M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Den för Sverige unika lagstiftningen som tillåter 15-åringar att köra ombyggda personbilar som A-traktor med en maximal hastighet på 30 km/tim såg länge ut att vara hotad av EU:s nya körkortsdirektiv. Inte minst efter påtryckningar från tillverkarna av mopedbilar, var en 16-årsgräns och ett nytt körkort på väg att införas. De såg en stor del av den svenska marknaden försvinna till A-traktorerna. Med det nya direktivet skulle fordonen dessutom få köras i 45 km/tim. Riksförbundet M Sverige har länge arbetat för att A-traktorn som fordonskategori ska skyddas men utvecklas.
– Ur trafiksäkerhetssynpunkt är A-traktorn vida överlägsen mopedbilen, som också får köras från 15 år och då i 45 km/tim, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.
Tyvärr har A-traktorn som fordon också haft en del problem som M Sverige länge har arbetat för att råda bot på. En stor del av A-traktorerna manipuleras för att kunna köras fortare än de nuvarande 30 km/tim, vilket måste bemötas med nya tekniska krav. Då A-traktorn i grunden oftast är en personbil har den ett gott grundskydd, men tidigare har det inte funnits fullgoda bestämmelser om antal passagerare eller vinterdäck. Detta har efter påtryckningar från M Sverige ändrats.
– Trots dessa problem, som självklart måste åtgärdas, ser M Sverige positivt på A-traktorn. Den fyller en viktig funktion för ungdomar som får ökad möjlighet att förflytta sig mellan hem, skola, fritid och arbete i de delar av landet där kollektivtrafiken inte är tillräcklig, menar Jacob Sidenvall.
M Sverige har konsekvent förespråkat att åldersgränsen på 15 år bibehålls, samtidigt som högre krav på utbildning och säkerhet bör införas för att minska olycksriskerna. Det förslag som nu förväntas gå igenom ligger helt i linje med M Sveriges förslag; samtidigt som Sverige får ett undantag vilket tillåter 15-åringar att köra A-traktor kommer trafiksäkerheten att stärkas med krav på ett riktigt körkortsprov. Samtidigt bör noteras att den konstruktionsmässigt svagare mopedbilen fortfarande får köras i 45 km/tim utan ökade krav på förarutbildningen.
– Även A-traktorn bör få köras i 45 km/tim för att minska skillnaden i hastighet till annan trafik, och minska intresset av att manipulera fordonen. En kombination av bibehållen åldersgräns, höjd hastighetsbegränsning och förbättrad utbildning kommer att leda till en säkrare och mer effektiv användning av A-traktorer på våra vägar, säger Jacob Sidenvall.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum