Godare firar fem år med stark tillväxt och yngre publik
Mat- och feelgood-innehåll fortsätter engagera tv-publiken, inte minst de yngre. Under årets första tio veckor har Godare TV:s genomsnittliga unika dagliga räckvidd ökat närmare 30 procent* jämfört med samma period 2024.
– Det är ett tydligt kvitto att intresset för mat-tv och livsstils- innehåll är starkare än någonsin, säger Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV på Schibsted Media.

En analys av det linjära tv-tittandet på Godare TV under helåret 2024 visar dessutom en hög andel tittare i den yngre målgruppen, 44 procent av tittarna är mellan 16 och 49 år.
– Mat, inspiration och underhållning i en skön feelgood-mix verkar locka de yngre målgruppssegmenten, säger Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV på Schibsted Media.
Våren 2025 är det fem år sedan Godare TV startade, under de här åren har kanalen etablerat sig som en av Sveriges ledande matkanaler genom att kombinera egna produktioner med spännande internationella matresor, kända kockprofiler och svenska favoriter.
– Strategin har varit att låta foodies och livsnjutare mötas i en inspirerande miljö – antingen de vill testa nya recept, drömma sig bort till kulinariska destinationer eller bara njuta av underhållning, säger Carolina Hermansson, Content & Operations Manager på Godare TV.
Kanalen är ett exempel på hur traditionell tv kan hitta nya styrkepositioner i ett förändrat medielandskap. Trots att den linjära konsumtionen överlag minskar, visar nischade format med tydlig målgruppsrelevans fortsatt kraft. Särskilt inom mat, resor och livsstil – genrer som erbjuder en visuell och känslomässig upplevelse bortom det informativa.
Genom sin innehållsstrategi där reseprogram, underhållning och livsstil tillsammans med matupplevelser från hela världen samsas, har Godare TV lyckats attrahera en yngre generation tittare, som söker inspiration och upplevelser snarare än traditionell tv-konsumtion.
– Vi ser att en yngre publik, som ofta konsumerar innehåll via sociala plattformar och streamingtjänster, hittar till oss genom våra dynamiska format och profiler som engagerar i flera kanaler. Mat handlar inte bara om att äta – det är en del av en livsstil och en social upplevelse, vilket vi lyfter i allt vårt innehåll, säger Carolina Hermansson.
Under 2025 fortsätter Godare TV att expandera med nya satsningar, en av dem är Jennie Walldéns nya serie Jennie lagar asiatiskt, men också Festligheter med Catarina König, Den franska matresan med Tess Medina & Valerie Aflalo samt en ny serie med krögaren och kokboksförfattaren Oliver Ingrosso.
* Källa: MMS
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carolina Hermansson, Content and Operations Manager Godare TV, Schibsted Media. E-post: carolina.hermansson@schibsted.com
Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV, Schibsted Media. E-post: bo.fredelius@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Schibsted Media blir Schibsted igen12.5.2025 09:01:00 CEST | Pressmeddelande
Idag blir Schibsted Media åter Schibsted när mediekoncernen blir ensam ägare till namnet. Skiftet blir naturligt när börsnoterade Schibsted Marketplaces formellt byter namn till Vend och blir ett renodlat nordiskt marknadsplatsbolag.
Kvinnors innersta frågor på Facebook får svar i nytt program8.5.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Porrhemligheter, ligglistor och utseendehat. I slutna Facebookgrupper för kvinnor utbyts råd och hemligheter. Nu ska pikanta problem och kluriga frågor få svar i Aftonbladets videosatsning ”Rådet”.
Aftonbladet lanserar ny AI-nyhetstjänst – på 50 språk5.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet tar ännu ett stort kliv mot framtidens nyhetskonsumtion och lanserar nu "Hej Aftonbladet", en AI-baserad chattjänst som gör det enklare än någonsin att hitta, förstå och utforska nyheter. På 50 olika språk.
Så samlar SvD gräv, reportage, ljud och kultur i nya navet Berättande5.5.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
När Svenska Dagbladet idag implementerar en ny organisation – Nya SvD – finns ett starkt fokus på berättande journalistik. En viktig del i den nya organisationen är navet Berättande, där gräv, reportage, ljud och kultur samlas för att utveckla framtidens journalistiska berättande.
SvD samlar utveckling, journalistik och produkt i nytt tillväxtnav22.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet tar nästa steg i sin digitala transformation – och lanserar ett nytt redaktionellt tillväxtnav där journalistik och produkt samlas i samma organisation. Med Inanna Lallerstedt som navchef och Johan Silfversten Bergman som redaktionell chef skapas en ny struktur med ambition att utmana traditionella gränser i mediebranschen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum