Trafikverket

Skånes viktigaste järnvägsprojekt delas upp för att korta planeringstiden

Dela

Trafikverkets järnvägsprojekt ”Hässleholm-Lund, två nya spår” kommer att delas upp i två etapper. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.

Sträckan Hässleholm-Lund är en flaskhals i järnvägssystemet i södra Sverige. En utbyggnad brådskar för att kunna möta framtidens transportbehov, inte minst efter att Fehmarn Bältförbindelsen beräknas öppna 2029. För att kunna korta tiderna för planering så mycket som möjligt har Trafikverket för avsikt att driva projektet i två separata järnvägsplaner.

Den norra delen av projektet sträcker sig från söder om Hässleholm till Stångby. Här inleds arbetet med järnvägsplanen med en lokaliseringsutredning som därefter leder till ett ställningstagande av ungefärlig sträckning för den kommande järnvägen.

För den södra delen av projektet, som sträcker sig från Stångby genom Lund C till Klostergården i södra Lund, finns däremot tillräcklig kunskap för att gå vidare med lokalisering utmed eller nära befintliga spår. Att dela sträckan i två järnvägsplaner innebär att delen genom Lund kan planeras och genomföras flera år tidigare än ursprungstidplanen.

-Det finns flera anledningar till valet. Behovet av utbyggnad är mycket stort, och allt vi kan göra för att skynda på en större kapacitet i järnvägssystemet är bra. Kort sagt gör valet att vi snabbare kan börja köra fler tåg genom Lund. Valet handlar också om att den tidigare utredningen på sträckan kom fram till att det bara finns ett realistiskt utbyggnadsalternativ genom Lund. Att då använda den utredningen är ett sätt att hushålla med skattebetalarnas pengar. En tredje aspekt är att beslutet underlättar för Lunds kommuns egen planering för staden, säger Johan Månsson, en av Trafikverkets projektledare.

Under året kommer flera beslut tas i projektet. Ett första tidigt samråd planeras att hållas redan till sommaren 2025 för de båda järnvägsplanerna där bland annat nytt utredningsområde föreslås. Syftet med utredningsområdet är att omgivningen ska veta var järnvägen kan komma att placeras.

Bakgrund
Projekt ”Hässleholm-Lund, två nya spår” gavs till Trafikverket i ett regeringsbeslut i oktober 2023. Projektet ska förbättra för arbetspendling och bidra till ökad kapacitet för godstransporter på järnväg. Det handlar om konventionell järnväg med maxhastigheten 250 km/h. Planeringen görs i nära samverkan med kommunerna längs sträckan; Hässleholm, Höör, Eslöv och Lund, samt Region Skåne och Länsstyrelsen.

På sträckan Hässleholm-Lund planerade Trafikverket tidigare för att bygga två spår för höghastighetståg, som en del av projektet Nya stambanor. Projektet lades ned av regeringen i december 2022.

Kontakter

För mer information
Johan Månsson, projektledare Trafikverket, 010-124 32 20
Anna Wildt-Persson, Regional direktör Trafikverkets Södra region, 010-123 60 72


Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye