Region Norrbotten

Åtta av tio patienter upplever akutsjukvården som bra i Norrbotten

Dela

En klar majoritet av akutvårdspatienter i Norrbotten har haft en bra upplevelse av vården enligt den nationella patientenkäten, speciellt vid de mindre sjukhusen. Andelen som haft en bra upplevelse ökar något eller är kvar på samma resultat som 2022 inom alla undersökta områden.

Skylt för akutmottagning på ett sjukhus med ett rött kors.
Många patienter på Sunderby sjukhus vistas fyra timmar eller kortare på akutmottagningen, men en del blir kvar många timmar. Region Norrbotten jobbar för att vårdplatserna på sjukhuset ska öka och att vistelsetiden på akuten ska minska.

De allra flesta patienter som besökte en akutmottagning uppger att de haft en bra helhetsupplevelse av vården.

– När man behöver akutsjukvård är man i en utsatt situation. Att patienterna är nöjda med hur de bemöts i den stunden, det är vi stolta över, säger Kristina Nilsson, verksamhetsområdeschef för akut omhändertagande.

Den vanligaste vistelsetiden på akutmottagning tills man får gå hem eller flyttas över till en vårdavdelning är 2–4 timmar. Akutmottagningarna i Piteå, Kalix, Gällivare och Kiruna har kortare vistelsetid än Sunderby sjukhus. Där stannar hälften av patienterna kortare än fyra timmar.

– För många patienter är vistelsetiden rimlig, men några blir kvar länge på akuten kopplat till vårdplatsbristen på resten av sjukhuset och det är ett problem. Hela sjukhuset hör ihop och Region Norrbotten har precis börjat jobba med ett nytt program för att öka tillgänglighet och tillgång till vårdplatser. Vi hoppas att vi ska kunna se resultat av det snart, säger Kristina Nilsson.

Samma nivå som riket

Resultatet för Norrbotten ligger över lag på samma nivå som riksgenomsnittet. Mest nöjd är man med vårdens tillgänglighet respektive upplevelsen av respekt och bemötande anpassat till individuella behov och förutsättningar.

Det norrbottningarna är mindre nöjda med handlar information och kommunikation när det gäller till exempel väntetider och behandling. Även när det handlar om upplevelsen av kontinuitet och koordinering av patientens samordnade vård, respektive vårdens emotionella stöd vid oro och smärta är norrbottningarna något mindre nöjda. En jämförelse mellan länets fem sjukhus visar att akutmottagningen vid Kiruna sjukhus oftast når högst resultat. Ett undantag är information om väntetider och prioriteringen av patienter. Även Piteå, Kalix och Gällivare når bra resultat. Akutmottagningen vid Sunderby sjukhus har det lägsta resultatet generellt.

– Vi är glada för det goda resultatet på våra mindre sjukhus och kommer behöva fortsätta arbeta tillsammans med klinikerna, för att patienterna ska vara nöjda även i Sunderbyn, säger Kristina Nilsson.

Om Nationell patientenkät

Den nationella patientenkäten är en undersökning som mäter patientupplevelser inom ett antal av sjukvårdens verksamhetsområden. Ungefär 500 norrbottniska patienter som besökte en akutmottagning under oktober 2024 har besvarat enkäten. Frågorna är indelade i olika kategorier, vars resultat redovisas som antal poäng mellan 0–100.

Nyckelord

Kontakter

Om Region Norrbotten

Region Norrbotten arbetar för dem som bor och verkar i Norrbottens län. Vi styrs av invånarna genom allmänna politiska val. Region Norrbotten är länets näst största arbetsgivare. Vi har cirka 7 400 anställda, varav de flesta arbetar inom hälso- och sjukvården.

Region Norrbotten bedriver hälso- och sjukvård och tandvård. Vi jobbar med näringslivsfrågor, samhällsplanering och kultur.  På så sätt skapar vi förutsättningar för en god livsmiljö här i Norrbotten.

Följ Region Norrbotten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Region Norrbotten

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye