Audi

Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven

Dela

Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.

Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven

• VD Gernot Döllner: ”Vi omstrukturerar Audi strategiskt – med nya modeller, en starkare uppställning i Kina och effektivare strukturer inom företaget.”

• Finansdirektör Jürgen Rittersberger: "I en svår miljö höll vi Audi på rätt kurs under 2024. För att uppnå hållbara lönsamhetsmål kommer vi fortsätta att systematiskt driva på transformationen av vårt företag."

• Omsättningen uppgick till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och nettokassaflödet till 3,1 miljarder euro.

"Globala ekonomiska förändringar och ökad internationell konkurrens innebär stora utmaningar för Audi och branschen som helhet. Vi möter denna verklighet med mod att bryta ny mark och med tilltro till våra traditionella styrkor", säger Audis vd Gernot Döllner. Under 2024 lade företaget en viktig grund för detta och nådde de första viktiga milstolparna. "Under 2025 kommer vi att hålla fast vid vår väg mot förnyelse. Här ligger fokus på att förnya vår portfölj med många nya modeller. Vi lägger också särskild vikt vid vår positionering på kärnmarknaderna Kina och Nordamerika. Samtidigt arbetar vi intensivt med att skapa effektivare strukturer i hela företaget, med målet att snabbare få ut innovationer på vägarna."

För att framtidssäkra de tyska anläggningarna och deras konkurrenskraft har Audis ledning och företagsråd förhandlat fram ett gemensamt avtal för framtiden. Det tydliga målet: ökad produktivitet, snabbhet och flexibilitet i Ingolstadt och Neckarsulm. Som en del av avtalet förlänger Audi anställningsskyddsplanen till den 31 december 2033, reducerar personalkostnaderna och formerar de tyska anläggningarna så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet.

1,7 miljoner leveranser 2024

Utmanande ekonomiska förhållanden, en tuff marknadsituation och i vissa fall begränsad leveranskapacitet påverkade leveranssiffrorna under det gångna året.  Totalt levererade varumärkesgruppen Progressive*, som består av Audi, Bentley, Lamborghini och Ducati, 1 692 548 (2023: 1 918 912) bilar och 54 495 (2023: 58 224) motorcyklar.  Antalet levererade modeller av märket Audi minskade med 11,8 procent till 1 671 218.  I denna siffra ingår 164 480 helt eldrivna bilar (-7,8 procent).

Yngsta produktportföljen bland konkurrenterna

Med många nya elbilar och en ny generation modeller med effektiva förbränningsmotorer och laddhybrider positionerar sig Audi för framtiden på vägen mot ett helt eldrivet modellprogram.

Under 2024 och 2025 kommer Audi att påskynda förnyelsen av sin produktportfölj med mer än 20 nya modeller, varav hälften helt eldrivna.  I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta portföljen bland konkurrenterna.  Fokus under 2025 ligger på förnyelsen av de två viktiga modellserierna A6 och Q3. I början av månaden presenterades Audi A6 Avant som den första modellen i A6-familjen. Nya Audi Q3 kommer att ha premiär sommaren 2025.  

Redan i slutet av 2024 startade en lanseringsvåg med laddhybrider med A3 Sportback TFSI e som första modell. Under 2025 kommer den att följas av totalt tio nya laddhybridmodeller.

Marknadsspecifika regionala strategier

Audi fortsätter också att arbeta med marknadsspecifika regionala strategier.  Företaget planerar att stärka sin marknadsposition, särskilt i USA, världens näst största bilmarknad, genom att lansera tio nya modeller och ytterligare produktuppgraderingar till slutet av nästa år.  Eldrivna Audi Q6 e-tron har redan lanserats på den amerikanska marknaden, och kommer 2025 att följas av A6 e-tron och nya generationerna av de framgångsrika modellerna Q5, A5 och A6 med förbränningsmotorer.

I Kina har Audi förfinat sina produktstrategier tillsammans med sina två partners FAW och SAIC och utökar successivt sitt utbud av lokalt tillgängliga elbilar. Tillsammans med FAW startade Audi produktionen av Audi Q6L e-tron vid Audi FAW NEV Companys nybyggda fabrik i Changchun i slutet av 2024.  Ytterligare Kina-specifika modeller kommer att tillverkas där från och med mitten av 2025.

Audi samarbetar också med SAIC för att utveckla intelligenta och uppkopplade elbilar specifikt för den kinesiska marknaden.

Intäkter inom förväntat intervall

Audi-koncernens omsättning uppgick till 64 532 miljoner euro (-7,6 procent) under räkenskapsåret 2024.

Utöver minskade leveranser berodde detta delvis på många modellbyten och produktlanseringar som successivt kommer att gynna intäkter och resultat.  Andelen EU-taxonomianpassade intäkter var 10,2 procent (2023: 16,3 procent).

Rörelseresultat påverkat av omstruktureringskostnader

Rörelseresultatet för Audi-koncernen uppgick till 3 903 miljoner euro 2024 (2023: 6 280 miljoner euro). I denna siffra ingår omstruktureringskostnader relaterade till produktionsnedläggningen av fabriken i Bryssel.  Rörelsemarginalen uppgick till 6,0 procent (-3,0 procentenheter).

Audi ger sina medarbetare en andel av vinsten som ett erkännande av deras insatser under det utmanande året 2024.  För en yrkesarbetare på de tyska fabrikerna uppgår till exempel Audis vinstandel 2024 till 5 310 euro (2023: 8 840).  Vinstdelningen baseras på en formel som anges i arbetsavtalet och som bland annat tar hänsyn till rörelseresultatet.

Varumärkesgrupp: ännu ett rekordår för Lamborghini

Bentley levererade 10 643 fordon under räkenskapsåret 2024 (2023: 13 560).  Omsättningen uppgick till 2 648 miljoner euro (2023: 2 938).  Rörelsemarginalen uppgick till 14,1 procent med ett rörelseresultat på 373 miljoner euro (2023: 589).

Lamborghini fortsatte att bygga på de senaste årens positiva resultat och levererade 10 687 bilar under rapporteringsperioden (2023: 10 112), vilket är en ökning med 5,7 procent jämfört med föregående års starka siffror. Omsättningen ökade med 16,2 procent till 3 095 miljoner euro. Rörelseresultatet ökade med 15,5 procent till 835 miljoner euro.  Rörelsemarginalen låg med 27,0 procent på samma nivå som föregående år (2023: 27,2 procent).

Ducati levererade 54 495 motorcyklar förra året (2023: 58 224).  Intäkterna uppgick till 1 003 miljoner euro (2023: 1 065).  Rörelsevinsten låg med 9,1 miljoner euro under nivån för rekordåret 2023 (112 miljoner euro), medan rörelsemarginalen uppgick till 9,1 procent (2023: 10,5 procent).

Finansiellt resultat, resultat efter skatt, nettokassaflöde

Audi-koncernens finansiella resultat för räkenskapsåret 2024 uppgick till 1 097 miljoner euro (2023: 1 423). Detta inkluderar 651 miljoner euro från verksamheten i Kina (2023: 915). Resultatet efter skatt uppgick till 4 189 miljoner euro (2023: 6 260). Nettokassaflödet uppgick till 3 072 miljoner euro (2023: 4 740). Minskningen beror på lägre resultat och en negativ utveckling av rörelsekapitalet under räkenskapsåret.

Utsikter för räkenskapsåret 2025

”I en svår miljö med intensifierad konkurrens och trög ekonomi höll vi Audi på rätt kurs under 2024 och avslutade året med en ekonomiskt sund bas”, säger finansdirektör Jürgen Rittersberger. "Vi har dock fortfarande en tuff väg framför oss. För att nå våra lönsamhetsmål på ett hållbart sätt kommer vi fortsätta att systematiskt driva på transformationen av vårt företag. Vi effektiviserar strukturer och processer och minskar komplexiteten där det är möjligt. Med Performance Program 14 lägger vi grunden för nödvändiga investeringar idag och i framtiden och säkrar vår lönsamhet."

Audi räknar med att 2025 blir ännu ett svårt räkenskapsår i en fortsatt volatil och utmanande miljö. Företaget räknar med att den globala ekonomin kommer att se en något svagare total tillväxt jämfört med 2024. För räkenskapsåret 2025 räknar Audi-koncernen med en svag ekonomisk tillväxt och en omsättning på mellan 67,5 och 72,5 miljarder euro. Rörelsemarginalen förväntas ligga mellan 7 och 9 procent. Bolaget räknar med ett nettokassaflöde på mellan 3 och 4 miljarder euro. De ekonomiska konsekvenserna av avtalet för framtiden är för närvarande fortfarande under utvärdering och ingår därför inte här.

Utvalda nyckeltal för Audi-koncernen

2024

2023

Leveranser, Audi-koncernen

1,692,548

1,918,912

Leveranser, Audi-varumärket

1,671,218

1,895,240

Omsättning. miljoner euro

64,532

69,865

Rörelseresultat,  miljoner euro

3,903

6,280

Rörelsemarginal, procent

6.0

9.0

Nettokassaflöde, miljoner euro

3,072

4,740

Finansiellt resultat, miljoner euro

1,097

1,423

Resultat efter skatt, miljoner euro

4,189

6,260

EU-taxonomi-intäkter i procent

10.2

16.3

Prognos för Audi-koncernen

2025

Omsättning miljoner euro

67,500–72,500

Rörelsemarginal i procent

7–9

Nettokassaflöde, mijoner euro

3,000–4,000

* Varumärkesgruppen Progressive beskriver Audi-koncernen med märkena Audi, Bentley, Lamborghini och Ducati. 

Mer information och video från den årliga presskonferensen finns på Audi MediaCenter.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade ca 1,7 miljoner nya bilar 2024. Audi-koncernen omsatte 64,5 miljarder euro 2024 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland.  Audi-koncernen är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande

Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.

Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande

Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye