If Skadeförsäkring

Lista: Efter krav om trafikförsäkring – här är de vanligaste skadorna för elsparkcyklar

Dela

Elsparkcyklar och andra elfordon har blivit en permanent del av stadstrafiken. 
Enligt Ifs skadestatistik är stöld den vanligaste anmälda skadan, sedan kravet om trafikförsäkring på dessa elfordon infördes i slutet av 2023.

Den vanligaste anmälda skadan för elektriska fordon, som elsparkcykel, är enligt Ifs skadestatistik stöld.
Den vanligaste anmälda skadan för elektriska fordon, som elsparkcykel, är enligt Ifs skadestatistik stöld. Foto: If

Sedan slutet av 2023 är det krav på att elsparkcyklar och andra lätta elfordon måste ha en trafikförsäkring för att få användas i trafiken. Detta gäller för de elfordon som går snabbare än 20 km/h eller väger mer än 25 kilo och går snabbare än 14 km/h.

Sedan det nya kravet infördes har flera tusentals kunder tecknat en trafikförsäkring för lätt elfordon hos If. Som allra minst måste dessa elfordon ha en trafikförsäkring, men för att exempelvis få ersättning vid stöld krävs även en halvförsäkring.

Personskador näst vanligaste skadan

Och Ifs statistik visar att den vanligaste anmälda skadan för lätta elfordon är just stöld. 54 procent av alla anmälda skador från det att kravet om trafikförsäkring infördes avser stöld.  
– Det bästa sättet att skydda sig mot stöld är att alltid ta med sig sin elsparkcykel och inte lämna den utomhus. Om du inte kan ta med den är det viktigt att du låser fast den i ett fast föremål, säger Ifs motorexpert Johan Granholm.

Anmälda personskador står för 28 procent av de totala anmälningarna.
– Händelser som orsakar personskador kan vara att man ramlar när man kör upp på trottoarkanter eller över andra hinder. Ett litet hål i vägbanan kan göra att det går riktigt illa. Vi ser dessa skador både hos unga och äldre och i alla delar av trafikmiljön, säger Jenny Grimstig, personskadechef på If.

Vanliga skador kan vara frakturer på till exempel armar och handleder, eller att man skadar huvudet och slår ut sina tänder. Dessa olyckor kan innebära en lång rehabilitering och beroende på omfattning också påverka livssituationen.

Var försiktig när du laddar ditt batteri

Brand är än så länge ovanligt bland de inkomna anmälningarna till If.
– Vi vill ändå mana till försiktighet vad gäller laddning av batteri. Det bästa rådet är att endast ladda batteriet när du har det under uppsikt, så att du ser om något sker. Ha en brandfilt eller brandsläckare i närheten, säger Johan Granholm.

Förutom att din elsparkcykel eller skoter behöver en trafikförsäkring finns även fler regler som måste följas. Till exempel så måste din elsparkcykel ha bromsar och ringklocka, samt fram- och baklyse och reflexer vid mörkerkörning. Förare under 15 år måste ha hjälm och det är inte tillåtet att skjutsa någon på din elsparkcykel eller att köra på trottoarer eller gångbanor.

Om du planerar att resa utomlands och ta med dig din elsparkcykel eller elskoter är det viktigt att inför resan kolla upp vilka regler som gäller för dessa fordon i landet du ska besöka.
– Det är olika regler även inom EU så det är viktigt att kolla upp vad som gäller innan avfärd så att du slipper få dyra böter i onödan.

Lista: Anmälda skador, lätta elfordon

Stöld: 54 procent

Personskador i trafik: 28 procent

Trafikskada på annans egendom: 10 procent

Vagnskada: 6 procent

Övrigt (bl.a. brand och parkeringsskada): <1 procent

Listan bygger på skadestatistik från If.

Tips för säker körning – så du skyddar både dig själv och andra  

Glöm inte ljuset 
Ett sätt att undvika att skada sig själv och andra är såklart att köra försiktigt och bromsa i tid. Om du kör i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och bakljus samt vara utrustad med reflex.

Tänk på hjälmen
Precis som för cykel gäller lagen om hjälm om den som kör är under 15 år. Hjälm är inte så dumt för den som är över 15 år heller. Om du vet med dig att du ska köra elsparkcykel är det bra om du tar med cykelhjälmen hemifrån.

Kör lugnt och ta hänsyn till andra
Visa hänsyn inte bara när du kör elsparkcykel, utan även när du är klar och ställer ifrån dig den. Låt den inte ligga och skräpa utan ställ den på avsedd plats.

Vid skada på elsparkcykel eller vid stöld
Ur ett försäkringsperspektiv räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de har en maxhastighet under 20 kilometer i timmen och en motoreffekt under 250 watt. Dessa elsparkcyklar ingår i hemförsäkringen på samma sätt som en elcykel. Om du äger elsparkcykeln är det hemförsäkringen som kan ersätta stöld eller skada.

Elsparkcyklar eller andra lätta elfordon som går snabbare än 20 km/h eller väger mer än 25 kilo och går snabbare än 14 km/h behöver ha en trafikförsäkring, som ersätter vid skada, samt även en halvförsäkring som ersätter vid stöld.

Ha koll på regelverket
Var noga med att följa det regelverk som finns när man kör elsparkcykel – läs gärna mer om det på NTF:s hemsida. Om du ska resa utomlands med ditt elfordon – glöm inte att kolla upp vilka regler som gäller för dessa fordon i det land du ska besöka. Här hittar du information om alla EU-länders regler: Insurance Europe

Kontakter

Bilder

Johan Granholm, motorexpert på If
Johan Granholm, motorexpert på If
Ladda ned bild

Om oss

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,7 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 7 900 anställda.

If bildades 1999 när svenska Skandias och norska Storebrands skadeförsäkringsverksamheter fusionerades. If är helägt av den nordiska försäkringsgruppen Sampo.

Följ If Skadeförsäkring

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring

Stenskottssäsongen är här – så stor är risken att drabbas i din region13.3.2025 09:48:57 CET | Pressmeddelande

Under våren ökar risken för stenskott och glasskador på vindrutan. En sammanställning från If visar att risken för att drabbas av stenskott under bilkörningen varierar stort beroende på var i landet man bor. – Gotlänningar löper minst risk att få rutan förstörd av grus och sten, trafikanter runt Stockholm och Uppsala är värst drabbade, säger If:s motorexpert Johan Granholm.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye