Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.

Elbilsägare laddar smart – och är nöjda
Trots debatten om höga elpriser och långa köer till laddstolpar visar undersökningen att majoriteten av elbilsägare är nöjda med sina laddmöjligheter. Många laddar hemma eller på jobbet och nyttjar lågpristimmar för att hålla kostnaderna nere. Enligt de svarande sker cirka 72 procent av laddningen hemma vid bostaden och 13 procent på arbetsplatsen.
Nästan 80 procent av de nyblivna elbilsägarna bor i eget hus, vilket innebär att de kan ladda med egen smart laddbox. Hela 50 procent av Volkswagens elbilsanvändare som bor i villa har ett elavtal med timvis mätning, vilket gör att de kan ladda till ett lågt elpris nattetid. Bland hushållen i allmänhet är andelen med timprisavtal betydligt lägre än bland nyblivna ägare till Volkswagens elbilar.
Publika snabbladdare får godkänt – men fler behövs
Undersökningen visar att få elbilsförare upplever laddköer som ett problem. När det kommer till publika snabbladdare uppger 58 procent av de svarande att de fungerar bra, medan endast 8 procent är missnöjda. Färre än 5 procent upplever att köer är vanligt.
Den typiske elbilsägaren
Baserat på undersökningen framträder en tydlig bild av den nyblivna Volkswagen-elbilsägaren:
- Bor i villa (79 procent) och laddar huvudsakligen hemma (72 procent av laddningen sker i hemmet). Många har timvis mätning som möjliggör laddning till låg kostnad nattetid.
- 80 procent tycker att elkostnaden för att ladda är låg, eller varken hög eller låg.
- Använder ibland publika laddstolpar (15 procent) och tycker att dessa fungerar bra (58 procent). Fler än 95 procent har aldrig behövt köa eller bara behövt köa någon gång.
Elnätsavgifter och kostnader för publika laddningar anses för höga
Många elbilsägare är missnöjda med kostnader relaterade till elnätet. Av de som tycker att elkostnaderna är höga pekar 32 procent på att elnätsavgifterna är för höga. Under 10 procent anser att priset för själva elen är för högt och 14 procent tycker att kostnaden för skatt och moms på el är för hög.
Volkswagen kommenterar
– Resultaten bekräftar att en stor del av elbilsägarna bor i eget hus och att dessa i första hand laddar hemma med egen laddbox. Den stora andelen elbilsförare med timprisavtal är en ny trend. För elbilsägare innebär det en möjlighet att fylla batteriet till mycket lågt elpris nattetid, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
– Utbyggnaden av fler publika laddstationer har haft en positiv effekt. Volkswagen-koncernens laddningsnätverk Elli med tillgång till bland annat snabbladdningsstationer från IONITY, har nu 800 000 laddpunkter runt om i Europa och växer ständigt. En sportlovsfirare har goda möjligheter att snabbladda sin elbil på en IONITY-station på vägen till de svenska fjällen. Enligt vår undersökning anser de flesta elbilsägare att publika laddstationer fungerar bra och de upplever inte problem med köer, fortsätter Sten Forsberg.
– Vi ska i sammanhanget också komma ihåg att elbilarnas allt längre räckvidd gör att behovet av att ladda utmed vägarna minskar. Det är idag inte omöjligt att att ta sig från exempelvis Stockholm till populära skidorter i svenska fjällen på ett fulladdat batteri. Dessutom gör förvärmningen av batteriet att laddtiden vid snabbladdningsstationerna sjunker. Denna funktion är standard i alla våra elbilar som säljs idag, säger Sten Forsberg.
Om undersökningen
Volkswagen genomförde undersökningen under januari 2025 med svar från drygt 2 000 personer som under 2024 köpt en eldriven Volkswagen personbil.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder


Länkar
Om Volkswagen Personbilar
År 2024 levererade Volkswagen cirka 4,8 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 29 156 nya personbilar under 2024, vilket gav en marknadsandel på 10,8 procent. Av dessa var 39 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 12 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, T-Roc, Tiguan, Tayron, Passat Sportscombi, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Nya Volkswagen T-Roc får fem stjärnor i Euro NCAP11.12.2025 10:21:18 CET | Pressmeddelande
Med nya T-Roc har ytterligare en Volkswagen-modell uppnått det högsta betyget på fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester. Betyget är ett bevis på att kompaktsuvens helhetskoncept för säkerhet uppfyller de senaste och särskilt krävande testkraven. T-Roc är därmed en av de säkraste bilarna i sin klass.
Volkswagen ökade nyregistreringarna i november1.12.2025 13:30:28 CET | Pressmeddelande
November blev ytterligare en stark månad för Volkswagen i Sverige. Märkets registreringar av nya personbilar ökade med 8,3 procent, medan totalmarknaden sjönk med 15 procent jämfört med samma månad förra året.
Volkswagen samlar skidskytte- och längdlandslagen i unik tävling – se Skidduellen14.11.2025 14:22:21 CET | Pressmeddelande
Vad händer när två av Sveriges mest folkkära landslag möts i en duell ingen riktigt kan träna på? Volkswagen tog reda på det genom att samla skidskyttar och längdåkare i tre oväntade grenar i Volkswagen Skidduellen på Östersunds skidstadion. Resultatet? En uppgörelse fylld av skratt och imponerande tävlingsinstinkt.
Volkswagen avslutar nuvarande Touareg-generation med en ”Final Edition”5.11.2025 15:01:50 CET | Pressmeddelande
Produktionen av nuvarande generation av Touareg upphör 2026. För att markera detta lanserar Volkswagen nu ”Touareg Final Edition”. Specialmodellen kan nu beställas på den svenska marknaden i versionerna R-Line och laddhybriden R.
Volkswagen tar marknadsandelar i Sverige – elbilar och laddhybrider ökar kraftigt3.11.2025 15:52:46 CET | Pressmeddelande
Volkswagen är det bilmärke som har utvecklats bäst på den svenska personbilsmarknaden hittills i år sett till procentenheter. Till och med oktober har märkets marknadsandel ökat med 3,3 procentenheter till 13,9 procent. Det är Volkswagens elbilar och laddhybrider som står bakom det kraftiga lyftet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum