Transportföretag positiva till geofencing för ökad trafiksäkerhet
Projektet HasT som testat geofencing för att begränsa hastighetsnivåerna i Enköping har gett unik kunskap om hur digital teknik kan användas för att öka trafiksäkerheten. Det är första gången i Sverige man testat tekniken i en skala på omkring 100 fordon av olika slag och kartlagt resultaten utifrån en rad olika perspektiv.

— Jag skulle vilja ha det i alla lastbilar jag kör i mitt yrke och jag tycker att det bästa vore om alla bilar hade det. Det blir en helt annan säkerhet, särskilt kring 30-sträckor vid till exempel skolor, säger yrkeschauffören Ronny Johansson på Allmiljö.
Projektet genomfördes under 2024 i centrala Enköping. Geofencing-teknik installerades i bilar som används inom hemtjänsten i Enköpings kommun, i sopbilar och transportörers lastbilar samt alla stadsbussar, vilket innebär att fordonen inte kan köra över hastighetsbegränsningarna inom zonen.
— Det har gått jättebra för oss, vi har haft det aktivt i ett par månader och är nu uppe i 53 bussar som är aktiverade med geofencing. Förarna är jättenöjda med systemet och vill att vi utökar med alla fordon vi kör i Uppland, säger Jonas Möllergren, platschef på Keolis, som kommer att fortsätta arbeta med systemet även efter projektets slut.
Den teknik som användes var dels Scania och Volvos integrerade system som slås på mot en avgift. I vissa av bilarna installerades hårdvara från nederländska projektpartnern V-tron. VTI – Statens väg- och transportforskningsinstitut följde upp projektet med studier kring acceptans och hastighetmätningar och bekräftar bilden av att det finns en acceptans för syftet med tekniken bland förarna.
Utöver enkäter och intervjuer med förarna, genomförde VTI även en enkät bland allmänheten i Enköping och engagemanget överraskade forskarna.
— Vi fick över 1500 svar på enkäten och samlade in mycket bra data om trafiksäkerhetssituationen som kommunen kommer att ha nytta av. Bland annat framkom det att ungefär en fjärdedel av alla som svarade tyckte att bilarna kör för fort i Enköping säger Christian Howard.
När det gällde de uppmätta hastighetsnivåerna blev det dock ingen större skillnad jämfört med innan projektet. Förmodligen berodde detta på att andelen fordon som var geofencade bara var 3% och att det är för lite för att ge någon effekt på trafiken som helhet.
— Jag tror ändå att det är en lösning som på sikt kommer att kunna förbättra trafiksäkerheten på våra gator om vi inkluderar krav på den här tekniken i alla våra upphandlingar av fordon, säger Andrey Edemskiy, enhetschef för Trafik och mobilitet på Enköpings kommun.
— Trots att det kvarstår hinder för bredare användning av geofencingtekniken har HasT visat att intresset bland transportbolag är stort, främst på grund av potentialen till ökad trafiksäkerhet och kostnadsbesparingar, säger projektledare Rodrigue Al Fahel från CLOSER.
Ta del av rapporter, filmer och rekommendationer på projektets hemsida.
HasT finansierades av Skyltfonden. Projektledare var CLOSER (vid Lindholmen Science Park) och övriga partners Enköpings kommun, VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), V-tron, Keolis, Martin & Servera, Småfrakt, Dagab, Enköpings Åkeri och Allmiljö.
Kontakt:
Rodrigue Al Fahel
Projektledare
CLOSER/Lindholmen Science Park
Epost: rodrigue.alfahel@lindholmen.se
Tel: +46 (0)70-422 53 22
Karin Weijdegård
Kommunikationsansvarig för HasT
CLOSER/Lindholmen Science Park
Epost: karin.weijdegard@lindholmen.se
Tel: +46 (0)73-525 27 08
Nyckelord
Bilder



Länkar
Lindholmen Science Park driver flera av Sveriges främsta projekt som spänner mellan forskning och experimentell utveckling inom AI, mobilitet och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans driver innovation för samhällsutveckling och ökad svensk innovationskraft. I 25 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten på regional, nationell och internationell nivå.
Följ Lindholmen Science Park
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lindholmen Science Park
Fem startup som kan förändra sättet att köra21.1.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
En AI som föreslår en naturskön väg för din bilresa och en röstagent som låter ditt fordon beställa kaffe åt dig. De här är några av de startup som bjudits in för att ansluta till MobilityXlab och samarbeta med branschledare
Five startups that can change the way we drive21.1.2025 15:00:00 CET | Press Release
An AI that suggests a scenic route for your roadtrip and a voice agent that lets your car order coffee for you. These are some of the startups selected to join MobilityXlab and collaborate with industry leaders.
Morgondagens digitala godståg testas i Sverige24.9.2024 12:25:26 CEST | Pressmeddelande
Nu rullar det första demonstrationståget med digitalt automatkoppel på sträckan Nässjö–Göteborg. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Det skapar förutsättningar för att öka säkerheten och järnvägens kapacitet samt bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft.
De får samarbeta med mobilitetsbranschen kring koldioxidutsläpp och säkerhet25.6.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
MobilityXlab, samarbetsplattformen för mobilitetsindustrin med Lindholmen Science Park som värd, har bjudit in fyra innovativa startup att gå med i programmets 13:e antagningsomgång (batch). Biofiber Tech (Sverige), GO TO-U (USA), Terranet (Sverige) och Megasets (Storbritannien) valdes ut av MobilityXlabs partnerföretag för sina lösningar som kan minska koldioxidutsläpp genom biokompositmaterial, förbättra laddningen av elfordon (EV) och utveckla säkerheten inom autonom körning.
MobilityXlab selects four startups to drive transport decarbonization and safety innovations25.6.2024 15:00:00 CEST | Press Release
MobilityXlab, a leading collaboration platform for the mobility industry hosted by Lindholmen Science Park, announces the selection of four innovative startups to join Batch 13. The chosen startups—Biofiber Tech (Sweden), GO TO-U (USA), Terranet (Sweden), and Megasets (United Kingdom)—were selected by MobilityXlab's partner companies for their solutions aimed at advancing transport decarbonization with biocomposite materials, improving electric vehicle (EV) charging, and enhancing development and safety in autonomous driving.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum