Arla

Arla testar Från Sverige-märkningen på populära produkter

Dela

Bondeägda Arla testar nu märkningen Från Sverige på ett 20-tal artiklar i sortimentet. Snart syns den välkända märkningen på laktosfri mjölk, cheddarost från Kvibille och Svenska Ostklassiker från Kalmar.

Om några veckor hittar du Arlaprodukter med Från Sverige-märkningen i matbutikernas mejerikylar. Foto: Arla
Om några veckor hittar du Arlaprodukter med Från Sverige-märkningen i matbutikernas mejerikylar. Foto: Arla

– Vi lanserade vår svenska mjölkkanna redan 2015, innan Från Sverige-märkningen fanns. Under årens lopp har allt fler börjat använda Från Sverige-märkningen och den har blivit allt mer känd. Svenskproducerad mat är högt på agendan hos många av våra kunder i både dagligvaruhandeln och Foodservice. Därför vill vi undersöka om Från Sverige-märkningen gör det enklare för konsumenter att välja svenska produkter, säger Jens Olsson, försäljningsdirektör på Arla Sverige.

Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning som gör det enkelt att välja varor som når upp till Från Sveriges kriterier: odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Svenskmärknings vd Tina Stugemo är positiv till att Arla anslutit sig.

– Från Sverige-märkningen har en bred och värdefull förankring i hela livsmedelskedjan. Kännedomen om märket är hög och förtroendet likaså. Att vi har en egen livsmedelsproduktion i Sverige är ett viktigt mervärde, och Från Sverige-märkningen gör det enkelt att hitta och välja svenskt. Därför är det glädjande att Arla har valt att ansluta sig, säger hon.

Testperioden börjar vecka 20 och pågår året ut. Därefter kommer Arla att utvärdera och ta beslut om fortsättningen. Att ersätta kooperativets klassiska mjölkkanna med Från Sverige-märkningen innebär en licensavgift för Arla.

– En stabil och hållbar matproduktion är viktigare än någonsin. Tillsammans med våra kunder arbetar vi därför för att öka försäljningen av produkter som är gjorda på svenska råvaror. Vi hoppas att Från Sverige-märkningen kan bidra i det arbetet. Efter testperioden kommer vi att analysera konsumenternas respons och ta beslut om de olika märkningarnas framtid på våra produkter, säger Jens Olsson.

Fakta om ursprungsmärkning

  • Drygt 90 procent av allt Arla säljer i Sverige är gjort på svensk mjölk. Arlas blågula mjölkkanna lanserades 2015, och finns sedan dess på kooperativets svenska mejeriprodukter som mjölk, fil, yoghurt, ost, smör, matfett och grädde. Under 2025 utvärderar Arla hur Från Sverige-märkningen tas emot på ett 20-tal produkter, med förhoppningen att det blir enklare för konsumenter att välja svenskt.
  • Svenskmärkning står bakom Från Sverige-märkningen, som lanserades i april 2016 som ett gemensamt initiativ från Lantbrukarnas riksförbund, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel.
  • I dag använder cirka 230 företag Från Sverige-märkningen och över 12 000 produkter är godkända inom många kategorier, från mejeriprodukter och kött till frukt och grönt.
  • Syftet med Från Sverige-märkningen är att göra det enkelt att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter, ett val som bidrar till en konkurrenskraftig svensk livsmedelskedja.

Nyckelord

Kontakter

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

Arla Foods och DMK Group tillkännager avsikt att gå samman8.4.2025 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Arla Foods och DMK Group är stolta över att i dag meddela att vi avser att gå samman och skapa det starkaste mejerikooperativet i Europa. Vår fusion samlar mer än 12 000 mjölkbönder och vi siktar på att bli ett gemensamt kooperativ med en kombinerad proformaomsättning på 19 miljarder euro. Med detta steg går vi mot att skapa framtiden inom mejeri, utveckla näringsrik, högkvalitativ mjölkproduktion och innovation i Europa och globalt, samtidigt som vi säkerställer ett starkt mjölkpris till våra ägare. Fusionen måste godkännas av kooperativens representantskap och av myndigheterna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye