Svenskarna splittrade – grädde eller inte?
På söndag är det Carbonaradagen, men ska den romerska klassikern lagas med eller utan grädde? Frågan har länge delat svenska folket och en ny undersökning från Arla visar att debatten lever vidare.

Få rätter väcker lika starka känslor som pasta carbonara. I Italien är receptet heligt. Allt förutom spaghetti, guanciale, pecorino, äggulor och svartpeppar kan tolkas som en förolämpning mot nationen.
I Sverige har vi experimenterat mer med receptet, och genom åren har rätten försetts med allt från purjolök och ärtor till skinka – och inte minst grädde.
En majoritet lagar med grädde
Medan vissa varianter kommit och gått är just gräddens plats i receptet fortfarande en vattendelare. I en ny undersökning från Arla svarar en majoritet (55 procent) att de använder grädde när de lagar carbonara, åtminstone ibland.
Åsikterna varierar dock mellan könen. I undersökningen framgår att 56 procent av männen håller sig strikt till det gräddfria originalet, medan andelen konservativa kvinnor endast är 37 procent.
– Italienarna är väldigt noga med traditioner och regler men det är roligt att se att vi i Sverige fortfarande vågar göra carbonaran på vårt eget sätt. Matlagning handlar ju om att testa sig fram och hitta det man själv gillar bäst. På Arla använder vi självklart grädde, eftersom det lyfter smakerna i de andra ingredienserna och maxar såsigheten, säger Alvina Lundvall, innehållsansvarig för Arla.se.
När det gäller valet av protein är bacon favoriten bland både män och kvinnor, och föredras av drygt hälften av de svarande. Originalingrediensen guanciale hamnar först på tredje plats med 17 procent, slagen även av pancetta (22 procent).
Nyfiken på Arlas carbonara? Här är vårt populära recept med grädde!
Läs mer om varför grädde gör carbonaran ännu godare
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes via en frivillig enkät på Arlas receptsajt Arla.se. Enkäten var öppen mellan den 21 och 31 mars 2025 och besvarades av 495 personer.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90SEpress@arlafoods.comOm oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Han tar över rodret för Arla Jönköping8.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
I dag tillträder Johan Barkinge som ny chef för Arlas mejeri i Jönköping. Han tar därmed över ledarskapet för en av Europas mest moderna anläggningar.
Ny undersökning: fyra av tio högstadieelever går till skolan utan frukost8.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Många elever går till skolan utan frukost – bland högstadietjejer är det nästan varannan. Det visar Arlas återkommande rapport Frukostbarometern 2025, som tyder på att morgonmålet är en bortprioriterad vana i många familjer. Samtidigt minskar antalet kommuner som erbjuder skolfrukost, enligt Livsmedelsverkets senaste kartläggning. – Frukost i skolan kan ge stora vinster för både enskilda individer och samhället i stort, säger Elin Boll, disputerad hälso- och nutritionsexpert på Arla.
Arla på Di Debatt: Satsa på gratis frukost i skolan5.12.2025 11:36:22 CET | Pressmeddelande
Arla lyfter i dag behovet av en nationell satsning på skolfrukost på Dagens industris debattsida. Gratis frukost i landets skolor är en enkel men kraftfull reform som kan bidra till bättre hälsa, ökad jämlikhet och starkare skolresultat, skriver Sverigechefen Cecilia Kocken. Artikeln återges i sin helhet nedan.
Miljonsatsning i Falkenberg för att möta cottage cheese-boomen2.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla satsar nästan 70 miljoner kronor (6 miljoner euro) i mejeriet i Falkenberg för att tillgodose konsumenternas ökande aptit på KESO® cottage cheese. Investeringen stärker svensk matproduktion och bidrar till ökad livsmedelsberedskap, samtidigt som den ger Europas största cottage cheese-anläggning möjlighet att fortsätta växa.
Mjölkpriset till bönderna sänks i december28.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla justerar mjölkpriset till bönderna nedåt i december, till följd av snabbt ökande mjölkvolymer globalt och pressade råvarupriser. Ersättningen för ekologisk mjölk ligger kvar på samma nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum