För stärkt konkurrenskraft och tillväxt – Svensk Handels presenterar ny EU-agenda

Dela

Globalisering, digital transformation och den gröna omställningen förändrar handelns förutsättningar i grunden. Samtidigt utmanas handeln av en ny och allt hårdare konkurrenssituation, där prissättning i allt högre utsträckning sker internationellt. De regler som bestämmer villkoren för dessa nya förutsättningar beslutas i stor utsträckning inom EU-samarbetet. 

För att Svensk Handel ska kunna vara ännu mer pådrivande och bevaka medlemmarnas intressen lanseras därför i dag en EU-agenda, som omfattar frågor av central karaktär för svenska handelsföretag.

– Svensk Handel kommer fortsätta att bedriva ett intensivt arbete för att säkerställa rättvisa spelregler, än mer regelförenkling, samt att steg tas i rätt riktning avseende digitalisering och arbetet med den gröna omställningen. Agendan vi lanserar i dag är en viktig pusselbit i detta arbete, säger Martin Kits, chef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

Fem övergripande teman utgör agendan

Svensk Handel ska vara en stark röst i EU-debatten. I ekonomiskt avseende är EU den viktigaste handelsplatsen för svenska företag. Tre fjärdedelar av de svenska företagens handel sker med EU:s övriga medlemsländer på en marknad som omfattar 23 miljoner företag och som sysselsätter 128 miljoner människor.

– Denna agenda är i allra högsta grad ett levande dokument, som kontinuerligt kommer att uppdateras. Dels utifrån när nya förslag till EU-lagar och regler presenteras, dels utifrån den kontinuerliga dialog vi för med Svensk Handels medlemsföretag. Agendan är tveklöst ett viktigt komplement till de samtal vi för med politiker och tjänstemän från våra kontor i Sverige och Bryssel, säger Martina Elfgren, enhetschef för Internationell handel på Svensk Handel.

Svensk Handel driver varje dag handelns frågor i Sverige samt på plats i Bryssel. Läs mer om detta arbete på Svensk Handels hemsida.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Martin Kits är chef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.
Martin Kits är chef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.
Ladda ned bild
Martina Elfgren är Enhetschef Internationell handel, samt Head of office för Brysselkontoret, på Svensk Handel.
Martina Elfgren är Enhetschef Internationell handel, samt Head of office för Brysselkontoret, på Svensk Handel.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om Svensk Handel

"Vi är en positiv samhällskraft som skapar förutsättningar för handelns företag att nå sin fulla potential"

Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

Pressinbjudan till D-Congress 2025 – utsålt evenemang28.2.2025 07:00:00 CET | Pressinbjudan

Sista chansen att ansöka om pressackreditering till D-Congress i Göteborg nästa vecka. Idag tog biljetterna för vanliga deltagare slut, så vi kan utlova ett utsålt evenemang. Svensk Handel är glada över att återigen öppna upp dörrarna till norra Europas största handelsevent – D-Congress. Under huvudtemat ”Bridging Borders – Building Futures” kommer internationella toppnamn dela scener med några av Sveriges mest framstående företagare och politiker kring några av branschen – och samhällets- mest brinnande frågor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye