Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.

Trots den nödvändiga omstruktureringen – särskilt för märket Volkswagen – rapporterade varumärkesgruppen Core ett stabilt rörelseresultat på cirka 7 miljarder euro i en utmanande marknadsmiljö. Framgångsrika lanseringar av nya modeller tillsammans med en ökning av fordonsförsäljning samt ökade försäljningsintäkter understryker varumärkesgruppens ökade motståndskraft mot externa utmaningar.
Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen och chef för varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen, kommenterar:
– Våra oberoende kärnvarumärken gör oss starka och innovativa som varumärkesgrupp. Tillsammans blir vi inte bara bättre, utan blir också mer effektiva när det gäller framtida ämnen som batterikostnader, utvecklingstid och mjukvarukvalitet. De solida finansiella resultaten under det utmanande räkenskapsåret 2024 bekräftar att vår strategi fungerar. Och vi kommer snart bokstavligen att sätta vår fulla kraft på vägarna med Electric Urban Car Family. Vi kommer att visa att det är möjligt att utveckla och bygga billiga kompakta elbilar i Europa – och ge dem karisman hos tre separata märken, vart och ett med en tydligt differentierad identitet. Det är bara varumärkesgruppen Core som kan göra det.
Nyckeltal 2024 för varumärkesgruppen Core (Brand Group Core)
- Försäljningen ökade till 4,96 miljoner fordon (2023: 4,83 miljoner fordon)
Måttlig tillväxt på 2,8 % i fordonsförsäljningen på årsbasis – totalt sett ökade kärnvarumärkena sina marknadsandelar. - Försäljningsintäkterna förbättrades något till 140,0 miljarder euro (2023: 137,8 miljarder euro)
I en mycket konkurrensutsatt miljö ökade försäljningsintäkterna med 1,6 % tack vare av en positiv mix av modeller och högre fordonsförsäljning av märket Volkswagen. - Rörelseresultatet uppgick till 6,96 miljarder euro (2023: 7,27 miljarder euro) trots kostnader för omstruktureringsåtgärder
Utöver högre fasta kostnader har kostnader för omstruktureringsåtgärder påverkat resultatet. Volym- och mixeffekter, optimerade materialkostnader och återföring av personalrelaterade avsättningar till följd av kollektivavtalet har haft en positiv effekt. - Rörelsemarginalen uppgick till 5,0 procent efter omstrukturering (2023: 5,3 procent)
Rörelsemarginalen minskade något med 0,3 procent på grund av omstruktureringskostnader och återföring av avsättningar. - Nettokassaflödet minskade med 0,9 miljarder euro till 4,68 miljarder euro (2023: 5,63 miljarder euro)
Minskningen av nettokassaflödet beror på ökade lager. Detta kan hänföras till ett stort antal modellanseringar samt högre investeringar i varumärkesgruppens framtida lönsamhet.
David Powels, medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för ekonomi och ansvarig för ekonomi på varumärkesgruppen Core:
– Trots hård konkurrens med utmanande global utveckling rapporterade vi ett stabilt helhetsresultat för märket Volkswagen under räkenskapsåret 2024. Fordonsförsäljningen och försäljningsintäkterna var högre än föregående år. Kostnader för nödvändiga omstruktureringsåtgärder hade dock en betydande inverkan på vårt resultat. Sammantaget innebar året en vändpunkt för oss – vi arbetar nu konsekvent för att göra vår organisation mer kostnadseffektiv och för att nå en hållbar framgång.
Tillbakablick
Varumärkesgruppen Core står för starka enskilda varumärken som vart och ett fokuserar på olika konsumentgrupper. Under 2024 ökade volymmärkena sin marknadsandel i Europa med 0,9 procentenheter till 20,1 procent tack vare lanseringar av nya modeller. Det faktum att varumärkesgruppen kunde öka både fordonsförsäljningen och marknadsandelen i Europa, trots den allmänt svåra marknadsmiljön, är ett bevis på attraktionskraften hos det nuvarande modellprogrammet – och på den framgångsrika samordningen av positioneringen mellan de enskilda varumärkena.
Märket Volkswagen stod sig väl i en utmanande marknadsmiljö 2024 och bevisade sin strategiska styrka. En svagare efterfrågan, särskilt när det gäller elbilar i början av året, ledde till ökade köpincitament. Ett stort antal nya modeller hade en kortsiktig negativ inverkan på lönsamheten.
Med sitt prestandaprogram har Volkswagen optimerat förhållandet mellan pris och prestanda, minskat produktkostnaderna och stramat åt strukturen för omkostnader. Till exempel var fabrikskostnaderna per bil vid Volkswagens fabriker 3 % lägre än föregående år, delvis som ett resultat av optimering av skift. Samtidigt använde Volkswagen ekonomiska resurser för att minska personalkostnaderna inom administrationen i syfte att stärka effektiviteten och konkurrenskraften.
Framtidsutsikt
Varumärkena inom Core växer stadigt närmare varandra – under de kommande åren kommer varumärkesgruppen att koncentrera sig på att ytterligare öka effektiviteten samt att ständigt utöka samarbetet över varumärkena. Framöver kommer varumärkesgruppens globala produktionsnätverk på 22 platser att organiseras i fem produktionsregioner. Detta kommer att ge synergier mellan varumärken och regionala kostnadsfördelar i syfte att etablera en effektiv och framtidsorienterad produktion.
Antalet landskluster för teknisk utveckling kommer också att minskas för alla varumärken för att kunna svara på specifika marknadskrav och kundönskemål på ett mer effektivt och ändamålsenligt sätt i framtiden. Parallellt med detta kommer utvecklingstiderna för nya fordon att kortas ner för att snabbare kunna reagera på förändringar på marknaden.
Arbetet med den eldrivna familjen av stadsbilar (Electric Urban Car Family) är i full gång. Inom ramen för projektet, som leds av SEAT/CUPRA, kommer varumärkesgruppen Core att lansera elbilar i prisklassen 25 000 euro från och med 2026. De fyra modellerna – två från märket Volkswagen och en vardera från CUPRA och Skoda – kommer att byggas vid de spanska fabrikerna i Martorell och Pamplona. Den eldrivna stadsbilsfamiljen kommer att frigöra synergipotential på totalt 650 miljoner euro under hela produktlivscykeln.
Programmet "Zukunft Volkswagen" som godkändes i slutet av december 2024 lade grunden för konkurrenskraften för Volkswagen AG i Tyskland. Programmet kombinerar ekonomisk stabilitet och hållbar sysselsättning. Det banar väg för märket Volkswagen som den viktigaste pelaren i varumärkesgruppen Core för att bli den globalt tekniskt ledande volymtillverkaren år 2030.
Det är därför Core siktar på kontinuerliga vinstökningar under de kommande åren, med stöd av effekterna av de pågående prestationsprogrammen hos alla volymvarumärken. Det pågår redan ett intensivt arbete för att genomföra de åtgärder som beslutats – och därmed skapa en väg till en försäljningsavkastning på 8 % på medellång sikt för varumärkesgruppen Core.
Översikt över varumärkena i varumärkesgruppen Core
- Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar levererade 3 109 007 bilar (exklusive Kina, inklusive extern tillverkning) under 2024, en ökning med 3,1 % jämfört med föregående år. Detta berodde delvis på att försäljningen av ID.-modellerna tog fart under andra halvåret. Försäljningsintäkterna uppgick till 88,26 miljarder euro. Rörelseresultatet minskade med 27 % till 2,59 miljarder euro. Rörelsemarginalen efter omstrukturering minskade till 2,9 procent jämfört med 4,1 procent föregående år. - Skoda Auto
Skoda Auto rapporterade sitt bästa räkenskapsår någonsin 2024. Drivet av den 6,9-procentiga ökningen av märkets globala leveranser till 926 600 bilar, den konsekventa implementeringen av Next Level Efficiency+-programmet och andra effekter, rapporterade den tjeckiska biltillverkaren ett rörelseresultat på 2,3 miljarder euro, motsvarande en ökning med 30,0 procent. Rörelsemarginalen ökade ytterligare till 8,3 procent, vilket återspeglar det utmärkta finansiella resultatet och motståndskraften hos Skoda Auto. Detta gör det möjligt för märket att bemästra de kommande utmaningarna från en styrkeposition. - SEAT/CUPRA
SEAT/CUPRA rapporterade en volymtillväxt på 5,9 % jämfört med föregående år, och levererade 636 807 bilar. Försäljningsintäkterna ökade med 1,4 procent till 14,53 miljarder euro. Rörelseresultatet ökade med 1,3 procent till 633 miljoner euro. Rörelsemarginalen var oförändrad på 4,4 procent. - Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar levererade 404 412 fordon under 2024 – en minskning med 4,3 %. Detta är hänförligt till modellbytet till nya Transporter, som nu har anslutit sig till Multivan och ID. Buzz för att komplettera trion. Försäljningsintäkterna uppgick till 15,1 miljarder euro och var ungefär lika stora som året innan (-1,3 %). Rörelseresultatet efter omstrukturering sjönk med 14,9 % till 743 miljoner euro. Rörelsemarginalen efter omstrukturering uppgick till 4,9 procent, en minskning med 0,8 procentenheter jämfört med föregående år.
Se fler siffror här:
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/brand-group-core-reports-solid-results-for-2024-in-a-challenging-environment-19051
Om Volkswagen-koncernen
Volkswagen-koncernen är en av världens ledande biltillverkare med huvudkontor i Wolfsburg, Tyskland. Företaget är verksamt globalt med 115 produktionsanläggningar i 17 europeiska länder och 10 länder i Nord- och Sydamerika, Asien och Afrika, med cirka 680 000 anställda över hela världen. Koncernens fordon säljs i över 150 länder.
Med en oöverträffad portfölj av starka globala varumärken, ledande teknik i stor skala, innovativa idéer för att utnyttja framtida vinstpooler och ett entreprenöriellt ledarskapsteam, är Volkswagen-koncernen fast besluten att forma framtidens mobilitet genom investeringar i elektriska och självkörande fordon, digitalisering och hållbarhet.
Under 2024 levererade koncernen totalt 9,0 miljoner fordon till kunder världen över (2023: 9,2 miljoner). Koncernens försäljningsintäkter 2024 uppgick till 324,7 miljarder euro (2023: 322,3 miljarder euro). Rörelseresultatet för 2024 uppgick till 19,1 miljarder euro (2023: 22,5 miljarder euro).
Om varumärkesgruppen Core (Brand Group Core)
Varumärkena inom Volkswagen-koncernen är organiserade i varumärkesgrupperna Core, Progressive, Sport Luxury och Trucks. Inom varumärkeskoncernen Core arbetar mer än 200 000 anställda från systermärkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar tillsammans på 22 fabriker (exklusive Kina) för att realisera sin enorma synergipotential.
Genom att standardisera och effektivisera processer och utnyttja gemensamma resurser i större utsträckning kan dessa varumärken avsevärt förbättra den totala effektiviteten – och därmed frigöra det utrymme som behövs för en samordnad och hållbar utveckling av förstklassiga produkter inom de relevanta marknadssegmenten. Med kärnvarumärkena samlade i en varumärkesgrupp siktar Core på en hållbar konsoliderad försäljningsavkastning på åtta procent på medellång sikt. Detta ska nås genom tydligt definierade gemensamma nyckelområden.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder




Länkar
Om Volkswagen Personbilar
År 2024 levererade Volkswagen cirka 4,8 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 29 156 nya personbilar under 2024, vilket gav en marknadsandel på 10,8 procent. Av dessa var 39 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 12 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, T-Roc, Tiguan, Tayron, Passat Sportscombi, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
Volkswagen ger en första glimt av ny elbil i småbilsklassen5.2.2025 14:41:40 CET | Pressmeddelande
På onsdagens möte för anställda i Wolfsburg presenterade Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen, planerna för framtiden. Medarbetarna fick också en första inblick i designen av Volkswagens framtida eldrivna instegsmodell som beräknas kosta cirka 20 000 euro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum