Svensk Dagligvaruhandel

Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln

Dela

Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.

 - Påsken är en av årets största mathögtider och sticker ut i jämförelse mot dagligvaruhandelns i övrigt jämna försäljning över året. Under påsken får vissa livsmedelskategorier en ordentlig försäljningsskjuts. Bland några av konsumenternas favoriter på påskbordet finner vi färsk fisk och skaldjur, vars försäljning ökar med omkring 290 procent under påskveckan i jämförelse med en normalvecka, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Utöver färsk fisk och skaldjur är konserverad fisk, däribland sill och ansjovis, en påskfavorit för många hushåll. Under påskveckan ser kategorin en försäljningsökning på 174 procent, motsvarande 78 miljoner kronor. Ägg är även det en självklarhet för många på påskbordet och försäljningen skjuter i höjden under påskveckan.

 - Under påskveckan äter svenska hushåll totalt cirka 4 000 ton ägg, vilket innebär närmare en dubblering i äggkonsumtion jämfört med en normalvecka. För första gången på flera år råder det inte brist på ägg i Sverige inför påsk och äggpriserna i mars var enligt SCB lägre än samma månad i fjol, avslutar Karin Brynell. 

Ta del av hela rapporten HÄR.

För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-975 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63 

Kontakter

Dokument

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye