Lindholmen Science Park

Transportföretag positiva till geofencing för ökad trafiksäkerhet

Dela

Projektet HasT som testat geofencing för att begränsa hastighetsnivåerna i Enköping har gett unik kunskap om hur digital teknik kan användas för att öka trafiksäkerheten. Det är första gången i Sverige man testat tekniken i en skala på omkring 100 fordon av olika slag och kartlagt resultaten utifrån en rad olika perspektiv.

En person pekar på en digital karta på en datorskärm.
Geofencade zoner ritas ut i en karta för att markera vilka hastighetsgränser som gäller för de anslutna fordonen. Bild: Lindholmen Science Park

— Jag skulle vilja ha det i alla lastbilar jag kör i mitt yrke och jag tycker att det bästa vore om alla bilar hade det. Det blir en helt annan säkerhet, särskilt kring 30-sträckor vid till exempel skolor, säger yrkeschauffören Ronny Johansson på Allmiljö.

Projektet genomfördes under 2024 i centrala Enköping. Geofencing-teknik installerades i bilar som används inom hemtjänsten i Enköpings kommun, i sopbilar och transportörers lastbilar samt alla stadsbussar, vilket innebär att fordonen inte kan köra över hastighetsbegränsningarna inom zonen.

— Det har gått jättebra för oss, vi har haft det aktivt i ett par månader och är nu uppe i 53 bussar som är aktiverade med geofencing. Förarna är jättenöjda med systemet och vill att vi utökar med alla fordon vi kör i Uppland, säger Jonas Möllergren, platschef på Keolis, som kommer att fortsätta arbeta med systemet även efter projektets slut.

Den teknik som användes var dels Scania och Volvos integrerade system som slås på mot en avgift. I vissa av bilarna installerades hårdvara från nederländska projektpartnern V-tron. VTI – Statens väg- och transportforskningsinstitut följde upp projektet med studier kring acceptans och hastighetmätningar och bekräftar bilden av att det finns en acceptans för syftet med tekniken bland förarna.

Utöver enkäter och intervjuer med förarna, genomförde VTI även en enkät bland allmänheten i Enköping och engagemanget överraskade forskarna.

— Vi fick över 1500 svar på enkäten och samlade in mycket bra data om trafiksäkerhetssituationen som kommunen kommer att ha nytta av. Bland annat framkom det att ungefär en fjärdedel av alla som svarade tyckte att bilarna kör för fort i Enköping säger Christian Howard.

När det gällde de uppmätta hastighetsnivåerna blev det dock ingen större skillnad jämfört med innan projektet. Förmodligen berodde detta på att andelen fordon som var geofencade bara var 3% och att det är för lite för att ge någon effekt på trafiken som helhet.

— Jag tror ändå att det är en lösning som på sikt kommer att kunna förbättra trafiksäkerheten på våra gator om vi inkluderar krav på den här tekniken i alla våra upphandlingar av fordon, säger Andrey Edemskiy, enhetschef för Trafik och mobilitet på Enköpings kommun.

— Trots att det kvarstår hinder för bredare användning av geofencingtekniken har HasT visat att intresset bland transportbolag är stort, främst på grund av potentialen till ökad trafiksäkerhet och kostnadsbesparingar, säger projektledare Rodrigue Al Fahel från CLOSER.

Ta del av rapporter, filmer och rekommendationer på projektets hemsida.

HasT finansierades av Skyltfonden. Projektledare var CLOSER (vid Lindholmen Science Park) och övriga partners Enköpings kommun, VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), V-tron, Keolis, Martin & Servera, Småfrakt, Dagab, Enköpings Åkeri och Allmiljö.

 

Kontakt: 

Rodrigue Al Fahel
Projektledare
CLOSER/Lindholmen Science Park
Epost: rodrigue.alfahel@lindholmen.se
Tel: +46 (0)70-422 53 22

Karin Weijdegård
Kommunikationsansvarig för HasT
CLOSER/Lindholmen Science Park
Epost: karin.weijdegard@lindholmen.se
Tel: +46 (0)73-525 27 08

Nyckelord

Bilder

En person pekar på en digital karta på en datorskärm.
Geofencade zoner ritas ut i en karta för att markera vilka hastighetsgränser som gäller för de anslutna fordonen.
Bild: Lindholmen Science Park
Ladda ned bild
Drönarbild över Enköping
I Enköping har man testat geofencing för att bättre kunna kontrollera hastighetsnivåerna.
Bild: Lindholmen Science Park
Ladda ned bild
Två gröna bussar på en gata, en med nummer 21 mot Bergvreten Pepparrotsbadet.
I Enköping är alla stadsbussar uppkopplade till geofencingteknik som gör att de inte kan köra fortare än hastighetsbegränsningarna.
Bild: Lindholmen Science Park
Ladda ned bild

Länkar

Lindholmen Science Park driver flera av Sveriges främsta projekt som spänner mellan forskning och experimentell utveckling inom AI, mobilitet och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans driver innovation för samhällsutveckling och ökad svensk innovationskraft. I 25 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten på regional, nationell och internationell nivå.

Följ Lindholmen Science Park

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lindholmen Science Park

Jönköpings län tar täten i pilotprojektet Demokrati i rörelse7.10.2025 08:02:00 CEST | Pressmeddelande

Jönköpings län blir först i landet att testa en ”demokratikanon”. 8 oktober är det kickoff för pilotprojektet Demokrati i rörelse på Jönköpings läns museum. Med utgångspunkt i litteratur, dokumentärer och poddar ska den nationella piloten rusta gymnasieelever för framtida samhällsengagemang. Kickoffen bjuder bland annat på föredrag av Martin Schibbye och författarsamtal med Jens Lapidus.

Pressinbjudan: Resultat från Europas största systemdemonstration av elektrifierade lastbilar29.4.2025 09:48:52 CEST | Pressinbjudan

Resultat från Europas största systemdemonstration av elektrifierade lastbilar presenteras den 7 maj i Göteborg. Under dagen medverkar flera riksdagspolitiker samt ledande näringslivsaktörer och på plats finns bland annat Scania tillsammans med Dagabs 64-tons ellastbils-ekipage som rullat i projektet i mer än tre år. Volvokoncernen kommer att ha världspremiär för en helt nyutvecklad eldriven trailer.

Mission 0 House säkrar femårig forskningsfinansiering och expanderar – fem lärosäten ansluter19.3.2025 09:03:00 CET | Pressmeddelande

Mission 0 House, ett unikt samarbete mellan industri och akademi med målet att eliminera växthusgasutsläpp från tillverkningsprocesser, har säkrat sin första långsiktiga forskningsfinansiering. Flera ledande företag, tillsammans med Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling (KK-stiftelsen), har gemensamt garanterat nästan 100 miljoner kronor för de kommande fem åren.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye