Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Missar man att betala in sin trängselavgift för infart i Göteborg eller Stockholm drabbas man av en påminnelseavgift som är unikt hög. En räkning som till en början kan vara på mindre än tio kronor får 500 kronor i påslag.
Detta är bara möjligt eftersom skatten och påminnelseavgiften är riksdagsbeslut. Inga andra aktörer får lov att ta ut så höga påminnelseavgifter på så små belopp.
– Politikerna borde se till det större sammanhanget. Företag som överraskar med drakoniska påminnelse- och fakturaavgifter brukar inte uppskattas, varken av konsumenterna eller politiker, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.
Staten får in ungefär 200 miljoner kronor per år från påminnelseavgifterna och pengarna går till infrastrukturbudgeten. Det är viktigt att finansieringen av infrastrukturen inte byggs på att människor gör fel. Avgiften höjdes till 500 kr efter ett beslut 2009. Det är så länge sedan att det är troligt att politikerna nu räknar med att de kommer in.
– Vad händer om alla plötsligt betalar in fakturorna från trängselskatten i tid? Det vore pinsamt om det leder till att infrastrukturprojekt stannar av, säger Jacob Sidenvall.
Privatbilismen är redan överbeskattad, det innebär att det tas ut pengar ur systemet till att staga upp andra delar av statsbudgeten. Påminnelseavgifterna på trängselskatten är helt oproportionerliga i förhållande till många av fakturorna de beivrar.
I statistiken från förra året syns en kraftig ökning av påminnelseavgifter kopplade till utländska fordon som passerat spärrarna i Göteborg. Det vittnar om att personer som besöker städerna sällan också är de som drabbas av påminnelseavgiften.
– Det är viktigt att systemet uppfattas som legitimt, men i nuläget sticker denna avgift ut väldigt mycket både ifrån andra påminnelseavgifter och från månadsavin för den som bara är inne i stan någon gång per månad, säger Jacob Sidenvall. De som följer politikernas pekpinnar och ser till att inte skapa trängsel verkar i större utsträckning vara oförberedda på hur hög avgiften är. En halvering skulle fortfarande vara en hög påminnelseavgift.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum