Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

Hyresgästföreningens juridiska enhet sparade 3,6 miljoner åt medlemmarna – och räddade 45 hyreskontrakt

Dela

En medlem fick en renoveringskostnad nedskriven med 300 000 kronor. En annan fick nästan 57 000 kronor tillbaka i överhyra. Totalt sparade vår juridiska enhet 3,6 miljoner kronor åt våra medlemmar under 2024. Dessutom räddade vi 45 medlemmar från att förlora sina hyreskontrakt.

Juridiska enheten på Hyresgästföreningen region Västra Sverige
Juridiska enheten på Hyresgästföreningen region Västra Sverige Foto: Kajsa Lind

Varje år får Hyresgäst­föreningen in frågor från tusentals medlemmar som vill ha hjälp eller rådgivning om frågor som rör boendet. Det kan till exempel handla om att en hyresgäst betalat för mycket i hyra. Antingen genom att ha hyrt i andra hand till en överhyra eller att hyresvärden tagit ut en högre hyra än det som är förhandlat med Hyresgäst­föreningen.

– En medlem som hyrde i andra hand i Järnbrott i Göteborg fick med hjälp av våra jurister tillbaka närmare 57 000 kronor som hen betalat i oskälig andrahandshyra, säger Ellinor Rapp, jurist på Hyresgäst­föreningen region Västra Sverige.

Men de vanligaste juridiska ärendena i regionen under 2024 handlar om brister och men i lägenheten. Det kan handla om fukt eller mögel, att det är för kallt eller varmt i lägenheten, eller att någon vitvara har gått sönder.

– Som hyresgäst har du rätt till en lägenhet som är i gott skick. Finns det brister så är det viktigt att felanmäla det till hyresvärden. Om hyresvärden inte rättar till bristen så kan vi gå in och hjälpa hyresgästen att se till att det blir åtgärdat, säger Ellinor Rapp.

Ibland kan det räcka med ett samtal till hyresvärden för att de ska rätta till problemet. Kan hyresgästen inte använda sin lägenhet fullt ut så kan en hyresgäst också få sänkt hyra under den tiden som problemet pågår.

Totalt såg regionens juridiska enhet till att medlemmar fick tillbaka eller sparade nästan 3,6 miljoner kronor under 2024. Dessutom hjälpte enheten 45 medlemmar, som hotades av vräkningar, att behålla sina hyreskontrakt.

– För en medlem finns det inget som är viktigare än att kunna bo kvar i sitt hem. Men det är också viktigt att hyresgästerna får ersättning om de drabbats av ett problem som hyresvärden ansvarar för, säger Ellinor Rapp.

Nyckelord

Kontakter

Presstjänst Västra SverigeHyresgästföreningen Västra Sverige

Västra Sverige omfattar kommunerna Göteborg, Varberg, Kungsbacka, Mölndal, Partille, Lerum, Kungälv, Stenungsund, Härryda, Ale, Tjörn, Orust och Öckerö. Vår presstjänst är bemannad under kontorstid.

Tel:010-459 24 00kommunikation.vast@hyresgastforeningen.se

Om oss


Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye