Varje blomma är en gamechanger – Elgiganten i nytt samarbete med Majblomman
Snart är det dags för den årliga försäljningen av majblommor som samlar in pengar till barn i ekonomiskt utsatta situationer. Nu blir Elgiganten partner till barnrättsorganisationen för att alla barn ska ha en meningsfull fritid oavsett ekonomi. Samtidigt inleder Majblomman och Elgiganten ett nytt samarbete för att peppa barnen att sälja majblommor ända fram till sista dagen – så att insamlingen kan hjälpa ännu fler.

Ett av tio barn lever i barnfattigdom i Sverige. En dator för läxorna, en spelkonsol för att umgås med vänner eller ett par hörlurar att lyssna på musik med, är utgifter som inte ryms i hushåll där varje krona går till mat och hyra. Men Socialtjänstlagen är tydlig: alla barn har rätt till en meningsfull fritid. I dagens samhälle möts barn av höga förväntningar – i skolan, på fritiden och i deras sociala liv. Och för barn är digitala verktyg som spelkonsoler, datorer och surfplattor inte längre bara lyxartiklar; de är en del av vardagen.
– Tillgång till teknik är inte längre en onödig lyx, utan en nödvändighet - både för skolgång, men också för en meningsfull fritid där barn kan lära, skapa och vara delaktiga. Men verkligheten är en annan för många barnfamiljer idag som tvingas vända på varje krona. Därför är vi stolta att vara partners till Majblomman för att alla barn ska ha en meningsfull fritid på deras villkor, säger Niclas Eriksson vd på Elgiganten.
Majblommans metod är enkel; pengarna som samlas in går lokalt till barn som behöver stöd. I år satsas det extra på att motivera barnen som säljer majblommor med en tävling, där bland annat elektronikprodukter från Elgiganten finns i potten. Under hela säljperioden har alla majblommesäljare chans att vinna priser som avslöjas varje vecka, via Majblommans app och på hemsidan. På så sätt hoppas man kunna hålla engagemanget uppe hela försäljningsperioden – en utmaning som Majblomman tampats med länge. En viktig insats som ska öka donationerna i en tid där varje blomma gör stor skillnad.
– Vi ser att många barn blir sporrade att tävla. Det tar vi fasta på, samtidigt som vi hela tiden pratar med barnen om Majblommans ändamål; att motverka barnfattigdomen i Sverige. Vår förhoppning är att tävlingen om de eftertraktade priserna kommer att uppskattas av majblommesäljare över hela landet. Vi tror att det kommer att ge ökade intäkter så att vi kan hjälpa fler barn, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell.
Kontakter
Linnea CederquistPR and Communication Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Om oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgiganten bjuder in alla till digitalt julfirande18.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
På julafton öppnar Elgiganten dörrarna till ett digitalt julfirande för alla som vill känna gemenskap – oavsett om man är ensam, sjuk eller bara vill ha sällskap innan sitt eget firande. Tillsammans med gamingprofilen L22 bjuder man in till fyra timmar av julstämning, julklappsutdelningar och samtal.
Elgigantens fond donerar julklappar till lokalsamhällen17.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Inför julen ökar behovet av stöd dramatiskt, det rapporterar flera hjälporganisationer i landet. Många oroar sig för att inte ha råd att fira jul eller ge julklappar till sina barn. Samtidigt fortsätter Elgiganten en mångårig tradition med att under julen minska digitalt utanförskap genom projektet Julfonden. Där får bolagets varuhus och butiker över hela landet donerar produkter till hjälporganisationer för att skapa en bättre jul.
Teknikprylarna som väntas bli julens stora favoriter10.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Efter en rekordstark Black Friday har Elgiganten analyserat sin egen försäljningsstatistik för att förutse vad som kommer ligga under granen i år. Trenden är tydlig: hårda klappar dominerar – från spelkonsoler och LEGO till hörlurar, smart belysning och glassmaskiner.
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum