UPPDATERING: Manuellt körkort ger fler jobbchanser
Unga som ger sig ut i trafiken kommer att klara sig med ett automatkörkort, men det finns fler jobbchanser för den som tar körkort för manuell växellåda.

För varje år som går blir automatväxlade bilar vanligare. Det gör att fler förare kan fokusera mer på trafiken vilket gör vägarna säkrare för alla. För många unga är det naturligt att ta ett körkort med automatväxlad bil. Det är ett klokt val som sparar resurser och kan göra tiden vid körskola mer effektiv. Men även om de automatväxlade bilarna blir fler, och snart troligen förstahandsvalet, finns det fortfarande möjligheter för den som väljer att ta ett körkort med manuell växellåda.
Sveriges Trafikutbildares Riksförbund som organiserar majoriteten av landets körskolor arbetar för att ta fram en EU-standard som skall göra automatkörkort till utgångspunkten i körkortsutbildning. Tanken är att den som vill ta manuellt körkort ska kunna lägga till en kurs för det.
Just nu väljer var fjärde (tidigare version av pressmeddelandet angav felaktig siffra: drygt var tionde person) att ta ett körkort för automatväxlad automatlåda. Men om STR vinner gehör för sitt förslag kan det fort bli till en majoritet.
– Tittar man på sommarjobb eller extrajobb med sitt nya körkort räcker ett automatkörkort redan idag långt. Men trots det öppnas än fler möjligheter om man även lär sig köra manuellt växlade bilar, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.
Från och med nästa år höjs kraven på kommuner och statliga aktörer att fler av fordonen de köper skall vara elbilar. Många kommuner tar också hänsyn till att fler unga bara tar automatkörkort. Men kommunernas transportbilar har för det mesta fortfarande manuell växellåda. Tänker man göra lumpen kan det också vara en god idé att ta manuellt körkort, det kan öppna spännande vägar i Försvarsmaktens breda och tunga fordonsflotta. Det är två exempel på jobbchanser som blir större med manuellt körkort.
– Även om man inte tänkt sig en framtid inom ett transportyrke ökar värdet av att kunna köra manuell växellåda när den färdigheten blir ovanligare. Åtminstone under ett antal år framöver, tills automatlådornas dominans blivit större, menar Jacob Sidenvall.
Många extraknäck och sommarjobb kan leda till nya möjligheter, och med ett körkort för manuell låda får man lite mer att välja på. Det är svårt att i förväg veta om sommarjobbet blir en kortare insats på arbetsmarknaden eller första steget på en karriär.
Automatväxlade bilar har dock fördelar då de ger föraren mer tid och tankekraft att ägna åt trafiksituationen. Det minskar tröttheten och ökar trafiksäkerheten. Dagens unga förare kan dessutom oftast vara trygga i att ett automatkörkort är nog. Men vill man ha fler jobbchanser och kunna ta större ansvar för sig själv och andra kan det vara klokt att överväga ett körkort för manuell växellåda.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum