ADIDAS HÄMTAR INSPIRATION FRÅN DEN SVENSKA KONSTHISTORIEN TILL DAMERNAS EM-TRÖJA
Inför den fantastiska sportsommaren och Sveriges medverkan i UEFA Women’s EURO 2025™, lanserar adidas den nya kollektionen av bortatröjor, framtagna exklusivt för Belgiens, Tysklands, Italiens, Spaniens, Wales och inte minst Sveriges damlandslag. Med avstamp i konsthistorien kommer designen på tröjorna ta för sig när landslagen förbereder sig för att tävla på den största scenen inom internationell europeisk fotboll.

Herzogenaurach, 17 februari, 2025 – Årets bortatröjor kommer att sticka ut både på planen och på läktaren genom sitt djärva uttryck, där inspirationen hämtats från de konstnärliga traditionerna som definierar varje nations unika kulturella identiteter. I Sveriges fall syns tydliga influenser från pionjärerna inom abstrakt måleri från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Denna konstform har fått stor uppmärksamhet världen över i modern tid med utställningar på de allra största konstmuseerna. Tröjans iögonfallande designen hyllar banbrytande konstnärer vars arbete utmanade traditionella berättelser och flyttade konstnärliga gränser. Den abstrakta blå grafiken, som tonar från mörkt till ljust, är en visuell hyllning till några av de tidigaste exemplen på svensk abstrakt expressionism. Designen speglar innovation och kreativitet, och kopplar samman sportens dynamik med konstnärliga uttryck som har format kulturarvet.
– Betydelsen av landslagströjor kan inte underskattas – både inom fotboll och kultur. Matchtröjan representerar hopp, passion och en känsla av gemenskap som binder samman en nation inför en stor turnering. För UEFA Women’s EURO 2025™ har vi fokuserat på att skapa matchtröjor som kombinerar modern design med funktionalitet, vilket stärker kopplingen mellan spelare, fans och varje nations visuella DNA. Vi ser fram emot att se dessa tröjor lysa både på planen och på läktarna i Schweiz i sommar, säger Sam Handy, Global General Manager för fotboll på adidas.
De största turneringarna ställer höga krav på spelarna, och den mentala och fysiska pressen är enorm. För att hjälpa idrottarna att hantera detta tryck har adidas designat de nya bortatröjorna med fokus på prestanda. Kollektionen innehåller antingen HEAT.RDY-teknologi, som är optimerad för att hjälpa spelarna under intensiva matcher, eller AEROREADY-teknologi, som använder svettavledande och absorberande material för att hålla spelarna torra. Lättare material och extra nätpaneler har också införts för att förbättra luftflödet och komforten, vilket gör att spelarna kan behålla sitt fokus på spelet.
Alla federationers bortatröjor är tillgängliga i herr-, dam- och ungdomsstorlekar. Tröjorna lanseras idag och kan köpas via utvalda återförsäljare och på https://www.adidas.se/sverige
Nyckelord
Kontakter
Henrik HallbergPR-ansvarigadidas Norden
henrik.hallberg@adidas.comBilder







Länkar
Om adidas i fotboll
Adidas är världsledande inom fotboll. Det är den officiella leverantören av de viktigaste fotbollsturneringarna i världen, såsom FIFA World Cup™, FIFA Women's World CupTM, UEFA European Football ChampionshipTM, UEFA Champions LeagueTM & UEFA Women's Champions LeagueTM. Adidas sponsrar också några av världens bästa klubbar inklusive Real Madrid, Manchester United, Arsenal, FC Bayern München och Juventus. Adidas är också partner till några av de bästa spalrna inklusive Leo Messi, Jude Bellingham, Mohamed Salah, Pedri, Florian Wirtz, Alessia Russo, Paulo Dybala, Lena Oberdorf, Gabriel Jesus, Roberto Firmino, Joao Felix, Serge Gnabry, Manuel Neuer Karim Benzema, Vivianne Miedema, Mary Fowler och Wendie Renard.
Följ adidas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från adidas
ADIDAS PRESENTERAR ‘KONEKTIS’ – OFFICIELLA MATCHBOLLEN FÖR EM 202516.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Inspirerad av kännetecken från värdnationen, såsom de schweiziska alpernas topografi och välkända sevärdheter från de åtta matchstäderna, är årets officiella matchboll en blivande klassiker. Dessutom får damernas EM för första gången adidas Connected Ball Technology – vilket möjliggör snabbare och mer exakta domarbeslut.
ADIDAS F50 – FAVORITSKON FÖR DE SNABBASTE SPELARNA ÄR TILLBAKA 20 ÅR EFTER LANSERINGEN3.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Herzogenaurach, Tyskland. 3 juni 2024 – Idag återlanserar adidas en av fotbollens mest älskade skor – adidas F50. "Advancement Pack” omfattar tre versioner av den ikoniska fotbollsskon, alla med fokus på fotboll i högsta möjliga hastighet. De nya skorna debuterade under herrarnas UEFA Champions League-final i helgen och kommer att synas på fötterna på av några av de bästa spelarna i världen – bland annat Lionel Messi, Rafael Leão, Son Heung-min, Linda Caicedo, Trinity Rodman, Lamine Yamal och Florian Wirtz.
HÄR ÄR ALLA ADIDAS MATCHTRÖJOR INFÖR FOTBOLLS-EM 202414.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
EMBARGO 10.00 TORSDAG 14 MARS 2024 Adidas presenterar idag nya matchtröjor till sju nationer inför sommarens fotbolls-EM. Se de nya hemma- och bortaställen för Belgien, Italien, Skottland, Spanien, Tyskland, Ungern och Wales – med bland annat inspiration från Tartan och en blinkning till seriefiguren Tintin.
Muslimer i Sverige får expertråd kring fasta och träning inför årets ramadan8.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Hur klarar man att fortsätta träna och tävla under ramadan, med den fysiska utmaning som det innebär? Det är en fråga som många av Sveriges nästan en miljon muslimer ställer sig just nu. Därför samarbetar Adidas Sverige med namnkunniga träningsexperter som ger tips och råd till fastande muslimer inför och under ramadan, som i år beräknas börja den 10 mars. Bland experterna finns bland annat fysioterapeuten Jacob Gudiol, elitlöparen Mohammadreza Abootorabi och tidigare thaiboxaren Sara Abouzeedan.
ADIDAS TAR HJÄLP AV LUDVIG ÅBERG OCH STINA BLACKSTENIUS FÖR ATT HJÄLPA IDROTTARE ATT HANTERA PRESS I UTSATTA SITUATIONER8.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
adidas presenterar en neurovetenskaplig studie kring de negativa effekterna av press som atleter utsätts för, och huruvida det är några skillnader på idrottare inom elit- och amatörnivå. För att förstå den fysiologiska effekten har adidas samarbetat med ledande sportneuroforskare, neuro11, och studerat bland annat den svenska golfaren Ludvig Åberg och landslagsspelaren Stina Blackstenius, men även Emiliano Martinez, Argentinas landslagsmålvakt och VM-guldmedaljör och Nneka Ogwumike, amerikansk professionell basketspelare. Studien resulterar i en neurovetenskapsdriven guide för idrottare, med handfasta tips kring hur du taktiskt använder tid i basket för att återfå fokus, vilket som är det optimala stället att slå en straff i fotboll och hur du optimerar möjligheten att hitta fokus inför en golfputt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum