Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.

I Sveas undersökning E-handelsläget Q4, som genomförs kvartalsvis varje år, anser majoriteten att konkurrensen från företag som Temu, Shein och AliExpress utgör ett hot mot svensk e-handel. Över hälften, 53 procent, svarar att dessa aktörer är ett stort eller mycket stort hot.
Felaktiga prisförväntningar, gifter och miljöpåverkan
Närmare sju av tio, 66 procent, menar att konsekvensen av lågpristrenden är att konsumenter riskerar att få en felaktig prisbild av svenska e-handlare som agerar inom EU:s lagstiftning. Sex av tio, 57 procent, anser att direktkonkurrerande företag som inte kan erbjuda samma pris kan gå under. Över hälften lyfter påverkan på miljö och klimat.
Dessutom svarar närmare hälften, 47 procent, att dessa produkters ofta bristande kvalitet riskerar att skapa en negativ bild av e-handeln i stort. Nästan lika många, 45 procent, menar att konsumenter kan fara illa då dessa produkter kan innehålla gifter och därmed vara farliga.
Högre kvalitet och förändrade regelverk
Som svar på lågpristrendens framfart uppger en tredjedel av e-handlarna, 35 procent, att de överväger eller har ökat sitt fokus på kvalitet och service. Ungefär lika stor andel, 31 procent, vill satsa på att utveckla varumärket. En dryg femtedel, 23 procent, svarar att de kommer satsa på snabbare leveranser och bättre kundupplevelse.
Hur en rättvis konkurrenssituation kan skapas råder en tydlig konsensus: lågprisaktörerna bör omfattas av samma EU-regler som övriga e-handlare inom unionen. Detta svarar 78 procent. Närmare sex av tio, 59 procent, anser att det skulle innebära ett bättre skydd för konsumenter och 47 procent svarar att det skulle stärka svensk handel.
– Det är naturligt att många e-handlare ser utländska lågprisaktörer som hot. Men istället för att själva kompromissa med kvalitet och sänka priser är det positivt att många lägger fokus på att erbjuda bättre produkter och ett starkare varumärke. En förändring av regelverken har diskuterats flitigt senaste veckorna, som följd av rapporteringen kring företag som Temu och Shein. Sveriges e-handlare vill att dessa företag ska omfattas av samma EU-regler för att skapa en rättvis konkurrens, säger Patrik Widlund, CMO på Svea Bank.
Om E-handelsläget Q4
E-handelsläget är Svea Banks undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om e-handel, deras verksamhet och aktuella ämnen som är relevanta för svensk e-handel. Denna upplaga av undersökningen genomfördes mellan den 11 december 2024 och 22 januari 2025 och besvarades av 417 e-handlare.
Ladda ner rapporten nu
Klicka här för att ner E-handelsläget Q4 – tema utländska lågprisföretag
Tidigare rapporter
Klicka här för att läsa E-handelsläget Q3 med tema Black Friday
Klicka här för att läsa E-handelsläget Q2 med tema AI och ny teknik
Klicka här för att ta del av E-handelsläget Q1 med tema Hållbarhet
Nyckelord
Kontakter
Patrik WidlundCMO
Tel:0705-29 42 00patrik.widlund@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
