Okända batterimissen bland hybridförare – kan orsaka startproblem i vinterkylan
Moderna bilar förbrukar stora mängder el och samtidigt blir batteriet extra utsatt i kallt väder – och i värsta fall startar inte bilen. Magnus Fritz på Vianor ger sina fyra bästa råd för att hålla bilbatteriet i toppform under vinterhalvåret.

Kallstarter, stolsvärme, uppvärmning av vindrutan och bränslevärmare kräver extra mycket energi på vintern, vilket belastar bilbatteriet. Det får arbeta hårdare och om det är i dåligt skick kan det laddas ur. Hos däck- och bilservicefirman Vianor är det just nu – när sportlovet startat eller står inför dörren –högsäsong för tester, service och batteribyten.
– Alla batterier påverkas av kyla, från din smartphone till din bil. Batteriet tappar laddning och måste jobba hårdare, vilket gör att prestandaproblem och batterifel blir vanligare under vintern, säger Magnus Fritz, bilservicechef på däck- och bilservicekedjan Vianor.
Elförbrukningen har skjutit i höjd
I takt med att alla typer av bilar blivit alltmer avancerade – med funktioner som sätesvärmare och olika sensorer och säkerhetssystem – har elförbrukningen ökat kraftigt. Dagens bilar använder el till nästan alla sina funktioner och betydligt mer än bilar från 1990-talet.
I vinterkylan är elförbrukningen hög samtidigt som batterier laddar långsammare. Korta perioder i varmare temperaturer hjälper inte mycket eftersom det tar tid för ett bilbatteri, som väger runt 15–20 kilo, att värmas upp.
Varför startar inte bilen en kall morgon?
De tre viktigaste faktorerna för alla bilar är batteriets ålder, längden på resorna och hur bilen värms upp. Den som kör en laddhybrid behöver dessutom ha koll på hur den laddas, vilket är okänt för många. Magnus Fritz ger fyra viktiga råd:
1. Ladda hybridens drivbatteri med låg strömstyrka
Startbatteriet på laddhybrider kräver extra uppmärksamhet. När körbatteriet laddas finns nämligen en risk att bilens startbatteri (12-voltsbatteriet) inte laddas – något som kan överraska många bilägare. Även om vissa hybridbilar laddar startbatteriet, stoppas ofta den laddningen när körbatteriet uppnått en viss laddningsnivå. Det kan innebära att bilen inte startar.
– Jag rekommenderar att man laddar körbatteriet med låg strömstyrka för att förlänga laddningstiden och därmed ladda startbatteriet. Hybridens startbatteri kan också kan laddas separat med en egen batteriladdare.
2. Kör i minst 20 minuter
Många korta resor under kalla perioder gör att batteriet gradvis laddas ur och till slut kanske bilen inte startar – det här gäller alla typer av bilar. Lösningen är att köra lite längre sträckor.
– I minusgrader behöver du köra minst 20 minuter för att batteriet ska hinna laddas. Om bilen har en bränsledriven motorvärmare krävs en ännu längre körsträcka. Tumregeln är att köra lika länge som motorvärmaren varit på. Tänk också på att hålla batteriet så fulladdat som möjligt och att hålla polerna rena.
3. Osäker på skicket? Testa hos ett proffs
För den som är osäker på hur batteriet mår är det bra att låta en bilverkstad kontrollera det.
– Det finns mätinstrument för att testa batteriet hemma, men det visar endast vilospänningen – inte hur batteriet egentligen mår. Bilverkstäderna har professionella mätinstrument som bland annat visar hur bra batteriet håller laddningen. På många verkstäder kan du göra batterikontrollen gratis.
4. Viktigt att tänka på vid batteribytet
Om bilen behöver ett nytt batteri är huvudregeln att det nya batteriet ska vara av samma typ som bilens ursprungliga. Moderna bilar kräver att det nya batteriet ska registreras i bilens strömsystem med hjälp av ett digitalt verktyg.
– Av säkerhetsskäl är det särskilt viktigt att låta proffs hantera batteribyten i el- och hybridbilar. Deras startbatteri är en del av bilens systemhelhet, där även körbatteriets höga spänning ingår.
Nyckelord
Bilder
Om Vianor
Vianor är den största däck- och bilservicekedjan i Norden, dedikerad till att förbättra trafiksäkerheten. Vi har 174 egna verkstäder och ett brett partnernätverk i Sverige, Norge och Finland. Vi hjälper privatkunder och företag med däck- och bilservice i samarbete med branschens ledande leverantörer – alltid med stark professionalism och ett vänligt bemötande. År 2024 var vår omsättning 355 miljoner euro. Vi är en del av Nokian Tyres Group.
Däck- och bilverkstad. Redo för varje resa. vianor.se.
Följ Vianor
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vianor
Deadline för vinterdäck 1 december – vad gäller om man fortsätter med sommardäck?1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Från 1 december kräver lagen vinterdäck på svenska vägar. Förare som kör med sommardäck på vinterväglag riskerar nu 2 000 kronor i böter, en höjning med 67 procent jämfört med tidigare. Tomas Jansson, produktchef på Vianor, Nordens största däck- och bilverkstadskedja, svarar på två av säsongens vanligaste frågor om säkra vinterdäck.
Fel på strålkastarna vanligaste problemet: Så säkerställer du bra sikt i vintermörkret11.11.2025 07:55:29 CET | Pressmeddelande
Nästan 300 000 svenska personbilar fick anmärkning på halvljuset vid senaste besiktningen – det vanligaste felet. Enligt Magnus Fritz, bilservicechef på däck- och bilverkstadskedjan Vianor, litar många förare för mycket på automatiken – och riskerar sämre sikt i mörker. – Automatiken är till stor hjälp, men kan göra oss bekväma. När bilen själv växlar mellan ljuslägen glömmer många att kontrollera att lamporna verkligen fungerar och är rätt inställda.
Ny undersökning: Säkerhet går före pris när svenskar väljer vinterdäck20.10.2025 08:29:48 CEST | Pressmeddelande
Tre av fyra svenskar sätter säkerheten främst vid val av vinterdäck. Is- och snögrepp väger tyngre än både pris, bränsleförbrukning och miljöhänsyn. Det visar en färsk online-undersökning från Vianor. Tomas Jansson, produktchef, ger sina viktigaste råd för att hitta säkra vinterdäck anpassade för svenska förhållanden.
Viltolyckorna peakar: Därför ska du kolla mönsterdjupet nu14.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Hösten är högsäsong för viltolyckor, och förra året nåddes rekordnivåer med i snitt 300 kollisioner per dygn. Organisationen M Sverige uppmanar trafikanter att anpassa farten och se över bilens utrustning. Slitna däck försämrar bilens väggrepp och förlänger bromssträckan – särskilt nu när regn, kyla och snabba temperaturväxlingar gör vägarna hala. Vianors expert förklarar varför du bör ha koll på däckens mönsterdjup.
Dags för vinterdäck – men många svenskar saknar koll på lagkraven1.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Från den 1 oktober är dubbdäck tillåtna igen på svenska vägar. Samtidigt visar en ny undersökning från däck- och bilservicekedjan Vianor att var tredje svensk inte vet vilket mönsterdjup som krävs för lagliga vinterdäck.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


