Trendbrott: Sveriges vägar blir bättre – men stora regionala skillnader
Utvecklingen går åt rätt håll för Sveriges vägnät. Andelen vägar i mycket dåligt skick har minskat och den negativa trenden för högtrafikerade vägar har bromsat in. Samtidigt kvarstår stora regionala skillnader och behovet av långsiktiga investeringar är fortsatt stort.

Sveriges vägnät är en kritisk del av infrastrukturen och att de håller god standard är en nödvändighet både för transportföretag och trafikanter. Enligt Transportföretagens analys om tillståndet för de statliga vägarna, som nu presenteras för femte året i följd, går utvecklingen för första gången åt rätt håll. Andelen vägar som är i mycket dåligt skick har på fyra år minskat från 13 till 10 procent, och totalt sett är nu 22 procent av landets vägnät i dåligt eller mycket dåligt skick, jämfört med 26 procent 2020. Den negativa trenden för högtrafikerade vägar har bromsats, men stora skillnader mellan länen kvarstår. Särskilt utstickande är Jämtland och Dalarna med en hög andel vägar i mycket dåligt skick (20,5 och 16,4 procent), medan motsvarande siffror i Östergötland och Uppsala län bara är 2,7 och 3,8 procent.
– Det är glädjande att vi efter flera års negativ utveckling nu ser konkreta förbättringar i vägnätets skick. Det är en förutsättning för transportflöden utan störningar, men också för trafiksäkerheten. Men det är fortfarande stor skillnad mellan olika delar av landet och vi är ur den aspekten ett delat land, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Underhållsskulden stabiliseras men kräver fortsatta insatser
I samband med att infrastrukturpropositionen presenterades i höstas aviserade regeringen att underhållsskulden på vägnätet kommer att vara avbetalad vid nästa planperiods slut, 2037. Analysen visar att detta kan vara tillräckligt för att förbättra vägnätet, men att 8 miljarder per år i budget hade behövts för att minimera underhållsskulden på 10 år. Det hade sannolikt dock inte varit en möjlig tidsram på av praktiska faktorer som tillgången på material och kompetens.
– Vår analys visar att det inte kommer att gå att minimera underhållsskulden på så pass kort tid som sagt, även om det är en bra bit på väg. Vägunderhållet har varit underfinansierat under flera decennier, och det kommer därför att ta längre tid att hämta igen. Det finns alltså inte någon ”quick-fix” men regeringens aviserade, kraftiga höjning är naturligtvis ett stort steg i rätt riktning. Det stoppar fortsatt förfall och kommer att förbättra tillståndet på vägarna förutsatt att den består planperioden ut, säger Marcus Dahlsten.
Stora tillskott till vägunderhåll
Regeringens planerade budgetökning uppgår till 354 miljarder kronor för drift, underhåll och reinvesteringar av statliga vägar i den nationella infrastrukturplanen 2026–2037. Det är ett tillskott på 157 miljarder jämfört med innevarande planperiod. Nyligen presenterades också ett tillskott på ytterligare 500 miljoner kronor för till vägunderhåll i regeringens vårändringsbudget.
Läs mer om vägarnas tillstånd på https://www.varavagar.se/karta.
Län | Andel vägar i mycket dåligt skick (%) |
Jämtland | 20,5 |
Dalarna | 16,4 |
Västernorrland | 16,0 |
Västra Götaland | 14,7 |
Gävleborg | 14,0 |
Halland | 11,9 |
Västerbotten | 11,6 |
Stockholm | 11,3 |
Norrbotten | 11,1 |
Kalmar | 10,4 |
Kronoberg | 9,0 |
Skåne | 8,5 |
Blekinge | 7,2 |
Jönköping | 6,7 |
Södermanland | 6,0 |
Gotland | 5,6 |
Örebro | 5,4 |
Värmland | 4,6 |
Västmanland | 4,0 |
Uppsala | 3,8 |
Östergötland | 2,7 |
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seDokument
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
EU-förslag om förenklad hållbarhetsrapportering ett steg i rätt riktning18.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Transportföretagen har lämnat in sitt remissvar till regeringen angående EU-kommissionens så kallade Omnibus-förslag, som syftar till att förenkla regelverket kring företagens hållbarhetsrapportering. Kommissionens ambition välkomnas, samtidigt som det krävs ytterligare förändringar för att regelverken ska bli praktiskt tillämpbara för transportbranschens företag.
Rätt prioriteringar om yrkeshögskolan i vårändringsbudgeten17.4.2025 11:05:16 CEST | Pressmeddelande
I vårändringsbudgeten föreslås ökade resurser till yrkeshögskolan och medel till fler platser inom den yrkesinriktade vuxenutbildningen. Regeringen har även aviserat att man avser höja ersättningsnivåerna i statsbidraget för regionalt yrkesvux, vilket är extra välkommet givet det sviktande kommunala intresset för dessa utbildningar.
Stark signal om konkurrenskraftiga avtal när Stena Bulk flaggar svenskt16.4.2025 09:56:03 CEST | Pressmeddelande
Stena Bulk, ett av Transportföretagens stora medlemsföretag, har idag meddelat att de kommer att registrera fyra eller fem av sina stora tankfartyg under svensk flagg. Det är ett välkommet tillskott till den svenska handelsflottan, som kommer att stärka svensk sjöfart, svensk beredskap och den svenska sjöfartens attraktivitet för unga som är intresserade av en karriär inom sjöfarten.
Positivt med höjd och breddad skrotningspremie – men kräver långsiktighet16.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Regeringens förslag i vårändringsbudgeten om att höja skrotningspremien från 10 000 till 25 000 kronor och bredda den till att även omfatta nyare fordon med Euro 5- och Euro 6-standard, är ett steg i rätt riktning. Transportföretagen ser positivt på att branschens inspel beaktats, men understryker samtidigt behovet av ett långsiktigt och stabilt styrmedel.
Bara var femte transportföretag vet vad som förväntas av dem i kris11.4.2025 10:22:50 CEST | Pressmeddelande
Endast 19 procent av transportföretagen uppger sig veta vilka förväntningar som ligger på dem i händelse av kris eller krig, enligt en mätning från Transportföretagen. Samtidigt ökar beredskapskraven i samband med Sveriges roll som transitland i Nato.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum