VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare

Dela

Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.

Skylt vid laddstation för elbilar, texten säger "Här kan du ladda din Elbil". Snöigt landskap i bakgrunden.
Foto: Hejdlösa bilder AB

Det är resultat och slutsatser i VTI-studien “Access to charging infrastructure and the propensity to buy an electric car”. Där undersöker forskarna hur tillgången till laddningsmöjligheter påverkar benägenheten att köpa laddningsbar bil (elbil eller laddhybrid).

Studien visar att boende i bostadsrättsföreningar som fått bidrag för att installera laddstolpar var nästan lika benägna att köpa elbil som boende i enfamiljshus. Tillsammans med inkomst och att ha mer än en bil i hushållet är annars boende i villa en av de starkast bidragande faktorerna bakom ett elbilsköp.

Även tillgången till offentliga laddstationer påverkar elbilsköpet, men i betydligt mindre utsträckning. Studien visar att om laddningsmöjligheterna ökar med tio procent i närheten av boende eller arbete ökar benägenheten att köpa elbil med mindre än en procent.

Både priset och tillgängligheten, att bilägaren alltid har tillgång till den egna laddstolpen, gör den privata laddningen så mycket viktigare. Även närheten till laddstolpen spelar stor roll.

– Publik laddning kan kosta tre eller fyra gånger så mycket som privat. Då är det inte konstigt att vi ser så stora skillnader mellan de olika typerna av laddning, säger Ida Kristoffersson och Roger Pyddoke, två av forskarna bakom den vetenskapliga artikeln.

Utifrån resultaten i studien tycker forskarna att samhällets satsning på att bygga ut den publika laddinfrastrukten kan ifrågasättas. Inte minst på EU-nivå anses det som ett effektivt sätt att snabba på elektrifieringen och minska koldioxidutsläppen.

Studien talar dock för att det är bättre att samhället i stället lägger mer resurser på att underlätta för privat laddning i närheten av hemmet. I synnerhet kan förbättrade laddmöjligheter vid flerbostadshus ha en starkt positiv effekt för ökad elbilsanskaffning.

– Andra faktorer som inkomst, som också påverkar köp av elbil, går antingen inte att påverka alls eller tar lång tid. Men typ av laddning och var vi bygger den, kan samhället relativt snabbt påverka, säger Ida Kristoffersson och Roger Pyddoke.

Studien bygger på registerdata över privatbilsinköp i Sverige 2019. Det medför en mindre osäkerhet om resultatet är detsamma i dag. I uppföljande studier skulle forskarna vilja studera både nyare data och eventuella geografiska skillnader.

Rapporten: Access to charging infrastructure and the propensity to buy an electric car

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Skylt vid laddstation för elbilar, texten säger "Här kan du ladda din Elbil". Snöigt landskap i bakgrunden.
Foto: Hejdlösa bilder AB
Ladda ned bild
Symbol för elbilsladdning på grön bakgrund.
Foto: Hejdlösa bilder AB
Ladda ned bild
Ida Kristoffersson, forskningsledare VTI Foto: VTI
Ida Kristoffersson, forskningsledare VTI Foto: VTI
Ladda ned bild
Roger Pyddoke, senior forskare VTI. Foto: VTI
Roger Pyddoke, senior forskare VTI. Foto: VTI
Ladda ned bild

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande

För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye