Trendbrott: Sveriges vägar blir bättre – men stora regionala skillnader
Utvecklingen går åt rätt håll för Sveriges vägnät. Andelen vägar i mycket dåligt skick har minskat och den negativa trenden för högtrafikerade vägar har bromsat in. Samtidigt kvarstår stora regionala skillnader och behovet av långsiktiga investeringar är fortsatt stort.

Sveriges vägnät är en kritisk del av infrastrukturen och att de håller god standard är en nödvändighet både för transportföretag och trafikanter. Enligt Transportföretagens analys om tillståndet för de statliga vägarna, som nu presenteras för femte året i följd, går utvecklingen för första gången åt rätt håll. Andelen vägar som är i mycket dåligt skick har på fyra år minskat från 13 till 10 procent, och totalt sett är nu 22 procent av landets vägnät i dåligt eller mycket dåligt skick, jämfört med 26 procent 2020. Den negativa trenden för högtrafikerade vägar har bromsats, men stora skillnader mellan länen kvarstår. Särskilt utstickande är Jämtland och Dalarna med en hög andel vägar i mycket dåligt skick (20,5 och 16,4 procent), medan motsvarande siffror i Östergötland och Uppsala län bara är 2,7 och 3,8 procent.
– Det är glädjande att vi efter flera års negativ utveckling nu ser konkreta förbättringar i vägnätets skick. Det är en förutsättning för transportflöden utan störningar, men också för trafiksäkerheten. Men det är fortfarande stor skillnad mellan olika delar av landet och vi är ur den aspekten ett delat land, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Underhållsskulden stabiliseras men kräver fortsatta insatser
I samband med att infrastrukturpropositionen presenterades i höstas aviserade regeringen att underhållsskulden på vägnätet kommer att vara avbetalad vid nästa planperiods slut, 2037. Analysen visar att detta kan vara tillräckligt för att förbättra vägnätet, men att 8 miljarder per år i budget hade behövts för att minimera underhållsskulden på 10 år. Det hade sannolikt dock inte varit en möjlig tidsram på av praktiska faktorer som tillgången på material och kompetens.
– Vår analys visar att det inte kommer att gå att minimera underhållsskulden på så pass kort tid som sagt, även om det är en bra bit på väg. Vägunderhållet har varit underfinansierat under flera decennier, och det kommer därför att ta längre tid att hämta igen. Det finns alltså inte någon ”quick-fix” men regeringens aviserade, kraftiga höjning är naturligtvis ett stort steg i rätt riktning. Det stoppar fortsatt förfall och kommer att förbättra tillståndet på vägarna förutsatt att den består planperioden ut, säger Marcus Dahlsten.
Stora tillskott till vägunderhåll
Regeringens planerade budgetökning uppgår till 354 miljarder kronor för drift, underhåll och reinvesteringar av statliga vägar i den nationella infrastrukturplanen 2026–2037. Det är ett tillskott på 157 miljarder jämfört med innevarande planperiod. Nyligen presenterades också ett tillskott på ytterligare 500 miljoner kronor för till vägunderhåll i regeringens vårändringsbudget.
Läs mer om vägarnas tillstånd på https://www.varavagar.se/karta.
| Län | Andel vägar i mycket dåligt skick (%) |
| Jämtland | 20,5 |
| Dalarna | 16,4 |
| Västernorrland | 16,0 |
| Västra Götaland | 14,7 |
| Gävleborg | 14,0 |
| Halland | 11,9 |
| Västerbotten | 11,6 |
| Stockholm | 11,3 |
| Norrbotten | 11,1 |
| Kalmar | 10,4 |
| Kronoberg | 9,0 |
| Skåne | 8,5 |
| Blekinge | 7,2 |
| Jönköping | 6,7 |
| Södermanland | 6,0 |
| Gotland | 5,6 |
| Örebro | 5,4 |
| Värmland | 4,6 |
| Västmanland | 4,0 |
| Uppsala | 3,8 |
| Östergötland | 2,7 |
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seDokument
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Skenande väntetider för tillstånd hotar drönarbranschen5.12.2025 14:01:56 CET | Pressmeddelande
Sveriges drönarbransch bromsas av allt längre väntetider för tillstånd från Transportstyrelsen. Situationen har blivit så ohållbar att företag nu uppger att de kan tvingas pausa projekt, flytta utomlands eller till och med avveckla verksamheten. Det kan få negativa konsekvenser för bland annat klimatomställningen, infrastruktur, forskning och Sveriges civila försvar.
Offentliga aktörer tränger undan transportföretag - utan att följa reglerna4.12.2025 17:05:23 CET | Pressmeddelande
Allt fler kommuner och regioner tar över transportverksamhet i egen regi, utan att alltid följa de regler som gäller för privata aktörer. Nu varnar Transportföretagen för en växande trend som hotar konkurrensen på transportmarknaden.
Lägre arbetsgivaravgifter för unga kan bli viktigt lyft för transportsektorn28.11.2025 16:06:04 CET | Pressmeddelande
Regeringens lägger ett förslag om tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter för personer mellan 18 och 23 år vilket kan komma att underlätta för företag att behålla och nyanställa unga. Detta är välkommet för transportsektorn, där kompetensbehovet är stort i många delbranscher. Samtidigt finns en osäkerhet i att sänkningen bara är tillfällig.
Uppmaning till regeringen att ansluta Sverige till EU:s klimatsatsning för flyg och sjöfart28.11.2025 10:10:42 CET | Pressmeddelande
Flera tunga aktörer inom transportnäringen och energisektorn uppmanar regeringen att agera för att säkra tillgången på fossilfria drivmedel. I ett gemensamt brev lyfter de vikten av att Sverige går med i EU:s nya satsning Early Movers Alliance – ett initiativ för att få fart på produktionen av hållbara bränslen i Europa.
Nu ska vägen till sjöfartsyrken bli enklare20.11.2025 08:35:22 CET | Pressmeddelande
Regeringen slopar kravet på treårig gymnasieutbildning för vissa sjöyrken. Transportföretagen ser beslutet som ett stort steg framåt för att möta branschens rekryteringsbehov.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum