EU öppnar dörren för unga bussförare
Ett nytt preliminärt avtal i EU innebär att minimiåldern för att köra buss sänks från 24 till 21 år. Förändringen väntas underlätta rekryteringen av förare och stärka branschens attraktionskraft bland unga.

En av bussbranschens största utmaningar är de hinder i körkortsdirektivet som försvårar rekryteringen av nya förare. Efter år av intensivt påverkansarbete kommer nu en efterlängtad förändring. Ett preliminärt avtal har nåtts i EU efter trepartsförhandlingar, vilket banar väg för smidigare regler och bättre möjligheter att locka fler till yrket.
- Att man lägger fram ett slutförslag till nytt körkortsdirektiv för beslut i EU-parlamentet och rådet, som innebär att körkortsåldern för bussförare sänks till 21 år, är en seger för den europeiska bussbranschen. I flera år har det pågått en dialog med Europas politiker och beslutsfattare om nödvändigheten att sänka körkortsåldern för bussförare så att branschen kan bli attraktiv också för yngre förare som ska välja yrkesinriktning. Det är därför ett mycket välkommet förslag, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Det preliminära avtalet innebär framsteg av fastställandet av minimiåldern för yrkesförare. Avtalet bekräftar att förare som är minst 21 år och med fullständig utbildning ska kunna köra bussar och turistbussar. Dock kvarstår begränsningen på 50 kilometer för förare under 21 år, vilket idag försvårar rekryteringen av yngre examinerade förare.
- Att behålla regeln om att yngre förare inte får köra annat än linjelagd trafik där linjens längd understiger 50 kilometer, är dumt. Många bussföretag bedriver olika sorters trafik, både linjelagd och turisttrafik, och kan förarna inte köra all trafik blir de svårare att schemalägga. Den frågan finns dock i ett annat EU-direktiv, så den kan komma att hanteras där i en snar framtid. I beslutet kring EU:s körkortsdirektiv finns också andra välkomna förändringar avseende möjligheten att köra exempelvis elektrifierade specialfordon för till exempel färdtjänst med B-körkort, något som branschen efterfrågat då batterierna lett till att dessa fordon blivit tyngre och viktbegränsningarna inneburit att de förare som kör denna trafik idag plötsligt riskerat att inte få fortsätta, kommenterar Anna Grönlund, Branschchef på Sveriges Bussföretag.
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
Circle K vinner Transportföretagens Hållbarhetspris 20258.12.2025 18:56:42 CET | Pressmeddelande
Årets vinnare av Hållbarhetspriset är Circle K. Priset delades på måndagen ut på Transportföretagens årliga hållbarhetsevenemang i Stockholm, och övriga finalister var APM Terminals Gothenburg och Maserfrakt.
Skenande väntetider för tillstånd hotar drönarbranschen5.12.2025 14:01:56 CET | Pressmeddelande
Sveriges drönarbransch bromsas av allt längre väntetider för tillstånd från Transportstyrelsen. Situationen har blivit så ohållbar att företag nu uppger att de kan tvingas pausa projekt, flytta utomlands eller till och med avveckla verksamheten. Det kan få negativa konsekvenser för bland annat klimatomställningen, infrastruktur, forskning och Sveriges civila försvar.
Offentliga aktörer tränger undan transportföretag - utan att följa reglerna4.12.2025 17:05:23 CET | Pressmeddelande
Allt fler kommuner och regioner tar över transportverksamhet i egen regi, utan att alltid följa de regler som gäller för privata aktörer. Nu varnar Transportföretagen för en växande trend som hotar konkurrensen på transportmarknaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum