Nya problem med skrotningspremien – mer än var tionde blir utan pengar
Krångel med mottagningsbeviset gör att ännu färre lyckas ta del av skrotningspremien trots att bilägaren gjort rätt. Nu behöver reglerna ses över, menar M Sverige.
Den nya om än tillfälliga skrotningspremien regeringen införde förra året blev en verklig flopp. Trots utrymme att ge 50 000 bilägare 10 000 kronor för sin gamla bil har blott 447 ansökningar inkommit till Boverket.
Nu visar det sig dessutom att ett krångligt regelverk och brist på samverkan mellan myndigheter och bildemonterare gjort att mer än var tionde ansökan avslås. Anledningen är att bilskrotarna inte följt Transportstyrelsens bestämmelser om det så kallade mottagningsbeviset. Det är ett dokument som styrker att ett fordon lämnats in för skrotning.
Från Riksförbundet M Sverige kommer nu krav på myndigheterna att leverera på sitt löfte och betala ut premien till privatpersoner vars ansökan hamnat snett i myndigheternas interna byråkrati.
– Myndigheterna måste betala ut stödet, så enkelt är det. Ett löfte om 10 000 kronor tar folk självklart för givet. Det är bara att betala ut pengarna, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige.
Regeringen har krånglat till det för både privatpersoner och myndigheter med den nya skrotpremien. Trots en omfattande kritik och krav på att en skrotpremie måste undantas från villkor om elbilsköp eller leasing, valde man att gå vidare med ett upplägg som vi med facit i hand kan bekräfta inte gör ett dyft för att få bort de äldsta och minst säkra bilarna från vägarna, eller minska vägtrafikens utsläpp.
– Släpp den politiska prestigen och ta bort villkoren för skrotningspremien. 10 000 kronor för en bil som sjunger på sista versen är nog en slant som skulle göra att många lämnar ifrån sig bilar som passerat bäst-före-datum, då kan man köpa upp sig och köpa en lite bättre bil och det är det som är det viktiga, säger Carl-Erik Stjernvall.
Den 4 februari 2025 anger Boverket, som är den myndighet som hanterar utbetalning av skrotningspremier, att de fått in 447 ansökningar, men att det finns problem med mottagningsbeviset i ett 50-tal av dessa ärenden, som därför avslås. Boverket menar att man är tvungen att arbeta efter rådande bestämmelser, och har genom en dialog med både Transportstyrelsen och regeringen informerat om problemen.
– Har den som ansöker gjort allt rätt får myndigheterna lösa situationen bäst de vill, det finns inga ursäkter, säger Carl-Erik Stjernvall.
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum