Schibsted Media

Podden Café Bambino lanserar egen valuta

Dela

Aftonbladet Kulturs videopodd Café Bambino lanserar nu en egen valuta tillsammans med konstkollektivet SDVVVORKS – för att internet ska vara roligt igen!

Tone Schunnesson och Karin Pettersson.
Tone Schunnesson och Karin Pettersson.

I Café Bambino utforskar författaren Tone Schunnesson och Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson samtiden via tech, kultur och idéer. Nu lanserar podden, tillsammans med konstkollektivet SDVVVORKS, en egen kryptovaluta.

– Vi vägrar ge bort internet till antidemokratiska miljardärer, säger Karin Pettersson.

SDVVVORKS har i många år utforskat de konstnärliga och politiska möjligheterna i blockkedjan, den teknologi som kryptovalutor, smarta kontrakt och Web3.0 vilar på. Nästa vecka lanseras Café Bambinos valuta via en så kallad ”fair launch” och alla som registrerar sig före släppet kommer att få en enhet av valutan, som heter $BAMBINO, och ett digitalt konstverk. Bambino-communityt tar gemensamt beslut om vad som ska göras med vinsten.

– Vi har redan fått förslag på allt från att skänka pengar till journalister i Gaza till att bjuda in till botoxparty, säger Tone Schunnesson.

Syftet med projektet är att undersöka vad blockkedjan och elektroniska valutor kan vara, förutom ett verktyg för spekulation. Kan tekniken vara ett konstverk, en protest, en klubb, en gemenskap? Går det att tänka sig en annan ekonomi online, där vi inte betalar för det vi tar del av med våra personuppgifter?
– Vi provar oss fram själva – och vill göra det tillsammans med andra, säger Karin Pettersson. 

– Vi lovar att inte scamma någon. Vi vill bara visa att ett annat internet är möjligt, säger Tone Schunnesson.

Mer info om lanseringen och hur man registrerar sig för Café Bambinos valuta finns i det här avsnittet av Café Bambino eller cafebambino4ever på Instagram.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. Telefon: 070-248 15 29. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se
Olle Strandberg Colling, konstnär, SDVVVORKS. Telefon: 073-563 79 06 E-post: olle@sdvvvorks.io

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Tone Schunnesson och Karin Pettersson.
Tone Schunnesson och Karin Pettersson.
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Schibsted Media lanserar self-service-lösning för native12.3.2025 08:29:00 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar Schibsted Media native genom self service, där ett specialutvecklat AI-verktyg skapar innehållet. Lösningen gör det enklare och snabbare för annonsörer att nå ut till och engagera sina målgrupper – även med en mindre budget. – Genom denna strategiskt viktiga satsning gör vi det möjligt för ännu fler att dra nytta av kraften i native på Sveriges största nyhetssajt Aftonbladet, säger Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services.

Aftonbladet satsar på unga tittare – influencer-serien ”Min story” först ut6.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande

Den 11 mars har ”Min story” premiär, en serie där fyra av Sveriges största influencers öppnar upp om sina liv bortom sociala medier. Tittarna får en unik inblick i både framgångar och utmaningar för Alexandra Nilsson, Margaux Dietz, Sara Bolay och Frida Jernspets. Första avsnittet sänds öppet på Aftonbladet, medan hela serien är exklusivt tillgänglig för Aftonbladets Plus-prenumeranter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye