Podden Café Bambino lanserar egen valuta
Aftonbladet Kulturs videopodd Café Bambino lanserar nu en egen valuta tillsammans med konstkollektivet SDVVVORKS – för att internet ska vara roligt igen!

I Café Bambino utforskar författaren Tone Schunnesson och Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson samtiden via tech, kultur och idéer. Nu lanserar podden, tillsammans med konstkollektivet SDVVVORKS, en egen kryptovaluta.
– Vi vägrar ge bort internet till antidemokratiska miljardärer, säger Karin Pettersson.
SDVVVORKS har i många år utforskat de konstnärliga och politiska möjligheterna i blockkedjan, den teknologi som kryptovalutor, smarta kontrakt och Web3.0 vilar på. Nästa vecka lanseras Café Bambinos valuta via en så kallad ”fair launch” och alla som registrerar sig före släppet kommer att få en enhet av valutan, som heter $BAMBINO, och ett digitalt konstverk. Bambino-communityt tar gemensamt beslut om vad som ska göras med vinsten.
– Vi har redan fått förslag på allt från att skänka pengar till journalister i Gaza till att bjuda in till botoxparty, säger Tone Schunnesson.
Syftet med projektet är att undersöka vad blockkedjan och elektroniska valutor kan vara, förutom ett verktyg för spekulation. Kan tekniken vara ett konstverk, en protest, en klubb, en gemenskap? Går det att tänka sig en annan ekonomi online, där vi inte betalar för det vi tar del av med våra personuppgifter?
– Vi provar oss fram själva – och vill göra det tillsammans med andra, säger Karin Pettersson.
– Vi lovar att inte scamma någon. Vi vill bara visa att ett annat internet är möjligt, säger Tone Schunnesson.
Mer info om lanseringen och hur man registrerar sig för Café Bambinos valuta finns i det här avsnittet av Café Bambino eller cafebambino4ever på Instagram.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. Telefon: 070-248 15 29. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se
Olle Strandberg Colling, konstnär, SDVVVORKS. Telefon: 073-563 79 06 E-post: olle@sdvvvorks.io
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum