FAKTA OM MATEN: En näring för svensk ekonomi
Livsmedelsbranschen står för 4 procent av BNP och 7,5 procent av den totala sysselsättningen i Sverige, enligt en ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel. Att arbeta i dagligvarubutik är det sjätte vanligaste yrket i landet. Med 390 000 sysselsatta är livsmedelsbranschen en av de viktigaste motorerna för svensk ekonomi och arbetsmarknad.

Svensk Dagligvaruhandel publicerar idag en ny rapport i serien Fakta om maten, som belyser livsmedelsbranschens betydelse för den svenska ekonomin. Rapporten analyserar branschens bidrag till BNP, sysselsättning och produktivitet för de olika leden i livsmedelskedjan – från jordbruk, fiske och livsmedelsindustri till grossister, dagligvaruhandel och restauranger. Dessutom jämförs branschen med andra viktiga svenska näringar.
Rapporten visar att livsmedelsbranschen är en av Sveriges största arbetsgivare. Totalt sysselsätter den cirka 390 000 personer, motsvarande 7,5 procent av alla sysselsatta i Sverige. Att arbeta i dagligvarubutik är det sjätte vanligaste yrket i landet, enligt SCB:s yrkesstatistik. Dagligvaruhandeln sysselsätter drygt 110 000 personer.
- Livsmedelsbranchen skapar arbetstillfällen över hela landet och är särskilt viktig för unga och nyetablerade på arbetsmarknaden. Inom dagligvaruhandeln är en tredjedel av de anställda unga, och en fjärdedel har utländsk bakgrund, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
De cirka 130 000 företagen i livsmedelskedjan genererar ekonomisk aktivitet över hela landet. Branschen omsätter 1 163 miljarder kronor och har ett förädlingsvärde på 230 miljarder kronor, vilket motsvarar 4 procent av Sveriges BNP. Förädlingsvärdet inom dagligvaruhandeln uppgår till 55 miljarder kronor, vilket är i nivå med det totala reformutrymmet i Sveriges statsbudget för 2025.
- Hela livsmedelskedjan utgör en stabil och långsiktig motor för Sveriges ekonomi. Den skapar värde, genererar skatteintäkter och säkerställer att hushåll och verksamheter får tillgång till mat varje dag. Trots utmaningar som stigande kostnader visar rapporten att branschen förblir en av landets viktigaste, både ekonomiskt och sysselsättningsmässigt, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Rapporten "En näring för svensk ekonomi" finns tillgänglig för nedladdning från Svensk Dagligvaruhandels hemsida här.
Idag, torsdag den 20 februari, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium där rapporten presenteras – Livsmedelsbranschens roll i svensk ekonomi. Se webbinariet i efterhand här.
Om rapportserien Fakta om maten
Fakta om maten är en rapportserie som belyser dagligvaruhandeln ur olika perspektiv. Varje rapport fokuserar på en specifik frågeställning och syftar till att öka förståelsen för branschen.
Rapporterna produceras av HUI Research tillsammans med Ek. Dr. Fredrik Bergström, på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel. Tidigare rapporter finns att läsa här.
För ytterligare frågor kontakta;
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.
Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande
I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november17.12.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum