Myndighetsgemensam kontrollinsats i Örkelljunga
Myndighetsgemensamma kontroller genomfördes i Örkelljunga med sikte på att bekämpa arbetslivskriminalitet. Insatsen omfattade flera branscher, restaurang, bilvård/bilverkstad och äggproduktion och resulterade i flera upptäckta brister och förbud.

Kontrollinsatsen samordnades av Centret mot arbetslivskriminalitet, AKC, i region Syd. Myndigheterna som medverkade i den operativa insatsen var Arbetsmiljöverket, Skatteverket, Polismyndigheten, Räddningstjänsten och Örkelljunga Kommun. Totalt granskades cirka tio företag.
Brister och åtgärder
Arbetsmiljöverket har utfärdat fyra omedelbara förbud mot farliga maskiner, inklusive köksmaskiner och kompressorer, samt beslutat om sanktionsavgifter på totalt cirka 105 000 kronor.
- Våra insatser syftar till att skydda arbetstagare från farliga arbetsmiljöer och se till att arbetsgivare inte bryter mot några regler och lagar. De förbud vi har utfärdat visar på allvarliga brister som omedelbart behöver åtgärdas, säger Lina Andersson, regional samordnare för Arbetsmiljöverket.
Skatteverket upptäckte brister i kassahantering och personalliggare hos åtta av de tio kontrollerade företagen, vilket leder till kontrollavgifter på cirka 120 000 kronor. Dessutom kommer Skatteverket att inleda en utredning om misstänkt felaktig folkbokföring.
- Det är avgörande att vi ser till att alla företag följer lagarna kring kassaregister och personalliggare. De som fuskar skapar en snedvriden konkurrenssituation och det drabbar de seriösa företagen, säger Åsa Karlsson, regional samordnare på Skatteverket.
Polisen har gjort en anmälan om folkbokföringsbrott och Försäkringskassan kommer att utreda misstänkt felaktiga utbetalningar.
- Vi ser att arbetslivskriminalitet ofta hänger samman med annan organiserad brottslighet. Den här typen av insatser är viktiga för att skapa trygghet och rättvisa förhållanden på arbetsmarknaden, säger Eric Hagbom, kommunpolis vid Lokalpolisområde Ängelholm.
Konsekvenser av bristerna
De upptäckta bristerna kan ha allvarliga konsekvenser. Bristfälliga och oskyddade maskiner innebär risk för allvarliga personskador och arbetsplatsolyckor. Regelbrott inom kassaregister och personalliggare skapar osund konkurrens och kan leda till ytterligare utredningar om misstänkt svartarbete och oredovisade inkomster.
Myndigheterna ser allvarligt på dessa brister och kommer att fortsätta sina regelbundna och oanmälda kontroller för att säkerställa att arbetsplatser följer lagstiftningen och upprätthåller en säker arbetsmiljö och rättvis arbetsmarknad på lika villkor.
För mer information kontakta:
Lina Andersson, regional samordnare, Arbetsmiljöverket, telefon:0702-433920
Åsa Karlsson, Skatteverket, telefon: 010-57 170 73
Eric Hagbom, kommunpolis, LPO Ängelholm, telefon: 0725-986369
Nyckelord
Kontakter
Sonya AhoPressekreterare
Tel:010-730 98 04sonya.aho@av.seBilder

Länkar
Fakta om myndighetssamverkan mot arbetslivskriminalitet
Nio myndigheter har regeringens uppdrag att arbeta tillsammans för att motverka arbetslivskriminalitet inom olika branscher.
Tillsammans planerar och genomför vi oanmälda kontroller för att stoppa regelbrott och annan brottslighet i arbetslivet. Kontrollerna genomförs i riskbranscher som till exempel transport, bygg, bärplockning, bilverkstäder, biltvättar, slakterier, byggverksamhet, restauranger och skönhetssalonger.
Sedan 2018 har myndigheterna genomfört drygt 17 000 gemensamma kontroller. Sedan 2023 organiseras kontrollerna inom ramen för samverkan i de sju regionala centren mot arbetslivskriminalitet, AKC. Dessa finns i Stockholm, Umeå, Göteborg, Malmö, Norrköping, Uppsala och Örebro.
Arbetsmiljöverket är samordnande myndighet i arbetet mot arbetslivskriminalitet. I arbetet deltar även Polismyndigheten, Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Försäkringskassan, Migrationsverket, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten och Jämställdhetsmyndigheten.
Följ Arbetsmiljöverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arbetsmiljöverket
Ny årsrapport om myndighetssamverkan mot arbetslivskriminalitet25.3.2025 08:00:00 CET | Pressinbjudan
Måndag den 31 mars håller nio myndigheter en gemensam pressträff om arbetet mot arbetslivskriminalitet. Under 2024 genomfördes nära 4 000 myndighetsgemensamma kontroller av företag och arbetsplatser för att motverka olika regel- och lagbrott i arbetslivet. Förutom resultat och en årsrapport om genomförda kontrollinsatser under 2024 presenteras också utmaningar och nya möjligheter i myndighetssamverkan och vägen framåt.
Färre utstationerade arbetstagare till Sverige6.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Antalet utstationerade arbetstagare till Sverige minskade med cirka 5 725 mellan 2023 och 2024. Minskningen är tydlig inom byggverksamhet (-2 021 arbetstagare) samt jordbruk, skogsbruk och fiske, där thailändska bärplockare stod för den största minskningen. Samtidigt ökar utstationeringen i vissa län, med Norrbotten och Gävleborg i täten.
Nya arbetsmiljöregler för byggprojekt kan minska antalet dödsolyckor6.2.2025 11:24:18 CET | Pressmeddelande
Byggherrar och projektörer kan minska riskerna för dödsolyckor i byggprojekt genom att förebygga arbetsmiljörisker i tidiga skeden. Därför förtydligar Arbetsmiljöverket byggherrars, projektörers och byggarbetsmiljösamordnares ansvar för arbetsmiljön i byggprojekt i de nya föreskrifterna som började gälla den 1 januari i år.
Nagelvårdssalonger kontrollerade i myndighetsgemensam insats4.2.2025 11:13:33 CET | Pressmeddelande
I slutet av 2024 genomfördes en myndighetsgemensam kontrollinsats riktad mot nagelvårdsbranschen. Kontroller utfördes i samtliga län och omfattade totalt 80 arbetsplatser. Resultatet visade på omfattande brister i arbetsmiljö, kassaregister, personalliggare och misstänkta brott mot utlänningslagen samt människoexploatering. Drygt hälften av arbetsställena hade brister i sin ekonomiska redovisning, arbetsmiljö eller brutit mot andra lagar och regler.
Nu har Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur trätt i kraft27.1.2025 07:54:00 CET | Pressmeddelande
Från och med den 1 januari 2025 ska nya föreskrifter på arbetsmiljöområdet tillämpas. Alla regler – det vill säga föreskrifterna och allmänna råden – är samlade i 15 författningar. Reglerna är digitaliserade och nu uppdateras också det stödjande materialet om reglerna på Arbetsmiljöverkets webbplats av.se.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum