Circle K kavlar upp ärmarna mot hot och trakasserier
En tredjedel av anställda i servicebranschen har upplevt hot eller trakasserier av olika slag i sin arbetsvardag. För att uppmärksamma detta håller Circle K Kindness Week under vecka 5, och uppmanar hela servicebranschen att engagera sig.

Under vecka 5 är det Kindness Week på Circle K:s stationer runt om i Sverige. Syftet är dels att påminna om vikten av att visa hänsyn till personer i serviceyrken, dels att öka medvetenheten om hot och trakasserier. Ämnet har varit högt prioriterat internt i flera år men under 2025 kommer det att få mer tid i rampljuset när man uppmanar branschen att gå samman för att lyfta att det förekommer över hela serviceindustrin.
- Jag är stolt över att arbeta på ett företag som har detta som ett av sina fokusområden. Hot och trakasserier på arbetsplatsen är någonting som vi aldrig kommer att acceptera eller normalisera som ”en del av arbetet”. Vi har kommit långt med såväl rapportering som åtgärder, men det är något vi behöver arbeta med löpande, säger Martin Stenberg, Säkerhetschef på Circle K.
Circle K har arbetat hårt för att få koll på hur utbrett problemet är och vem som drabbas. Samtliga anställda uppmanas att rapportera in händelser. Statistiken visar tydligt att kvinnor är mer utsatta än män, där en tredjedel av kvinnorna uppger att de någon gång utsatts för hot och/eller trakasserier att jämföra med en femtedel av männen.
- Rapporteringen ligger till grund för de åtgärder vi vidtar gällande säkerhet. Det kan handla om utbildning, tekniska hjälpmedel och löpande uppdatering av rutiner, men också att vi säkrar att de som drabbas får rätt stöd. Säkerheten för vår personal är högt prioriterat. Värt att poängtera är dock att de allra flesta kunder är helt fantastiska och förgyller vår vardag, avslutar Stenberg.
Under veckan kommer Tävlingen Sveriges snällaste kund att pågå. Den är ett samarbete mellan stationspersonalen, som har nominerat kunder, och kunderna själva, som får rösta på vem som är den snällaste kunden via företagets sociala medier. Intressant nog visar det sig att de snällaste kunderna verkar finnas i norra Sverige. De tre finalisterna bor i Sundsvall, Piteå respektive Luleå, och vinnaren presenteras på fredag den 31/1.
För mer information, kontakta gärna:
Erika Söderlund, kommunikationschef Circle K Sverige AB
erika.soderlund@circlekeurope.com
Kontakter
Erika SöderlundKommunikationschef
Tel:0738-093909erika.soderlund@circlekeurope.comBilder

Om Circle K Sverige AB
Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av – och vi har Sveriges största nätverk av ultrasnabbladdare för tung och lätt trafik. Dessutom serverar vi god mat med något för alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, biltvättar som renar och återanvänder nästan allt vatten och branschens mest prisbelönta korvsortiment. Vi gör det snabbt och enkelt att vara på väg.
Följ Circle K Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Circle K Sverige AB
Circle K öppnar sin 1000:e laddplats – fem år före planen8.12.2025 09:19:19 CET | Pressmeddelande
Nu invigs den guldfärgade laddaren som markerar att Circle K nått sin milstolpe om 1000 laddplatser, fem år tidigare än planerat. Den ikoniska laddaren bär budskapet om enklare och mer tillgänglig laddning för alla, och det är precis vad kedjan arbetat med de senaste sex åren.
Korvkartan: Här är SHL-fansen som äter mest korv4.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
SHL-fansen är riktiga korvfantaster. När svensken i snitt äter 41 korvar om året landar hockeysupportrarna på 46 stycken. Circle K:s årliga korvkartläggning visar att Timrå-fansen tuggar i sig flest, leksingarna äter korv oftast och den vanliga grillkorven dominerar bland fansen. Samtidigt avslöjas nu vilken bortaarena som serverar bäst korv med bröd.
Hörlurar, telefonsamtal och ifrågasättande – detta stör servicepersonalen mest20.11.2025 08:04:00 CET | Pressmeddelande
Respektlöshet, suckar och ifrågasättanden är vardag för många som arbetar i servicebranschen. Inför de intensiva shoppingperioderna Black Week och julhandeln visar en ny rapport från Circle K hur små beteenden från kunder kan bli en arbetsmiljöutmaning när trycket i butiker och på stationer är som störst.
Circle K lanserar Körkortsbilen – övningskörning för alla10.11.2025 13:30:00 CET | Pressmeddelande
Att ta körkort kan ibland vara en lång och utmanande process, speciellt om man inte har tillgång till bil. För att göra livet och vägen till körkortet enklare lanserar Circle K nu Körkortsbilen. Konceptet är enkelt: tisdag till torsdag på stationer över hela Sverige kan du nu hyra bil per timme för att komma närmre körkortet.
Circle K ökar laddplatser med 69 % - ny hållbarhetsrapport visar snabb omställning7.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Circle K Sverige presenterar idag sin hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 2024/25. Rapporten visar tydligt att elektrifieringen av transportsektorn tar fart. Under året ökade antalet laddplatser med 69 procent för personbilar och 93 procent för tung trafik på kedjans stationer. Samtidigt har tillgången till HVO100 byggts ut kraftigt, som ett viktigt komplement till el.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum