Elgiganten

Varje blomma är en gamechanger – Elgiganten i nytt samarbete med Majblomman

Dela

Snart är det dags för den årliga försäljningen av majblommor som samlar in pengar till barn i ekonomiskt utsatta situationer. Nu blir Elgiganten partner till barnrättsorganisationen för att alla barn ska ha en meningsfull fritid oavsett ekonomi. Samtidigt inleder Majblomman och Elgiganten ett nytt samarbete för att peppa barnen att sälja majblommor ända fram till sista dagen så att insamlingen kan hjälpa ännu fler.

Niclas Eriksson, vd Elgiganten & Åse Henell, Majblomman.
Niclas Eriksson, vd Elgiganten & Åse Henell, Majblomman. Foto: Frida Ström

Ett av tio barn lever i barnfattigdom i Sverige. En dator för läxorna, en spelkonsol för att umgås med vänner eller ett par hörlurar att lyssna på musik med, är utgifter som inte ryms i hushåll där varje krona går till mat och hyra. Men Socialtjänstlagen är tydlig: alla barn har rätt till en meningsfull fritid. I dagens samhälle möts barn av höga förväntningar – i skolan, på fritiden och i deras sociala liv. Och för barn är digitala verktyg som spelkonsoler, datorer och surfplattor inte längre bara lyxartiklar; de är en del av vardagen.

– Tillgång till teknik är inte längre en onödig lyx, utan en nödvändighet - både för skolgång, men också för en meningsfull fritid där barn kan lära, skapa och vara delaktiga. Men verkligheten är en annan för många barnfamiljer idag som tvingas vända på varje krona. Därför är vi stolta att vara partners till Majblomman för att alla barn ska ha en meningsfull fritid på deras villkor, säger Niclas Eriksson vd på Elgiganten.

Majblommans metod är enkel; pengarna som samlas in går lokalt till barn som behöver stöd. I år satsas det extra på att motivera barnen som säljer majblommor med en tävling, där bland annat elektronikprodukter från Elgiganten finns i potten. Under hela säljperioden har alla majblommesäljare chans att vinna priser som avslöjas varje vecka, via Majblommans app och på hemsidan. På så sätt hoppas man kunna hålla engagemanget uppe hela försäljningsperioden – en utmaning som Majblomman tampats med länge. En viktig insats som ska öka donationerna i en tid där varje blomma gör stor skillnad.

– Vi ser att många barn blir sporrade att tävla. Det tar vi fasta på, samtidigt som vi hela tiden pratar med barnen om Majblommans ändamål; att motverka barnfattigdomen i Sverige. Vår förhoppning är att tävlingen om de eftertraktade priserna kommer att uppskattas av majblommesäljare över hela landet. Vi tror att det kommer att ge ökade intäkter så att vi kan hjälpa fler barn, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell. 

Kontakter

Om oss

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.

Följ Elgiganten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Elgiganten

PC-gamers lockas till Elgigantens nya butikskoncept för komponenter13.3.2025 08:20:27 CET | Pressmeddelande

Elgiganten fortsätter att satsa på sitt erbjudande för teknik- och gaming-entusiaster och lanserar ett nytt butikskoncept med datorkomponenter. Produkter från leverantörer som Nvidia, Intel, AMD, ASUS, MSI och Corsair blir viktiga byggstenar när kunderna ska komma in för att uppgradera till nya delar, levla upp eller bara inspireras av det senaste på marknaden. Först ut med konceptet är Elgigantens varuhus i Barkarby och på Kungsgatan i Stockholm, med premiär den 14 mars 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye