Aftonbladet kliver in i gamingvärlden – med nya programmet ”Spela”
Tv- och datorspel är en miljardindustri och en svensk succéexport. Nu kopplar Aftonbladet ett större grepp om gaming i nya tv-programmet ”Spela”. Makoto Asahara, Ellen ”Viking” B. Åkesson, Melinda Göransson och Josef Fares är några av profilerna tittaren får möta i första avsnittet.

Nio av tio unga spelar dator-, tv- eller mobilspel i någon utsträckning visar siffror från Ungdomsbarometern. 53 procent av svenska tjejer spelar varje vecka och åtta av tio unga tittar på spelinnehåll som e-sport, streamers och videos om spel. Aftonbladets nya tv-satsning ”Spela” har något för alla.
– Tv-spel har varit en naturlig del av min vardag sedan barnsben, från när man spelade Pokemon Gold på Gameboy Color som barn till när man kopplar av framför PS5 som vuxen. Att nu även få ett forum att grotta ned sig i denna spännande och kreativa värld ska bli oerhört roligt, säger Aftonbladet-profilen Makoto Asahara, som är programledare för ”Spela”.
Ellen ”Viking” B. Åkesson, styrkeatlet, profil på livestreamingplatsformen Twitch och en av medlemmarna i ”Spelas” studiopanel konstaterar att spel är så mycket mer än mekanik och grafik.
– Det är en kultur, en mötesplats och en kreativ värld där folk hittar vänner, passioner och till och med karriärer. Bra spel är ofta lika uppslukande som bra böcker eller filmer och kan ge en rolig utmaning precis som sport. Därför känns det extra kul med det här programmet, som inte bara handlar om spel för inbitna gamers, utan också för alla som är nyfikna på vad den här världen har att erbjuda, säger Ellen ”Viking” B. Åkesson.
I panelen sitter också Melina Göransson, även hon stor profil på Twitch.
– Spel är så viktigt för så många människor, att ge sig själv egentid för att ha kul, själv eller med kompisar, och pusha sin kreativitet eller sina skills. ”Spela” behövs för att dela glädjen kring spel med flera men också för att tipsa om bra spel man kanske inte upptäckt än. Det ger en sån positivitet till mångas liv, säger Melina Göransson.
Leo Pettersson är Aftonbladets spelexpert och är en självklar del av satsningen.
– Har man ett tv-spelsintresse har man aldrig en ursäkt att säga att man är uttråkad. Och det bästa av allt är att alla kan dela detta intresse. Med den här satsningen vill vi vidga perspektiven i världens snabbast växande kulturella fenomen och genom att underhålla oss själva även underhålla våra tittare, säger Leo Pettersson.
Ambitionen är att tittarna ska fastna i avsnitten och inspireras att testa nya spel.
– För oss är spel en självklar del av nöjesbranschen med sina stjärnor och skandaler och där tips och guidning är superviktigt vare sig det gäller nya spel, den bästa konsolen eller tangentbordet, säger projektledare och producent Andreas Hansson.
”Spela” finns på Aftonbladet.se och Youtube och kommer att publiceras varannan vecka med sex avsnitt fram till sommaren – var och ett med ett aktuellt tema. Det första avsnittet, som har premiär i dag, tar upp det svenska spelundret. Där träffar Aftonbladets spelexpert Leo Pettersson Josef Fares, regissör men numera också internationellt framgångsrik speldesigner med spelen “A way out”, “It takes two” och nysläppta “Slip fiction” på sitt cv.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Andreas Hansson, projektledare gaming, Aftonbladet. Telefon: 070-162 91 85. E-post: andreas hansson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum