Cancerfonden

Ny undersökning: 5 av 10 vill ha reklamförbud mot onyttig mat

Dela

En ny undersökning från Cancerfonden visar att en majoritet av svenskarna vill ha lagstiftning som begränsar marknadsföring av ohälsosam mat riktad till barn och unga.

Lisa Klefbom, expert inom cancerprevention på Cancerfonden. Foto: Cancerfonden
Lisa Klefbom, expert inom cancerprevention på Cancerfonden. Foto: Cancerfonden

I undersökningen, som genomförts av Epinion på uppdrag av Cancerfonden med över 1 000 deltagare, framgår följande:

  • 54 procent av de tillfrågade (24 % instämmer helt, 30 % instämmer delvis) stödjer lagstiftning som skyddar mot reklam och annan marknadsföring riktad till barn. 

  • 52 procent stödjer ett förbud mot marknadsföring i digitala kanaler som sociala medier och onlinespel. 

  • 55 procent stödjer ett förbud mot användning av seriefigurer, idrottsstjärnor, influencers eller andra kändisar på förpackningar för ohälsosamma livsmedel.

– Folkhälsomyndigheten och Livsmedelverket rekommenderade nyss regeringen att tillsätta en utredning för att begränsa marknadsföring av ohälsosamma livsmedel som barn exponeras för. Den här undersökningen visar att det finns ett starkt stöd bland allmänheten för det, säger Lisa Klefbom, intressepolitiska expert på Cancerfonden 

Undersökningen visar också att det finns ett starkt stöd för förbud mot utomhusreklam och användning av till exempel leksaker på snabbmatsrestauranger. 47 procent uppger att de vill se ett förbud mot utomhusreklam på exempelvis busshållplatser och reklamskyltar och 42 procent vill se ett förbud mot användning av leksaker, kuponger eller tävlingar i barnmenyer på snabbmatsrestauranger. 

Barns matvanor påverkas av marknadsföring 

Forskning visar tydligt att marknadsföring starkt påverkar barns matvanor. Dessutom är obligatoriska restriktioner effektivare än frivilliga åtgärder från livsmedelsindustrin.   

–  Idag överöses barn och unga av reklambudskap om ohälsosam mat i sina telefoner, på busshållplatsen, på tv:n och i butiker. Det påverkar deras matvanor och vi behöver en uppdaterad lagstiftning med ett förbud eller en begränsning som skyddar barn bättre. Precis som reklam kan styra beteenden kan vi genom lagändringar förändra normer och vanor, säger Lisa Klefbom, intressepolitisk expert på Cancerfonden. 

Läs mer hur om reklam påverkar barns matvanor här: Så förändras dina matvanor av reklam. 

Övervikt och cancer 

Övervikt och obesitas är kopplat till minst 13 cancersjukdomar. Andelen barn med obesitas i Sverige har femdubblats de senaste decennierna. Idag lever 1 av 4 barn med övervikt eller obesitas. 

Tidiga insatser är avgörande, eftersom goda vanor etablerade i barndomen ofta följer med in i vuxen ålder. Idag kvarstår övervikt hos 80 % av de barn som har det redan vid 6 7 års ålder även senare i livet. 

Kontakter

Bilder

Resultat av opinionsundersökning
Resultat av opinionsundersökning
Ladda ned bild
Lisa Klefbom, intressepolitisk expert på Cancerfonden. Foto: Cancerfonden
Ladda ned bild

Dokument

Om oss

Cancerfondens vision är att besegra cancer

Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer. Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Vi är en av de största finansiärerna av svensk cancerforskning. Sedan 1951 har vi delat ut nära 16 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. Överlevnaden i cancer har mer än fördubblats under samma tid.  

Följ Cancerfonden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Cancerfonden

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye