Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Missar man att betala in sin trängselavgift för infart i Göteborg eller Stockholm drabbas man av en påminnelseavgift som är unikt hög. En räkning som till en början kan vara på mindre än tio kronor får 500 kronor i påslag.
Detta är bara möjligt eftersom skatten och påminnelseavgiften är riksdagsbeslut. Inga andra aktörer får lov att ta ut så höga påminnelseavgifter på så små belopp.
– Politikerna borde se till det större sammanhanget. Företag som överraskar med drakoniska påminnelse- och fakturaavgifter brukar inte uppskattas, varken av konsumenterna eller politiker, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.
Staten får in ungefär 200 miljoner kronor per år från påminnelseavgifterna och pengarna går till infrastrukturbudgeten. Det är viktigt att finansieringen av infrastrukturen inte byggs på att människor gör fel. Avgiften höjdes till 500 kr efter ett beslut 2009. Det är så länge sedan att det är troligt att politikerna nu räknar med att de kommer in.
– Vad händer om alla plötsligt betalar in fakturorna från trängselskatten i tid? Det vore pinsamt om det leder till att infrastrukturprojekt stannar av, säger Jacob Sidenvall.
Privatbilismen är redan överbeskattad, det innebär att det tas ut pengar ur systemet till att staga upp andra delar av statsbudgeten. Påminnelseavgifterna på trängselskatten är helt oproportionerliga i förhållande till många av fakturorna de beivrar.
I statistiken från förra året syns en kraftig ökning av påminnelseavgifter kopplade till utländska fordon som passerat spärrarna i Göteborg. Det vittnar om att personer som besöker städerna sällan också är de som drabbas av påminnelseavgiften.
– Det är viktigt att systemet uppfattas som legitimt, men i nuläget sticker denna avgift ut väldigt mycket både ifrån andra påminnelseavgifter och från månadsavin för den som bara är inne i stan någon gång per månad, säger Jacob Sidenvall. De som följer politikernas pekpinnar och ser till att inte skapa trängsel verkar i större utsträckning vara oförberedda på hur hög avgiften är. En halvering skulle fortfarande vara en hög påminnelseavgift.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum