Det hållbara resandet ökar i Östergötland
Förra veckan släppte branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik sin årsrapport Kollektivtrafikbarometern. Det är en nationell kvalitets-, attityd-, och resvaneundersökning med syfte att löpande följa och påverka utvecklingen i attityder samt kollektivtrafikens marknadsandel.

Stabil marknadsandel för Östgötatrafiken
Rapporten för 2024 visar att Östgötatrafikens marknadsandel ligger stabilt på 20 procent likt föregående år, samtidigt som kundnöjdheten minskar något.
För 2024 uppmättes dock den högsta andelen hållbart resande sedan undersökningen startade 2017. Hela 40 procent av de resor som gjordes i Östergötland under året skedde med bland annat kollektivtrafik, cykel eller gång som huvudsakligt färdmedel. 2023 var samma andel 34 procent.
– Vi behåller vår position i en tid då kollektivtrafikens marknadsandel minskar på nationell nivå. Däremot ser vi en fortsatt utmaning i att få fler att välja kollektivtrafiken oftare, säger Per Nelson, marknadschef på Östgötatrafiken.
Kundnöjdhet i fokus
Nöjd-kund-index (NKI) för Östgötatrafiken uppgår till 68 procent, vilket är en minskning med tre procentenheter från föregående år. 81 procent tycker dock att det är enkelt att resa med Östgötatrafiken, en ökning med en procentenhet från 2023. De främsta förbättringsområdena rör utbud och prisvärdhet – faktorer som har stor påverkan på resenärernas upplevelse.
– Att kundnöjdheten minskar, precis som i branschen i stort, är något som vi redan analyserar. Vi kommer att arbeta aktivt med att utveckla vår trafik och våra erbjudanden för att göra kollektivtrafiken i Östergötland mer attraktiv för fler, säger Per Nelson.
Nationellt är målsättningen att 40 procent av de motoriserade resorna ska göras med kollektivtrafiken. I dag är den nationella marknadsandelen 27 procent, med storstadsregionerna i topp. För Östergötland är målsättningen att nå en marknadsandel på 32 procent.
Kontakter
Per NelsonMarknadschef
Tel:010-4340159press@ostgotatrafiken.seBilder

Dokument
Om Östgötatrafiken
Varje vardag görs resor motsvarande mer än två varv runt jorden med kollektivtrafiken i Östergötland. Men kollektivtrafik är mycket mer än ett transportmedel som tar människor från en plats till en annan. Det är också ett verktyg för samhällsutveckling där vi med ett hållbart färdsätt gör det möjligt för östgötarna att arbeta och studera i en annan stad än de bor i. Kollektivtrafiken binder ihop länet och bidrar till den regionala utvecklingen.
Följ Östgötatrafiken
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Östgötatrafiken
Julklappsbiljetten 2025 – årets smartaste julklapp17.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Förra veckan lanserade Östgötatrafiken en ny funktion i sin app, som gör det möjligt att köpa och ge bort biljetter till någon annan. Idag – en vecka före jul – släpps också en unik biljett – Julklappsbiljetten 2025.
Ny pendlarparkering gör det lättare att ta bussen15.12.2025 08:12:00 CET | Pressmeddelande
En ny pendlarparkering har öppnat vid Vrinnevisjukhuset i Norrköping. Den som har en 30- eller 365-dagarsbiljett hos Östgötatrafiken parkerar där utan avgift.
Ny tidtabell på söndag11.12.2025 07:56:00 CET | Pressmeddelande
Den 14 december börjar en ny tidtabell att gälla. Den innehåller några små förändringar. Resenärer uppmanas att söka sin resa för att vara säker på när bussen, tåget eller spårvagnen går.
Nu kan du ge bort biljetter i appen8.12.2025 07:56:00 CET | Pressmeddelande
Den efterfrågade funktionen är nu lanserad. Köp biljett i appen och skicka till någon annan.
Ingen prishöjning 20265.12.2025 07:55:00 CET | Pressmeddelande
Östgötatrafiken gör ingen justering av biljettpriserna under 2026. Främsta anledningen är att få fler att välja kollektivtrafiken i sin vardag. Beslutet innebär att samtliga biljetter kommer att ha samma priser som 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum