Trendbrott: Sveriges vägar blir bättre – men stora regionala skillnader
Utvecklingen går åt rätt håll för Sveriges vägnät. Andelen vägar i mycket dåligt skick har minskat och den negativa trenden för högtrafikerade vägar har bromsat in. Samtidigt kvarstår stora regionala skillnader och behovet av långsiktiga investeringar är fortsatt stort.

Sveriges vägnät är en kritisk del av infrastrukturen och att de håller god standard är en nödvändighet både för transportföretag och trafikanter. Enligt Transportföretagens analys om tillståndet för de statliga vägarna, som nu presenteras för femte året i följd, går utvecklingen för första gången åt rätt håll. Andelen vägar som är i mycket dåligt skick har på fyra år minskat från 13 till 10 procent, och totalt sett är nu 22 procent av landets vägnät i dåligt eller mycket dåligt skick, jämfört med 26 procent 2020. Den negativa trenden för högtrafikerade vägar har bromsats, men stora skillnader mellan länen kvarstår. Särskilt utstickande är Jämtland och Dalarna med en hög andel vägar i mycket dåligt skick (20,5 och 16,4 procent), medan motsvarande siffror i Östergötland och Uppsala län bara är 2,7 och 3,8 procent.
– Det är glädjande att vi efter flera års negativ utveckling nu ser konkreta förbättringar i vägnätets skick. Det är en förutsättning för transportflöden utan störningar, men också för trafiksäkerheten. Men det är fortfarande stor skillnad mellan olika delar av landet och vi är ur den aspekten ett delat land, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Underhållsskulden stabiliseras men kräver fortsatta insatser
I samband med att infrastrukturpropositionen presenterades i höstas aviserade regeringen att underhållsskulden på vägnätet kommer att vara avbetalad vid nästa planperiods slut, 2037. Analysen visar att detta kan vara tillräckligt för att förbättra vägnätet, men att 8 miljarder per år i budget hade behövts för att minimera underhållsskulden på 10 år. Det hade sannolikt dock inte varit en möjlig tidsram på av praktiska faktorer som tillgången på material och kompetens.
– Vår analys visar att det inte kommer att gå att minimera underhållsskulden på så pass kort tid som sagt, även om det är en bra bit på väg. Vägunderhållet har varit underfinansierat under flera decennier, och det kommer därför att ta längre tid att hämta igen. Det finns alltså inte någon ”quick-fix” men regeringens aviserade, kraftiga höjning är naturligtvis ett stort steg i rätt riktning. Det stoppar fortsatt förfall och kommer att förbättra tillståndet på vägarna förutsatt att den består planperioden ut, säger Marcus Dahlsten.
Stora tillskott till vägunderhåll
Regeringens planerade budgetökning uppgår till 354 miljarder kronor för drift, underhåll och reinvesteringar av statliga vägar i den nationella infrastrukturplanen 2026–2037. Det är ett tillskott på 157 miljarder jämfört med innevarande planperiod. Nyligen presenterades också ett tillskott på ytterligare 500 miljoner kronor för till vägunderhåll i regeringens vårändringsbudget.
Läs mer om vägarnas tillstånd på https://www.varavagar.se/karta.
Län | Andel vägar i mycket dåligt skick (%) |
Jämtland | 20,5 |
Dalarna | 16,4 |
Västernorrland | 16,0 |
Västra Götaland | 14,7 |
Gävleborg | 14,0 |
Halland | 11,9 |
Västerbotten | 11,6 |
Stockholm | 11,3 |
Norrbotten | 11,1 |
Kalmar | 10,4 |
Kronoberg | 9,0 |
Skåne | 8,5 |
Blekinge | 7,2 |
Jönköping | 6,7 |
Södermanland | 6,0 |
Gotland | 5,6 |
Örebro | 5,4 |
Värmland | 4,6 |
Västmanland | 4,0 |
Uppsala | 3,8 |
Östergötland | 2,7 |
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seDokument
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
EU öppnar dörren för unga bussförare26.3.2025 09:24:47 CET | Pressmeddelande
Ett nytt preliminärt avtal i EU innebär att minimiåldern för att köra buss sänks från 24 till 21 år. Förändringen väntas underlätta rekryteringen av förare och stärka branschens attraktionskraft bland unga.
Viktig utbildningssatsning kan möta kompetensbristen i transportsektorn21.3.2025 14:21:16 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen välkomnar regeringens besked om ökade resurser till yrkesutbildning i vårändringsbudgeten. Satsningen kan möta arbetsmarknadens växande behov av yrkesutbildad personal, inte minst inom transportsektorn.
Klimatpolitiska rådets rapport för ensidig om transportsektorns omställning20.3.2025 17:13:03 CET | Pressmeddelande
Klimatpolitiska rådets rapport 2025 innehåller en övergripande analys av Sveriges klimatarbete men utelämnar realistiska åtgärder för transportsektorns omställning. Riktlinjer saknas för hur branschen ska kunna minska sin klimatpåverkan utan att tappa i tillgänglighet och konkurrenskraft.
Trenderna som formar framtidens transporter19.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportsektorn står inför en rad förändringar, där hållbarhet, teknikutveckling och geopolitiska faktorer påverkar branschens framtid. I rapporten Transportrender 2025 lyfter Transportföretagen fram de viktigaste trenderna som kan forma den svenska transportnäringens framtid.
Turistbussbranschen fortsatt stark – fler upptäcker Sverige med buss14.3.2025 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Det var fortsatt högt tryck för turistbussföretagen under 2024. De senaste årens urstarka utveckling höll i sig – med en viss inbromsning mot slutet av året. Sveriges Bussföretags årliga rapport över marknadsutvecklingen inom turist- och beställningstrafik med buss visar också att Sverige står starkt som resmål jämfört med Europa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum