Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Missar man att betala in sin trängselavgift för infart i Göteborg eller Stockholm drabbas man av en påminnelseavgift som är unikt hög. En räkning som till en början kan vara på mindre än tio kronor får 500 kronor i påslag.
Detta är bara möjligt eftersom skatten och påminnelseavgiften är riksdagsbeslut. Inga andra aktörer får lov att ta ut så höga påminnelseavgifter på så små belopp.
– Politikerna borde se till det större sammanhanget. Företag som överraskar med drakoniska påminnelse- och fakturaavgifter brukar inte uppskattas, varken av konsumenterna eller politiker, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.
Staten får in ungefär 200 miljoner kronor per år från påminnelseavgifterna och pengarna går till infrastrukturbudgeten. Det är viktigt att finansieringen av infrastrukturen inte byggs på att människor gör fel. Avgiften höjdes till 500 kr efter ett beslut 2009. Det är så länge sedan att det är troligt att politikerna nu räknar med att de kommer in.
– Vad händer om alla plötsligt betalar in fakturorna från trängselskatten i tid? Det vore pinsamt om det leder till att infrastrukturprojekt stannar av, säger Jacob Sidenvall.
Privatbilismen är redan överbeskattad, det innebär att det tas ut pengar ur systemet till att staga upp andra delar av statsbudgeten. Påminnelseavgifterna på trängselskatten är helt oproportionerliga i förhållande till många av fakturorna de beivrar.
I statistiken från förra året syns en kraftig ökning av påminnelseavgifter kopplade till utländska fordon som passerat spärrarna i Göteborg. Det vittnar om att personer som besöker städerna sällan också är de som drabbas av påminnelseavgiften.
– Det är viktigt att systemet uppfattas som legitimt, men i nuläget sticker denna avgift ut väldigt mycket både ifrån andra påminnelseavgifter och från månadsavin för den som bara är inne i stan någon gång per månad, säger Jacob Sidenvall. De som följer politikernas pekpinnar och ser till att inte skapa trängsel verkar i större utsträckning vara oförberedda på hur hög avgiften är. En halvering skulle fortfarande vara en hög påminnelseavgift.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Var rädd om eftersöksjägarna9.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Eftersöksjakten är en viktig del av trafiksäkerheten, och beroende av att kunniga personer ställer upp.
M Sverige och Honda i samarbete för ökad trafiksäkerhet5.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
När sommaren kommer rullar återigen M Sveriges vägombud ut på vägarna. Med start den 3 juni kommer årets patrullbilar från Honda att synas över hela landet, utrustade för att hjälpa bilister och samla in viktig kunskap om trafiksäkerheten.
I dag börjar nationella potthållsveckan1.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under de kommande sju dagarna uppmanar vi från Riksförbundet M Sverige allmänheten att hålla utkik efter och rapportera in potthål och vägskador till Trafikverket.
Regeringen borde ha satsat på bredd i skrotningspremien29.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Om klimatministern vill att pengarna som avsatts till skrotning av de sämsta bilarna ska gå åt måste premien nå fler än elbilsköpare när den nu förbättras.
Nationella potthålsveckan 1-7 maj28.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det är återigen dags för Nationella Potthålsveckan då vi tillsammans försöker ta ett krafttag för att förbättra vägarna i hela landet. Potthål skadar fordon och ökar riskmomenten i trafiken. I år är utsikterna för att bli av med dem ljusare än på länge.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum