Varje blomma är en gamechanger – Elgiganten i nytt samarbete med Majblomman
Snart är det dags för den årliga försäljningen av majblommor som samlar in pengar till barn i ekonomiskt utsatta situationer. Nu blir Elgiganten partner till barnrättsorganisationen för att alla barn ska ha en meningsfull fritid oavsett ekonomi. Samtidigt inleder Majblomman och Elgiganten ett nytt samarbete för att peppa barnen att sälja majblommor ända fram till sista dagen – så att insamlingen kan hjälpa ännu fler.

Ett av tio barn lever i barnfattigdom i Sverige. En dator för läxorna, en spelkonsol för att umgås med vänner eller ett par hörlurar att lyssna på musik med, är utgifter som inte ryms i hushåll där varje krona går till mat och hyra. Men Socialtjänstlagen är tydlig: alla barn har rätt till en meningsfull fritid. I dagens samhälle möts barn av höga förväntningar – i skolan, på fritiden och i deras sociala liv. Och för barn är digitala verktyg som spelkonsoler, datorer och surfplattor inte längre bara lyxartiklar; de är en del av vardagen.
– Tillgång till teknik är inte längre en onödig lyx, utan en nödvändighet - både för skolgång, men också för en meningsfull fritid där barn kan lära, skapa och vara delaktiga. Men verkligheten är en annan för många barnfamiljer idag som tvingas vända på varje krona. Därför är vi stolta att vara partners till Majblomman för att alla barn ska ha en meningsfull fritid på deras villkor, säger Niclas Eriksson vd på Elgiganten.
Majblommans metod är enkel; pengarna som samlas in går lokalt till barn som behöver stöd. I år satsas det extra på att motivera barnen som säljer majblommor med en tävling, där bland annat elektronikprodukter från Elgiganten finns i potten. Under hela säljperioden har alla majblommesäljare chans att vinna priser som avslöjas varje vecka, via Majblommans app och på hemsidan. På så sätt hoppas man kunna hålla engagemanget uppe hela försäljningsperioden – en utmaning som Majblomman tampats med länge. En viktig insats som ska öka donationerna i en tid där varje blomma gör stor skillnad.
– Vi ser att många barn blir sporrade att tävla. Det tar vi fasta på, samtidigt som vi hela tiden pratar med barnen om Majblommans ändamål; att motverka barnfattigdomen i Sverige. Vår förhoppning är att tävlingen om de eftertraktade priserna kommer att uppskattas av majblommesäljare över hela landet. Vi tror att det kommer att ge ökade intäkter så att vi kan hjälpa fler barn, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell.
Kontakter
Linnea CederquistPR and Communication Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Om oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
PC-gamers lockas till Elgigantens nya butikskoncept för komponenter13.3.2025 08:20:27 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter att satsa på sitt erbjudande för teknik- och gaming-entusiaster och lanserar ett nytt butikskoncept med datorkomponenter. Produkter från leverantörer som Nvidia, Intel, AMD, ASUS, MSI och Corsair blir viktiga byggstenar när kunderna ska komma in för att uppgradera till nya delar, levla upp eller bara inspireras av det senaste på marknaden. Först ut med konceptet är Elgigantens varuhus i Barkarby och på Kungsgatan i Stockholm, med premiär den 14 mars 2025.
Elgigantens kunder samlar in 830 00 kr till Sverige för UNHCR18.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten har tillsammans med sin betalleverantör, fintech-plattformen Adyen, aktiverat en givarfunktion i alla kedjans kassor till förmån för välgörenhet. Över 10 000 kunder donerade i samband med sitt köp och totalt samlades 830 000 kr in. Alla bidrag går oavkortat till Sverige för UNHCR:s viktiga arbete för att hjälpa människor på flykt från krig och katastrofer.
Elgiganten varuhus återuppstår i Stockholmsförorten – ”en viktig milstolpe”13.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag den 13 februari 2025 slår hemelektronikkedjan Elgiganten återigen upp portarna till det nybyggda varuhuset i Märsta utanför Stockholm, på årsdagen för när en brand förstörde hela varuhuset. Invigningen kommer att uppmärksammas med olika aktiviteter och erbjudanden för besökare under hela dagen.
Elgiganten rekryterar ny Marketing Operations Manager10.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter sitt arbete med att stärka varumärke och utveckla närvaron i egna och köpta kanaler och välkomnar därför en ny Marketing Operations Manager som ska leda arbetet. Mikaela Bäckius rekryteras direkt från marknadsavdelningen på skönhetsjätten Lyko.
Elgiganten startar nationell insamlingskampanj med UNHCR3.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med start den 3 december, på Giving Tuesday, inleder Elgiganten en nationell insamlingskampanj i samarbete med FN:s flyktingorgan, Sverige för UNHCR. Kampanjen syftar till att samla in viktiga medel för att stödja människor på flykt från krig och katastrofer – en siffra som idag är rekordhög.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum