Det är därför positivt om de själva kan påverka upphandlingen av flyglinjer utifrån sina behov. Samtidigt har regionala svenska flygplatser idag svårt att finansiera sin verksamhet, då flyget självt bekostar infrastrukturen utan statliga medel. Den föreslagna lösningen innebär också att hela det ekonomiska ansvaret läggs på kommuner och regioner, vilket riskerar att begränsa vilka som faktiskt kan nyttja möjligheten, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.
Transportföretagens rapport om Arlandas samhällsekonomiska betydelse visar att den svaga flygutvecklingen redan har kostat Sverige hundratals miljarder i produktionsbortfall. Om trenden ska vändas krävs ett helhetsperspektiv där marknadsförutsättningarna för flyget förbättras. Dessutom måste både de regionala flygplatserna och Arlandas konkurrenskraft stärkas.
– Förbättrad regional tillgänglighet är avgörande, men helhetsbilden får inte tappas bort. Nu behövs en politik som stärker Arlanda och hela det svenska flygsystemet, så att vi kan ta oss an både regionala och internationella utmaningar, menar Fredrik Kämpfe.
Kan främja flygets omställning
Trafikverket föreslås få sista ordet över de statligt upphandlade flyglinjerna, utan möjlighet till överklagan, vilket riskerar att bli en flaskhals. Samtidigt är det positivt att kommuner och regioner själva får ansvara för att upphandla trafik på nya linjer där staten inte är involverad. Men för det efterfrågas tydliga ramar för att säkerställa att processen blir smidig och rättssäker. Upphandling kan också vara en drivkraft för flygets gröna omställning, med krav på hållbart flygbränsle och att elflyg i framtiden integreras i systemet.
– Systemet behöver vara flexibelt nog att möjliggöra lokal upphandling av elflyg och andra hållbara alternativ, där en struktur måste skapas som gynnar hållbara flygtransporter. Framtidens närtrafik med elflygplan bör inkluderas i kollektivtrafiksbegreppet. De kommer att spela en nyckelroll i att bygga hållbara och tillgängliga flyglösningar, och det är avgörande att skapa en struktur där lokal upphandling och innovativa lösningar får blomstra. En kollektivtrafikmyndighet bör kunna upphandla dessa rutter och inkludera dem i sitt utbud, avslutar Fredrik Kämpfe.
Transportföretagen ser fram emot en fortsatt dialog om hur förslaget kan utformas för att säkerställa en långsiktigt hållbar och konkurrenskraftig flyginfrastruktur i hela Sverige.
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Politiska åtgärder krävs för att fler ska ta sig till jobbet kollektivt25.2.2025 10:55:27 CET | Pressmeddelande
För att fler ska kunna ta sig till jobbet på ett hållbart sätt krävs nya politiska åtgärder för kollektivtrafiken. Regionernas försämrade ekonomi har lett till störningar och minskat utbud i kollektivtrafiken, vilket har gett konsekvenser för både företag och pendlare.
Sjöfartsverkets besparingar kan drabba totalförsvaret24.2.2025 18:17:34 CET | Pressmeddelande
Sjöfartsverkets besked om kraftiga nedskärningar riskerar Sveriges totalförsvarsförmåga. Att kallägga en isbrytare riskerar dessutom industrins exportmöjligheter, om hamnar inte klarar att hållas isfria.
Fortsättning för nationella yrkesutbildningar17.2.2025 16:48:09 CET | Pressmeddelande
Myndigheten för yrkeshögskolan har beslutat att bevilja platser för ytterligare 1 500 elever till nationell yrkesutbildning. För transportsektorns del har samtliga nuvarande utbildningar fått förlängt, dessutom med ett tillskott.
Stor andel tjejer utbildar sig till lastbilsförare13.2.2025 14:24:46 CET | Pressmeddelande
Stort intresse för gymnasiets transportutbildning och hög etableringsgrad efter examen. Det visar TYA:s årliga Skolledarrapport, som konstaterar att andelen tjejer som utbildar sig till lastbilsförare är mycket stor. Samtidigt har antalet skolor som erbjuder transportutbildning nu passerat 100.
Svenska Drönarnätverket ska påverka regelutvecklingen hos EASA12.2.2025 15:13:17 CET | Pressmeddelande
Svenska Drönarnätverkets ansökan om att bli medlem i Joint European Drone Associations (JEDA) har godkänts av organisationens styrelse.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum