Fria ordet årskurs 9 – en satsning på journalistik och källkritik för unga
I en tid där informationsflödet är större än någonsin och sociala medier blivit ungas främsta nyhetskälla, lanserar Sveriges Radio, SVT och UR en gemensam satsning på journalistik och källkritik för elever i årskurs 9. Genom det digitala eventet Fria ordet årskurs 9 får elever en unik inblick i journalistikens värld och en förståelse för varför redaktionella medier är trovärdiga.

Efter flera års framgång med Fria ordets dag för årskurs 6, där hittills fler än 100 000 elever har deltagit, breddar nu public service-bolagen sin satsning till högstadieelever. Fria ordet årskurs 9 bjuder in niondeklassare bakom kulisserna i nyhetsverksamheten för att visa hur journalistik fungerar i praktiken.
– Klasserna får följa med när några av Sveriges mest erfarna utrikesjournalister berättar om hur de jobbar och hur journalistiken ser ut där de är verksamma. I en direktsänd kostnadsfri lektion får eleverna aktivt, i realtid, resonera kring frågor om journalistik och nyheter, förklarar Fredrik B. Ekdahl, projektledare på Sveriges Radio.
Syftet med Fria Ordet årskurs 9 är att väcka nyfikenhet för journalistyrket och stärka ungas förmåga att navigera i dagens komplexa medielandskap.
– I Fria ordet för årskurs 9 fokuserar vi närmare på journalistikens betydelse och lägger också särskild vikt vid hur journalistik och källor hanteras vid stora händelser, samt hur korrespondenter arbetar i olika delar av världen och de utmaningar de möter. Detta ger eleverna en djupare förståelse för den komplexa och avgörande roll som journalistiken spelar i att upprätthålla en informerad och fungerande demokrati, säger Josephine Keyser Hattevig, projektledare på SVT.
– Vi vet att unga i dag framför allt hämtar information och nyheter från sociala medier där det ofta kan vara svårt att skilja mellan vad som är sant och falskt. Fria ordet årskurs 9 är ett sätt att visa hur redaktionella medier arbetar och vad som gör dem trovärdiga. Ytterst handlar det om demokrati – att kunna värdera information och undvika att bli lurad, poängterar Maria Örtengren, projektledare på UR.
Den digitala utvecklingen har förändrat medielandskapet i grunden. I dag har alla med tillgång till teknik möjlighet att publicera innehåll, vilket leder till en enorm informationsmängd från olika avsändare. Detta skapar möjligheter för fler perspektiv, men också en ökad risk för desinformation.
Forskning visar att unga i högre utsträckning undviker traditionella nyhetskällor och i stället förlitar sig på sociala medier – trots att de ofta ifrågasätter innehållet. Genom Fria ordet årskurs 9 vill Public Service-bolagen öka förståelsen för hur journalistik fungerar och varför redaktionella medier är en trovärdig källa. Genom denna satsning får elever inte bara en inblick i journalistikens värld utan också verktyg för att navigera i en alltmer komplex informationsvärld.
Nyckelord
Kontakter
Karoline MalitzkiPressansvarig
Tel:08-784 42 72karoline.malitzki@ur.seBilder

Om UR
UR är ett public service-bolag som producerar och sänder radio, tv och webb som består av starka berättelser, engagerande kunskap och nya perspektiv. Vårt uppdrag är att ta fram utbildnings- och folkbildningsprogram som breddar, förstärker och kompletterar andras utbildningsinsatser.
På UR Play finns allt innehåll från UR att ta del av, när som helst och under lång tid efter sändning. Många av UR:s program sänds även i Sveriges Radios och SVT:s kanaler samt i Kunskapskanalen, som UR driver tillsammans med SVT.
Följ UR
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från UR
Influencerbarnet – från filmad förlossning till rättsprocess1.4.2025 11:15:00 CEST | Pressmeddelande
I UR:s nya ljuddrama Influencerbarnet ställs en brännande fråga – har vuxna verkligen rätt att dela sina barns liv online? I sex avsnitt skildras en uppväxt i ständig exponering, där varje ögonblick riskerar att bli innehåll – tills gränsen är nådd. Serien riktar sig till barn och unga och är skriven av den prisbelönta författaren och radioproducenten Astrid Mohlin tillsammans med Karin Andersson från UR. Premiär 6 april kl. 08.05 i P4 och från nu på UR Play där du kan höra hela serien >
Komikertrio startar Sveriges roligaste bokklubb19.3.2025 08:37:00 CET | Pressmeddelande
Kan en bokklubb vara lika rolig som en standup-show? Kan David Druid, Ahmed Berhan och Branne Pavlovic få fler killar att läsa böcker? I vår lanserar de poddprogrammet Poeter och analfabeters bokklubb och bjuder in kända gäster för filterlöst litteratursnack om allt från serietidningar till Selma Lagerlöf. Premiär den 16 april på UR Play och i SVT1, 22.10.
Emilie “Ebbis” Roslund är tillbaka i etern som programledare för podden Fabriken7.3.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
UR:s uppskattade podd Fabriken är tillbaka med en tredje säsong – och med en ny programledare. Journalisten Emilie "Ebbis" Roslund tar över mikrofonen för att fortsätta utforska hur den digitala utvecklingen formar våra liv. Lyssna på UR Play, där poddar finns eller i P1 kl. 11.30 – nya avsnitt varje fredag.
Generation Z:s och Alfas vardag dokumenteras i rekordinsamling – ska täcka hela 2020-talet4.3.2025 15:04:40 CET | Pressmeddelande
Pandemin, kriget i Ukraina, inflation, AI-boomen, och alla helt vanliga dagar. Våren 2020 började Nordiska museet och UR samla in barns berättelser om sin vardag för framtiden. Nu förlängs den rikstäckande insamlingen av berättelser Mitt liv med fem år till.
UR:s public service-redovisning för 2024 är inlämnad3.3.2025 10:25:00 CET | Pressmeddelande
I dag den 3 mars lämnar UR in Public service-redovisningen 2024 till Kulturdepartementet och granskningsnämnden vid Mediemyndigheten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum