Aftonbladet kliver in i gamingvärlden – med nya programmet ”Spela”
Tv- och datorspel är en miljardindustri och en svensk succéexport. Nu kopplar Aftonbladet ett större grepp om gaming i nya tv-programmet ”Spela”. Makoto Asahara, Ellen ”Viking” B. Åkesson, Melinda Göransson och Josef Fares är några av profilerna tittaren får möta i första avsnittet.

Nio av tio unga spelar dator-, tv- eller mobilspel i någon utsträckning visar siffror från Ungdomsbarometern. 53 procent av svenska tjejer spelar varje vecka och åtta av tio unga tittar på spelinnehåll som e-sport, streamers och videos om spel. Aftonbladets nya tv-satsning ”Spela” har något för alla.
– Tv-spel har varit en naturlig del av min vardag sedan barnsben, från när man spelade Pokemon Gold på Gameboy Color som barn till när man kopplar av framför PS5 som vuxen. Att nu även få ett forum att grotta ned sig i denna spännande och kreativa värld ska bli oerhört roligt, säger Aftonbladet-profilen Makoto Asahara, som är programledare för ”Spela”.
Ellen ”Viking” B. Åkesson, styrkeatlet, profil på livestreamingplatsformen Twitch och en av medlemmarna i ”Spelas” studiopanel konstaterar att spel är så mycket mer än mekanik och grafik.
– Det är en kultur, en mötesplats och en kreativ värld där folk hittar vänner, passioner och till och med karriärer. Bra spel är ofta lika uppslukande som bra böcker eller filmer och kan ge en rolig utmaning precis som sport. Därför känns det extra kul med det här programmet, som inte bara handlar om spel för inbitna gamers, utan också för alla som är nyfikna på vad den här världen har att erbjuda, säger Ellen ”Viking” B. Åkesson.
I panelen sitter också Melina Göransson, även hon stor profil på Twitch.
– Spel är så viktigt för så många människor, att ge sig själv egentid för att ha kul, själv eller med kompisar, och pusha sin kreativitet eller sina skills. ”Spela” behövs för att dela glädjen kring spel med flera men också för att tipsa om bra spel man kanske inte upptäckt än. Det ger en sån positivitet till mångas liv, säger Melina Göransson.
Leo Pettersson är Aftonbladets spelexpert och är en självklar del av satsningen.
– Har man ett tv-spelsintresse har man aldrig en ursäkt att säga att man är uttråkad. Och det bästa av allt är att alla kan dela detta intresse. Med den här satsningen vill vi vidga perspektiven i världens snabbast växande kulturella fenomen och genom att underhålla oss själva även underhålla våra tittare, säger Leo Pettersson.
Ambitionen är att tittarna ska fastna i avsnitten och inspireras att testa nya spel.
– För oss är spel en självklar del av nöjesbranschen med sina stjärnor och skandaler och där tips och guidning är superviktigt vare sig det gäller nya spel, den bästa konsolen eller tangentbordet, säger projektledare och producent Andreas Hansson.
”Spela” finns på Aftonbladet.se och Youtube och kommer att publiceras varannan vecka med sex avsnitt fram till sommaren – var och ett med ett aktuellt tema. Det första avsnittet, som har premiär i dag, tar upp det svenska spelundret. Där träffar Aftonbladets spelexpert Leo Pettersson Josef Fares, regissör men numera också internationellt framgångsrik speldesigner med spelen “A way out”, “It takes two” och nysläppta “Slip fiction” på sitt cv.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Andreas Hansson, projektledare gaming, Aftonbladet. Telefon: 070-162 91 85. E-post: andreas hansson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Schibsted Media lanserar self-service-lösning för native12.3.2025 08:29:00 CET | Pressmeddelande
Nu lanserar Schibsted Media native genom self service, där ett specialutvecklat AI-verktyg skapar innehållet. Lösningen gör det enklare och snabbare för annonsörer att nå ut till och engagera sina målgrupper – även med en mindre budget. – Genom denna strategiskt viktiga satsning gör vi det möjligt för ännu fler att dra nytta av kraften i native på Sveriges största nyhetssajt Aftonbladet, säger Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services.
Aftonbladet satsar på unga tittare – influencer-serien ”Min story” först ut6.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Den 11 mars har ”Min story” premiär, en serie där fyra av Sveriges största influencers öppnar upp om sina liv bortom sociala medier. Tittarna får en unik inblick i både framgångar och utmaningar för Alexandra Nilsson, Margaux Dietz, Sara Bolay och Frida Jernspets. Första avsnittet sänds öppet på Aftonbladet, medan hela serien är exklusivt tillgänglig för Aftonbladets Plus-prenumeranter.
Schibsted Media fullföljer planen för uppköpet av Podme3.3.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media utökar sitt ägande i streamingtjänsten och podcastproducenten Podme, genom att köpa ut de kvarvarande minoritetsägarna. Genom affären fullföljs den ursprungliga planen från Schibsteds första investering i Podme 2019.
Schibsted Mediasta Podmen ainoa omistaja3.3.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media kasvattaa omistuksensa podcast-palvelu Podmesta 100 prosenttiin ostamalla kaikkien jäljellä olevien vähemmistöosakkaiden osuudet. Kauppa saattaa päätökseen vuonna 2019 alkaneen Schibstedin sijoitussuunnitelman, jolloin se sijoitti ensimmäisen kerran Podmeen.
Schibsted Media ingår avtal om att köpa TV4 i Sverige och MTV i Finland från Telia Company25.2.2025 07:01:34 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media har ingått en överenskommelse om att förvärva Telia Companys TV & Media-verksamhet (TVM), som omfattar TV4 i Sverige och MTV i Finland. Överenskommelsen om att köpa två av de mest populära tv-kanalerna i Sverige och Finland befäster Schibsted Medias strategi att stärka oberoende journalistik, investera i kvalitets-innehåll och utveckla attraktiva medieprodukter i hela Norden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum