Färre förskollärare på förskolor med störst behov
Segregationen, det vill säga uppdelning av barn med olika socioekonomisk- och migrationsbakgrunder, är hög inom förskolan. Barn från mindre gynnsamma socioekonomiska förhållanden tycks påverkas mer negativt av segregationen i förskolan. Samtidigt är tillgången till utbildade förskollärare lägre på förskolor med störst behov. Huvudmän behöver därför ta ett större ansvar för likvärdigheten och fördela resurser mer kompensatoriskt. Det visar Skolverkets rapport om segregation och likvärdighet i förskolan.

Enligt skollagen ska kommunerna fördela resurser utifrån barnens förutsättningar och behov. Skolverket kan dock visa på att förskolor som har en högre andel barn med mindre gynnsamma socioekonomiska bakgrund och en högre andel barn med utländsk bakgrund i genomsnitt har en något lägre andel utbildade förskollärare. Däremot är antalet barn per personal något lägre på dessa förskolor, vilket betyder att det sker en viss kompensatorisk fördelning.
–Det är i genomsnitt en mindre andel förskollärare på förskolor med störst behov. Det visar att fördelningen av personalresurserna på förskolorna inte är fullt ut kompensatorisk, säger Zara Bergsten, undervisningsråd på Skolverket.
Förskolan är segregerad
Det är första gången Skolverket undersöker segregationen och likvärdigheten i förskolan och hur dessa faktorer påverkar barnens senare skolgång. Med segregation menas en uppdelning av barn med olika socioekonomisk- och migrationsbakgrund mellan förskolor. Rapporten visar att segregationen i förskolan är hög, det vill säga att barn med olika socioekonomisk och migrationsbakgrund i hög grad går på olika förskolor. Den socioekonomiska segregationen i förskolan är som högst i storstadsområdena och som lägst i de mindre städerna och landsbygdskommunerna.
–Att förskolan är segregerad är inte så förvånande eftersom vårdnadshavare har laglig rätt till en förskoleplats så nära bostaden som möjligt. Förskolesegregationen speglar i stor utsträckning därför boendesegregationen, där förskolebarn med olika bakgrund också bor i olika bostadsområden, säger Pernilla Jonsson, enhetschef på Skolverket.
Barn med sämre förutsättningar missgynnas mer av segregationen i förskolan
Rapporten visar att det finns ett samband mellan förskolans sammansättning av barn och barnets senare resultat på nationella proven i årskurs 3 och 6. När Skolverket jämför barn med lika bakgrund så ser myndigheten att de som gått på en förskola med en mindre gynnsam socioekonomisk sammansättning i genomsnitt har lite lägre resultat på de nationella proven i årskurs 3 och 6. Detta gäller framför allt för de barn som själva har en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund. För barn som har den mest gynnsamma socioekonomiska bakgrunden tycks det däremot inte finnas lika starka samband mellan deras provresultat och förskolans socioekonomiska sammansättning.
–Barn med sämre förutsättningar kan missgynnas av segregationen i förskolan, vilket har betydelse för deras senare skolgång. Det krävs mer för att förskolan och skolan ska kunna kompensera för barns och elevers olika förutsättningar. Här behöver till exempel huvudmännen ta ett större ansvar för likvärdigheten och fördela resurser mer kompensatoriskt, säger Pernilla Jonsson.
Skolverket betalar ut statsbidrag och erbjuder stöd för huvudmännen att utveckla kvalitet och likvärdighet. Denna rapport visar på att mycket arbete kvarstår, inte minst för att bryta pedagogiska segregation inom förskolan. Även OECD pekar i en ny rapport på de långsiktiga vinster som satsningar på en förskola av hög kvalitet kan ge barn med mindre gynnsamma hemförhållanden.
Segregation och likvärdighet i förskolan (länk till rapporten på skolverket.se)
Om rapporten
- I rapporten undersöks bland annat hur segregationen i förskolan har utvecklats under åren 2014–2022 samt hur personalresurser fördelas mellan förskolor med olika sammansättning av barn.
- Skolverket har följt två årskullar, de barn som gick sitt sista år i förskolan med början hösten 2014 respektive 2017, från förskolan till grundskolan. Där analyseras bland annat deras resultat på de nationella proven i årskurs 3 och 6. Eftersom registerdata inte kan ge en fullständig och helt säkerställd bild av förhållandena ska resultaten läsas med viss försiktighet.
Relaterat
Reducing Inequalities by Investing in Early Childhood Education and Care (OECD)
En europeisk jämförelse av förskolor (Universitet- och högskolerådet)
Nyckelord
Kontakter
Skolverkets Presstjänst
Vi kan hjälpa dig som är journalist att hitta rätt person att prata med eller intervjua. Dessutom kan vi ge dig aktuell information om Skolverket och vår verksamhet.
Bilder


Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
Pressinbjudan: resultaten av Talis förskola 202424.11.2025 16:00:25 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum